Jak się odżywiać w drugim tymestrze ciąży?

II trymestr rozpoczyna się od IV miesiąca ciąży. Rosnący maluch w twoim brzuchu potrzebuje coraz większej ilości składników odżywczych. Wzrasta również zapotrzebowanie kaloryczne - wynosi ono 3000 kalorii dziennie. Jak się odżywiać w drugim trymestrze ciąży, aby sobie i dziecku dostarczyć niezbędne witaminy i składniki.

Jak się odżywiać w drugim tymestrze ciąży?

Wzrost liczby kalorii nie oznacza jednak, że będziesz tyć na potęgę. Wszystko zależy od twojego rozsądku i dobrze ułożonej, zbilansowanej diety. Unikaj słodyczy i tłustego jedzenia, które niepotrzebnie obciąży twój żołądek.

Polecamy: Co wspólnego ma witamina D ze zdrową ciążą?

Pij dużo wody – co najmniej 2 litry dziennie. W czasie upałów zwiększ dawkę o około 5 szklanek. Nawodnienie organizmu jest odpowiedzialne za lepsze ukrwienie łożyska, które zapewnia dziecku prawidłowe odżywianie.

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Pij również ziołowe herbatki, świeże soki warzywno-owocowe i zupy. Ogranicz picie kawy i herbaty powodujące częste oddawanie moczu oraz zrezygnuj z napojów gazowanych, które działają wzdymająco.

Kategorycznie zrezygnuj z picia alkoholu!

Jedz dużo produktów bogatych w węglowodany przyswajalne, np. produkty zbożowe, warzywa i owoce. Dostarczają Tobie energii, która jest niezbędna maluchowi do wzrostu. Drugim źródłem energii są tłuszcze, biorą udział w tworzeniu tkanki nerwowej płodu i pomagają przyswajać witaminę A i E. Wybieraj tłuszcze roślinne zawarte w słoneczniku, oliwkach, orzechach, soi, kukurydzy. Uważaj jednak na ich kaloryczność tak więc dawkuj je w ograniczonej ilości.

Polecamy: Odżywianie - fakty mity

Główne zasady rządzące dietą w II trymestrze ciąży:

  • Nawadniaj organizm wodą niegazowaną, świeżymi sokami i ziołowymi herbatkami.
  • Jedz mało i często, unikniesz zgagi.
  • Unikaj produktów wzdymających i ciężkostrawnych np. groch, fasola, kapusta i produkty smażone.
  • Uzupełniaj swoją dietę o warzywa i owoce, są one bogatym źródłem witamin i minerałów. Wzmocnią układ odpornościowy i uszczelnią naczynia.
  • Nie zapominaj o tłuszczach roślinnych, dodawaj je np. w postaci oleju i oliwy do sałatek.
  • Spożywaj produkty dostarczające dużo energii, jedz pełnoziarniste pieczywo, brązowy makaron i ryż.
  • Wzbogać swoją dietę wprowadzając do menu ryby morskie.
  • Dostarczaj organizmowi dużo wapnia, białka i żelaza, pijąc mleko, jedząc chude mięso i rośliny strączkowe. Zapotrzebowanie na białko w II trymestrze wzrasta o 33%, jeżeli będziesz miała za mało tego składnika budulcowego, to maleństwo wykorzysta Twój zapas co odbije się złą kondycją Twoich zębów.
  • Zrezygnuj z produktów zawierających puste kalorie, np. słodycze, produkty smażone i fast foody.

Uelastycznij swoją skórę poprzez jedzenie produktów zawierających witaminę B – pełnoziarniste pieczywo, witaminę E – papryka, beta karoten-marchewka. Stan swojej skóry dodatkowo wzmacniaj smarując się specjalnym preparatami przeciw rozstępom dla kobiet ciężarnych.

Zobacz także: Witaminy - źródło zdrowia mamy i dziecka

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/3 miesiące temu
W II trymestrze w rozwoju mózgu u dziecka biorą udział głównie kwasy tłuszczowe Omega‒3, które można znaleźć w foliku mama razem z kwasem foliowym i jodem, więc nie ma potrzeby brać dodatkowo innych suplementów.
/3 lata temu
Podsumowując- ciężarna powinna się wykazać przede wszystkim rozsądkiem i jeść te produkty, które są uważane za zdrowe. Dieta powinna być zróżnicowana i dostarczać wszystkich potrzebnych składników, a jeśli nie ma takiej możliwości, to polecana jest suplementacja (witaminy, minerały, kwasy omega).