Gdy ciężarna ma nadwagę

Czy nadwaga ma wpływ na ciążę? A otyłość? Na co trzeba uważać i z czym się liczyć, gdy już przed ciążą ważyło się za dużo?

fot. Panthermedia

Niewielka nadwaga nie ma wpływu na ciążę, jednak otyłość już tak. Mówi się o niej wtedy, gdy wskaźnik BMI przekracza 29. Sprawdź, jak sytuacja wygląda u ciebie.

Otyłość a ciąża

Nadmiar kilogramów jest wyzwaniem dla serca i układu krążenia, dlatego puszyste mamy tak się męczą. Poza tym:
  • Ich kości i stawy są nadmiernie obciążone. W efekcie mogą pojawić się bóle kolan i kręgosłupa.
  • Po porodzie wolniej wracają do formy. Trudniej im schudnąć, a ich skóra jest w gorszym stanie, bo już przed ciążą była rozciągnięta.
  • Są bardziej narażone na komplikacje. Otyłość zwiększa ryzyko pojawienia się nadciśnienia indukowanego ciążą, słabszej czynności skurczowej macicy w trakcie porodu, urodzenia zbyt dużego dziecka, choroby zakrzepowej kończyn i miednicy mniejszej, nadmiernego krwawienia po porodzie, a także wolniejszego obkurczania się macicy. Nadmiar kilogramów często współistnieje z cukrzycą ciężarnych.
  • Ciąża częściej musi być zakończona cesarką. Nie jest to korzystne, m.in. dlatego, że tkanka tłuszczowa jest gorzej ukrwiona, a więc trudniej się goi po zabiegu.
Przerażona? Spokojnie! Nie każda ważąca zbyt dużo kobieta ma tego typu problemy.

Dbaj o siebie

Co powinnaś zrobić, jeśli ważysz za dużo? Regularnie odwiedzaj lekarza i słuchaj jego zaleceń. Ważny jest także ruch, jeśli oczywiście nie ma przeciwwskazań: pływanie, spacery, gimnastyka.

Kontroluj wagę

Jeśli już na starcie miałaś dużą nadwagę, powinnaś podczas ciąży przybrać o 2–3 kg mniej niż twoje szczupłe koleżanki. Pamiętaj jednak, że na dodatkowe kilogramy zbierane podczas dziewięciu miesięcy, poza „ciążową” tkanką tłuszczową wraz z zapasem zmagazynowanej w organizmie wody, składają się także: dziecko, wody płodowe, łożysko, powiększone piersi, macica i krążąca w żyłach „dodatkowa” krew. A co zrobić, jeśli przybrałaś np. 16 kg, a przed tobą jeszcze cały trzeci trymestr? Pozostaje tylko pilnowanie, by waga nie rosła nadal w takim tempie.

Jedz z głową

Bywa, że za otyłość odpowiadają zaburzenia hormonalne, jednak zdarza się to bardzo rzadko. Najczęściej jej przyczyną jest nadmiar jedzenia. Jeśli już przed ciążą ważyłaś za dużo, podczas niej:
  • Odżywiaj się bardzo rozsądnie. Czyli jedz nie za dwoje, lecz dla dwojga.
  • Unikaj pustych kalorii. Szerokim łukiem omijaj słodycze i fast food.
  • Ogranicz węglowodany, czyli ziemniaki, kasze, makarony, pieczywo.
  • Jedz dużo owoców i warzyw. Mają niewiele kalorii i mnóstwo witamin.
  • Gotuj i duś mięso. Unikaj smażonego.
Pamiętaj! Nawet jeśli ważysz za dużo, nie możesz się głodzić. Rozwijający się maluszek musi dostać wszystkie potrzebne mu składniki, a poważne niedobory witamin i mikroelementów mogą prowadzić do groźnych dla ciebie i dziecka powikłań (np. anemii).

Uwaga, obrzęki

Za zbyt szybko pojawiające się kilogramy (powyżej 0,5 kg na tydzień) może także odpowiadać równomiernie gromadząca się w tkankach woda. Taki stan wymaga dokładnej diagnozy i leczenia. Choć obrzęki mogą być bez znaczenia, zdarza się, że zwiastują gestozę, która – jeśli się jej nie leczy – może być zagrożeniem dla matki i dla dziecka (trzeba wykluczyć nadciśnienie i białkomocz).
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)