Jak rośnie superdziecko

Nie palisz, unikasz alkoholu, dbasz o dietę. To za mało! Powiemy ci, co jeszcze możesz zrobić dla dziecka, które w tobie rośnie!

Jak rośnie superdziecko fot. Edipresse
Często słuchasz Mozarta, bo chcesz, by dziecko było tak mądre jak Einstein? Jesz szpinak i codziennie łykasz witaminy, by było okazem zdrowia?

To rzeczywiście wpływa na jego rozwój. Ale możesz zadbać o nie jeszcze lepiej! Będzie szczęśliwsze i – jak twierdzą niektórzy – bardziej inteligentne.

Uśmiechaj się!
To poprawia krążenie krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów z sercem. Kiedy się śmiejesz, twoje maleństwo traktuje to jako dobrą zabawę i... również się uśmiecha. A emocje, jakich doświadcza w życiu płodowym, mają wpływ na kształtowanie się jego osobowości!
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Ćwicz!
Po około dwudziestu minutach gimnastyki twój organizm zaczyna produkować endorfiny – hormony szczęścia. Poza tym twoja krew krąży wtedy znacznie szybciej, więc maluch dostaje dodatkową porcję składników odżywczych i tlenu. Dzięki temu poprawia się jego metabolizm i mózg lepiej funkcjonuje. To właśnie dlatego ćwicząc regularnie podczas ciąży, masz szansę pozytywnie wpłynąć na tempo, w jakim malec będzie kiedyś uczył się mówić. Nie dość, że może szybciej opanować tę umiejętność, to jako przedszkolak będzie bardziej dojrzały od rówieśników.

Głaszcz brzuch
Dziecko to uwielbia – pod wpływem dotyku budzi się, staje się ruchliwe lub przeciwnie – uspokaja się. Masowane, dotykane z czułością przed i po urodzeniu lepiej się rozwija i fizycznie, i psychicznie.

Jedz czekoladę
Czy wiesz, że możesz w ten sposób uszczęśliwić swojego maluszka? Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Helsinkach nawet mały kawałek czekolady zjedzony przez mamę sprawia, że dziecko czuje się szczęśliwe. Okazało się też, że dzieci mam, które w okresie ciąży codziennie jadły czekoladę, były bardziej aktywne, częściej się śmiały.

... i banany
Bo zawierają witaminę B6, która korzystnie wpływa na układ nerwowy malca. Postaraj się, aby w twojej diecie znalazły się także:
- Jajka – zawierają cholinę, która wspomaga rozwój układu nerwowego maleństwa.
- Woda – pij przynajmniej dwa litry dziennie, wówczas krew będzie odpowiednio rozrzedzona.
- Orzechy – to źródło żelaza, wapnia i cynku, który korzystnie wpływa na rozwój umysłowy maluszka.
- Szpinak i inne rośliny o zielonych liściach. Zawierają witaminy A i C, a także magnez, wapno, potas i kwas foliowy niezbędny do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego maluszka.
- Ryby – mają prawie tyle samo białka co mięso, witaminy A i D oraz kwasy tłuszczowe niezbędne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego (to podstawowy składnik tkanki mózgu i siatkówki oka). Dbaj, aby w twoim menu znalazły się ryby morskie: sardynki, tuńczyk, łosoś i makrela.
- Awokado – zawiera kwas foliowy, witaminy i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Tekst: Bożena Czerwińska
Konsultacja: prof. Ewa Dmoch-Gajzlerska, ginekolog położnik, kierownik Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej Akademii Medycznej w Warszawie
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)