Jak się powinna odżywiać kobieta w II trymestrze ciąży?

Jeśli jesteś w drugim trymestrze ciąży, powinnaś jeść 6 posiłków w ciągu dnia, pić przynajmniej 2-2,5 litra płynów dziennie (najlepiej wody) i spożywać dodatkowe 360 kcal więcej niż przed ciążą. Co i ile jeść w czwartym, piątym i szóstym miesiącu ciąży?

fot. Fotolia

Jedz mało, ale często

Żywienie kobiety w II trymestrze ciąży opiera się na kontynuacji wykorzystywania zasad prawidłowego odżywiania się kobiety podczas I trymestru ciąży.

Istotna jest regularność i różnorodność spożywanych posiłków w ciągu dnia. Kobieta powinna starać się tak planować swoje żywienie, by spożywać 5-6 regularnych posiłków dziennie.

Zalecane jest zatem spożywanie mniejszych porcji, ale z większą częstotliwością. Przerwy pomiędzy posiłkami nie powinny trwać krócej niż 2,5 godziny i nie dłużej niż 4 godziny.

Jedz 6 posiłków w ciągu dnia

W II trymestrze ciąży zalecane jest spożywanie dodatkowego posiłku (6. posiłek w ciągu dnia) około godziny 21.00-22.00, który zabezpieczy kobietę przed wystąpieniem nocnego niedocukrzenia. Ważne jest, aby ten posiłek nie zawierał węglowodanów prostych (np. nie może to być owoc ani słodycze).

Jedz różnorodnie

Kobieta, przygotowując posiłki, powinna planować je zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym. Wskazane jest, by w swoim jadłospisie wykorzystywała produkty o największej wartości odżywczej, a mniejszej kaloryczności (z następujących grup produktów: produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko i produkty mleczne, mięso, ryby, jaja, rośliny strączkowe, tłuszcze roślinne).

Różnorodna dieta zabezpieczy kobietę przed niedoborami składników odżywczych.

Pij dużo wody

Odpowiednie nawodnienie organizmu ma także duże znaczenie. Jest niezbędnym warunkiem prawidłowego funkcjonowania zarówno organizmu matki, jak i dziecka.

Zaleca się, by kobiety ciężarne spożywały ok. 2-2,5 litra płynów dziennie. Znaczenie ma nie tylko ilość spożywanych napojów, ale także ich rodzaj.

Woda powinna być podstawowym źródłem nawodnienia dla kobiety ciężarnej. Należy pamiętać, by pić więcej wody np. w upalne dni czy przy większym wysiłku fizycznym.

Jedz o 360 kcal więcej niż przed ciążą

W II trymestrze  zapotrzebowanie na energię zwiększa się o 360 kcal w stosunku do okresu przed ciążą.

Porównując z okresem I trymestru, kobieta powinna spożywać dodatkową porcję mleka, warzyw, owoców i pół porcji mięsa bądź jego zamienników.

Zobacz też: Co powinna zawierać woda dla kobiet w ciąży i karmiących piersią?

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Co i ile jeść?

Zatem zalecana ilość porcji z poszczególnych grup produktów dla kobiety w II trymestrze ciąży o przeciętnym zapotrzebowaniu energetycznym (młoda kobieta o prawidłowej masie ciała i umiarkowanej aktywności fizycznej), spodziewającej się jednego dziecka jest następująca:

  • produkty zbożowe (8 porcji dziennie);
  • warzywa (500 g dziennie), owoce (400 g dziennie);
  • mleko i produkty mleczne (4 porcje dziennie);
  • mięso (1 ½ porcji dziennie 4-5 razy w tygodniu);
  • ryby o niskiej zawartości rtęci (1 ½ porcji dziennie 2 razy w tygodniu);
  • nasiona roślin strączkowych (2-3 porcje w tygodniu);
  • tłuszcz roślinny (3 łyżki stołowe dziennie);
  • woda (2-2,5 litra dziennie).

Tego nie jedz!

W czasie ciąży zmienia się wrażliwość organizmu kobiety. Istotne jest zatem, by w każdym trymestrze ciąży unikała produktów potencjalnie zanieczyszczonych drobnoustrojami i pasożytami.

Do żywności niebezpiecznej dla kobiety ciężarnej należą m.in.:

  • niepasteryzowane mleko i jego przetwory, sery pleśniowe,
  • produkty wędzone,
  • surowe i niedogotowane mięso,
  • surowe lub niedogotowane jajka, desery i lody na bazie jaj,
  • produkty zawierające glutaminian sodu,
  • brudne warzywa i owoce,
  • słodziki.

Zobacz też: Jakie składniki odżywcze są niezbędne w czasie ciąży?

Autor: Aneta Grajda, specjalista Zdrowia Publicznego, Zakład Zdrowia Publicznego, Instytut "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka"

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)