Zanim zajdziesz w ciążę

Jeśli wcześniej dobrze zaplanujesz ciążę, łatwiej przejdziesz przez 9 miesięcy, urodzisz zdrowe dziecko i szybko wrócisz do formy. Warto!

fot. Fotolia

Zastanawiasz się, jak przygotować się do ciąży? Tutaj znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania!

3 miesiące wcześniej

Odstaw antykoncepcję
Organizm potrzebuje około trzech miesięcy, by na nowo wyregulować owulację. Dlatego już teraz trzeba odstawić pigułki bądź wyjąć wkładkę domaciczną. Nie zdziw się, jeśli pierwsze dwa cykle po odstawieniu antykoncepcji będą nieregularne. To normalne.

Zażywaj kwas foliowy
Jest niezbędny do rozwoju układu nerwowego dziecka. Tymczasem badania wskazują, że nawet dobrze skomponowana dieta nie dostarcza nam wystarczającej ilości kwasu foliowego. A przecież zapotrzebowanie na tę witaminę wzrasta w ciąży kilkakrotnie! Dlatego już teraz zacznij zażywać
kwas foliowy w dawce 0,4 mg i kontynuuj to w pierwszych tygodniach ciąży (chyba że lekarz zadecyduje inaczej).

Skonsultuj stosowanie leków
Jeśli przyjmujesz jakieś lekarstwa, spytaj lekarza, czy są dozwolone w ciąży. Jeżeli nie, poproś o receptę na preparat bezpieczny dla ciebie
i dziecka. Staraj się nie przyjmować pochopnie leków, także tych dostępnych bez recepty. Postaw raczej na preparaty naturalne. Jeśli np. czujesz się spięta, zażywaj takie, które zawierają szyszki chmielu, melisę, L-teaninę czy L-tryptofan. Pamiętaj! Podczas ciąży, przyjmowanie jakichkolwiek preparatów konsultuj z lekarzem!

Zadbaj o swoją formę
Badania potwierdzają, że kobiety sprawne fizycznie mają silniejsze mięśnie. Dzięki temu podczas ciąży rzadziej miewają kłopoty z kręgosłupem i łatwiej rodzą. Jeśli chcesz więc dołączyć do ich grona, ruszaj się: dużo spaceruj, zapisz się na basen lub wykup karnet na aerobik. Ćwicz też mięśnie Kegla (tak, jakbyś wstrzymywała strumień moczu). Mocne lepiej podtrzymują macicę i zmniejszają ryzyko pęknięcia krocza w czasie porodu.

Zrób badania
Niektóre warto wykonać wcześniej, by zdążyć poprawić ich wyniki, zanim dojdzie do ciąży. Jeśli jesteś przewlekle chora, zrób także badania kontrolne dotyczące twojego schorzenia (np. oznaczenie poziomu hormonów, jeśli masz kłopoty z tarczycą lub EKG i badania krwi, gdy masz nadciśnienie). Koniecznie wybierz się do dentysty. Próchnica bywa źródłem zakażenia, które może być niebezpieczne dla ciąży. Poza tym gdy w diecie przyszłej mamy za mało jest wapnia, nienarodzone dziecko może go podbierać z jej organizmu. A wtedy próchnica rozwija się w zawrotnym tempie.
Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

1 miesiąc wcześniej

Unikaj substancji chemicznych
Ograniczyć stosowanie chemii domowej. Szczególnie chodzi o preparaty w spreju (łatwo się wchłaniają do organizmu), a także te do czyszczenia toalet. Nie wykonuj oprysków w ogródku. Jeśli w planach macie remont, na jego czas lepiej wyprowadź się z domu.

Sprawdź płodność
Do jajeczkownia, zwykle dochodzi mniej więcej dwa tygodnie przed końcem cyklu. Wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo zajścia w ciążę.
Jeśli jednak masz nieregularne miesiączki i kłopot z obliczeniem dni płodnych, możesz je określić, mierząc codziennie swoją temperaturę (przed rozpoczęciem jajeczkowania wzrasta o 0,5–1,6 st. C) i obserwując śluz szyjkowy (w czasie dni płodnych jest śliski, przejrzysty i rozciągliwy, przypomina białko jaja kurzego) lub wykonując test owulacyjny (do kupienia w aptece, by go wykonać potrzebne jest kilka kropli moczu).

Ciesz się seksem!
Pamiętaj, że wcale nie musisz natychmiast, już w pierwszym cyklu, zajść w ciążę. Nie spinaj się więc nadmiernie, jeśli okaże się, że nie udało się od razu. Ciesz się chwilami bliskości i nie wywieraj zbytniej presji ani na siebie, ani na partnera, ponieważ stres z tym związany może utrudnić zajście
w ciążę. Jeśli zaś chodzi o pozycję sprzyjająca poczęciu, to najlepsza jest... różnorodność!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)