Jak przygotować organizm do ciąży?

Każda kobieta planująca poczęcie pragnie, aby jej dziecko było zdrowe, dobrze się rozwijało, a ciąża przebiegała bez komplikacji. Zdrowie dziecka rozpoczyna się od zdrowia przyszłej mamy, więc przed zajściem w ciążę powinnaś szczególnie zadbać o swój organizm.

Jak przygotować organizm do ciąży?

Szczepienia

Jeśli planujesz zajście w ciążę, poproś lekarza o skierowanie na badanie przeciwciał przeciwko różyczce. Jest to choroba zakaźna, która, jeśli przebywa się ją w czasie ciąży, może spowodować u płodu poważne wady. Jeśli poziom przeciwciał będzie zbyt niski, zaszczep się. Następnie zaczekaj z zajściem w ciążę jeszcze trzy miesiące. W tym czasie w organizmie powstaje odporność na tę chorobę.

Zadbaj o odpowiednią wagę

Jeśli masz nadwagę lub jesteś otyła, to odpowiedni czas, żeby zrzucić zbędne kilogramy. Dzieci otyłych mam częściej chorują, a Ty jesteś narażona na cukrzycę w czasie ciąży. Pamiętaj jednak, aby ustalając dietę, zadbać, aby w jadłospisie znalazły się wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Dobrym pomysłem jest również rozpoczęcie jakiejś aktywności fizycznej, choćby codziennego spaceru.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Polecamy: Dieta ciążowa - poradnik

Jeśli masz niedowagę, przed ciążą powinnaś zadbać o zwiększenie masy ciała. Dobrze jest udać się do dietetyka, który ustali Ci jadłospis na kolejne miesiące. Mamy z niedowagą rodzą mniejsze dzieci, u których częściej zdarza się niedorozwój któregoś z układów.

Bierz kwas foliowy

Suplementację kwasu foliowego powinno się rozpocząć co najmniej na kilka miesięcy przed planowaną ciążą. Jego niedobór może spowodować u płodu poważne wady cewy nerwowej. Kiedy uda Ci się zajść w ciążę, bierz kwas foliowy jeszcze przez kilka tygodni. Jego dobrym źródłem są także warzywa i owoce, np. pomarańcze, brukselka, pomidory, liście pietruszki.

Naucz się panować na stresem

Nadmierny stres może utrudnić poczęcie, a po zajściu w ciążę negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka. Warto więc jeszcze przed ciążą nauczyć się radzić sobie z negatywnymi emocjami. Zapisz się na zajęcia jogi lub technik relaksacyjnych. Jeśli nie masz takiej możliwości, dobrze jest codziennie organizować sobie trochę ruchu – może to być taniec przy muzyce, jazda na rowerze, a nawet spacer. Postaraj się każdego dnia robić coś tylko dla siebie – szczęśliwsze mamy rodzą szczęśliwsze dzieci.

Zobacz też: Co daje sport w czasie ciąży?

Zrób podstawowe badania

Przed poczęciem dobrze jest dowiedzieć się, czy przyszłej mamie nic nie dolega. Poproś lekarza o skierowanie na podstawowe badania, takie jak morfologia, OB, poziom glukozy i oznaczanie grupy krwi. Ostatnio zaleca się także wykonanie testu na nosicielstwo wirusa HIV. U ginekologa wykonaj cytologię i posiew bakteriologiczny, a także USG narządów rodnych. Są to podstawowe badania, pozwalające określić Twój ogólny stan zdrowia przed zajściem w ciążę.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/4 lata temu
"Poproś lekarza o skierowanie na podstawowe badania, takie jak morfologia ..." - gdy taką prośbę ode mnie usłyszał lekarz ginekolog to wyprosił mnie z gabinetu i nazwał mnie filozofką