Przygotowania do zdrowej ciąży

Czy wiesz, że współczesna ciąża trwa cztery trymestry? Pierwszy z nich to okres przygotowań. Zobacz, jak zaplanować od A do Z projekt dziecko!

fot. Fotolia

Przygotowania do ciąży - pół roku przed

Wybierz się do lekarza rodzinnego lub ginekologa i poproś o zmierzenie ciśnienia oraz skierowanie na ogólne badanie moczu i krwi (w tym poziom glukozy i hormonów tarczycy). To ważne wskaźniki stanu zdrowia. Jeśli wówczas zostaną wykryte jakieś nieprawidłowości, będzie wystarczająco dużo czasu, by doprowadzić organizm do doskonałej formy. Uwaga! Jeśli cierpisz na jakąś przewlekłą chorobę, do ciąży powinnaś przygotowywać się pod okiem swojego lekarza.

Po pierwsze Sprawdź, czy miałaś różyczkę i ospę wietrzną. Jeśli nie jesteś pewna, warto przekonać się, czy w twoim organizmie są przeciwciała tych chorób (oznacza się je we krwi). Gdy okaże się, że nie, zaszczep się. Wówczas przez 3 miesiące musisz zabezpieczać się przed ciążą. Niektóre wirusy, choć łagodne dla urodzonych już dzieci, bywają groźne dla rozwijającego się płodu. Rutynowo lekarz może też zalecić badanie w kierunku przeciwciał cytomegalii i toksoplazmozy.
Po drugie Zaszczep się na żółtaczkę typu B (WZW B). Powinnaś zdążyć przyjąć co najmniej 2, a najlepiej 3 dawki szczepionki.
Po trzecie Rzuć palenie - twój organizm potrzebuje kilku miesięcy, by zminimalizować wpływ tego nałogu na dziecko.
Po czwarte Idź na badanie ginekologiczne i cytologię, zrób USG narządów rodnych. Wykrycie infekcji czy innych nieprawidłowości pozwoli na wyleczenie ich w odpowiednim czasie. Wykonaj też badanie piersi, w tym USG.
Po piąte Jeśli masz nadwagę, pozbądź się zbędnych kilogramów, bo zaburzają gospodarkę hormonalną i mogą utrudnić zajście w ciążę. Ale uwaga! To nie czas na drastyczne diety! Zmień po prostu sposób odżywiania się na zdrowszy i więcej się ruszaj (ta rada dotyczy także twojego męża). Podobnie jest w przypadku niedowagi – postaraj się przed ciążą przybrać kilka kilogramów, dzięki racjonalnej diecie.

Przygotowania do ciąży - trymestr zerowy

Tak niektórzy nazywają trzy miesiące poprzedzające poczęcie. Oto rady, jak w tym czasie zadbać o organizm.

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!
Po pierwsze Odstaw pigułki antykoncepcyjne. Potrzebujesz 1-2 cyklów, by uregulować owulację i przygotować macicę na przyjęcie zarodka.
Po drugie Zażywaj kwas foliowy. Udowodniono, że przyjmowanie go na 3 miesiące przed zajściem w ciążę i przez 12 tygodni już po zapłodnieniu zmniejsza o ok. 70% ryzyko powstania wad cewy nerwowej (np. bezmózgowia) u dziecka.
Po trzecie Wylecz zęby. Oczywiście możesz, a nawet powinnaś też chodzić do dentysty, gdy będziesz już w ciąży (i nawet stosować znieczulenie), ale warto zrobić to wcześniej, by później uniknąć stresu. Niedawne badania udowodniły, że kobiety, które zaszły w ciążę, a nie wyleczyły wcześniej zapalenia przyzębia, są bardziej narażone na rozwój tzw. cukrzycy ciężarnych.
Po czwarte Unikaj chemii – chodzi zarówno o tę stosowaną w środkach czystości, jak i farby oraz preparaty owado- i gryzoniobójcze (to dotyczy też twojego męża). Jeżeli postanowiliście właśnie teraz zrobić remont, pamiętaj o dokładnym wietrzeniu pomieszczeń.
Po piąte Ogranicz lub odstaw alkohol (to także dotyczy twojego męża). Oczywiście do momentu poczęcia możesz czasem pozwolić sobie na lampkę wina, ale gdy już będziesz w ciąży zachowuj całkowitą wstrzemięźliwość.
Po szóste Wyluzuj. Stres nie sprzyja poczęciu, wykorzystaj zatem każdą okazję na relaks.

Przygotowania do ciąży - dieta poczęcia

Większość witamin i składników mineralnych potrzebnych kobiecie przed zajściem w ciążę znajduje się w pożywieniu. Wyjątkiem jest kwas foliowy.

Po pierwsze Jadaj regularnie, najlepiej pięć posiłków dziennie.
Po drugie Zadbaj o dużą ilość wapnia (jogurty, sery, mleko) i żelaza (głównie mięso i wątróbka) w diecie, bo potrzebujesz stworzyć sobie rezerwy, które będą wykorzystywane podczas ciąży.
Po trzecie Jedz dużo ryb, najlepiej morskich i tłustych. Zawierają kwasy omega-3 potrzebne zarówno tobie, jak i rozwijającemu się płodowi. Dodatkowo mają jod, regulujący pracę tarczycy, a właściwe działanie tego narządu ułatwia zajście w ciążę.
Po czwarte Staraj się, by w twojej codziennej diecie znalazły się produkty zawierające kwas foliowy (szpinak, kapusta, brokuły, kalafior), ale tę substancję powinnaś dodatkowo przyjmować w postaci tabletek.

W czasie ciąży musisz wyjątkowo dbać nie tylko o  swoje zdrowie, ale i zdrowie dziecka. Właśnie z tego powodu powinnaś robić kontrolne badania w danych tygodniach ciąży. Jeśli nie wiesz, co w jakim terminie powinnaś uczynić, skorzystaj z naszego cyklu ciąża tydzień po tygodniu. Dzięki niemu dowiesz się, jak rozwija się twoja pociecha oraz nie umknie ci żadna rzecz, której powinnaś dopilnować!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)