Ile owoców i warzyw należy jeść w ciąży?

Czy podczas ciąży powinnaś jeść więcej owoców i warzyw? Które owoce wybierać? Skąd czerpać witaminy potrzebne w ciąży?

warzywa i owoce w ciąży

Fot. Fotolia

Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących

Warzywa i owoce ważne w ciąży

Teoretycznie przyszłe mamy wiedzą, że ich dieta powinna być bogata w warzywa (48%) i owoce (46%). Jednak jak to zwykle bywa droga od teorii od praktyki jest dość długa.

Jedynie 17% kobiet w ciąży faktycznie stara się jeść więcej warzyw i owoców. A szkoda, bo są nie tylko głównym źródłem cennych witamin i składników mineralnych, błonnika pokarmowego, ale także mają w większości niską wartość kaloryczną i znikomą zawartość tłuszczu.

Zgodnie z zaleceniami specjalistów z Kliniki Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka, w codziennej diecie powinno znaleźć się około 300 g warzyw i tyle samo owoców w pierwszym oraz po 400 g w drugim i trzecim trymestrze ciąży.

Zobacz także: 8 nawyków, które musisz zmienić zanim zajdziesz w ciążę!

Jakie warzywa i owoce jeść w czasie ciąży?

  • Bogate w kwas foliowy są głównie rośliny strączkowe i warzywa liściaste (np. sałata, szpinak, brukselka, brokuły, pietruszka).
  • Magnez występuje m.in. w: groszku, fasoli szparagowej, brukselce, jarmużu, selerze i białej fasoli.
  • Potas w selerze i pomidorach.
  • Witamina C, która zimniejsza ryzyko wystąpienia infekcji oraz stanu przedrzucawkowego, znajduje się w kapuście białej i pekińskiej, papryce, ogórkach kiszonych, szczypiorku oraz sałacie, a także owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, truskawkach, kiwi, malinach.
  • Naturalnym źródłem witaminy A, są: marchew, dynia, brokuły, kabaczki, morele, mango, brzoskwinie, figi i melony.

Jeśli jesteś wegetarianką bądź weganką, zadbaj o to, by Twoja dieta była pod kontrolą lekarza prowadzącego oraz dietetyka. Regularnie sprawdzaj morfologię krwi oraz dbaj o prawidłowe zbilansowanie spożywanych produktów.

Źródło: Materiały prasowe TKM Group

Zobacz także: W ciąży uważaj na urządzenia elektroniczne!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)