Dopieść swój brzuch

Wiesz, jak troszczyć się o maleństwo, które nosisz w brzuchu. Ale czy pamiętasz, aby zadbać o siebie?

fot. Edipresse
Przez dziewięć miesięcy ciąży Twoje ciało będzie się zmieniać. Co zrobić, aby czuć się komfortowo?

Teraz pewnie cieszysz się (lub wkrótce będziesz się cieszyć), widząc, jak Twój brzuszek z każdym tygodniem staje się coraz większy – wraz z nim rośnie przecież dziecko. Ale gdy brzuch stanie się już naprawdę duży, możesz zacząć myśleć o nim z mniejszą czułością. Chyba że wcześniej odpowiednio się na to przygotujesz…

Rozstępom stop
W pierwszym trymestrze, kiedy brzuch wciąż jeszcze pozostaje prawie płaski, zauważysz, że pośrodku niego – od pępka do spojenia łonowego – biegnie ciemna linia. To tzw. linea nigra (kresa czarna), która pod wpływem hormonów ciążowych zastąpiła niewidoczną normalnie kresę białą (linea alba). Choć może nie wygląda najlepiej, nie martw się, zniknie po porodzie. Jest wyraźniejsza u kobiet o ciemnej karnacji, bo u nich pigmentacja jest silniejsza.

Dopiero pod koniec trzeciego miesiąca zacznie powoli zanikać Twoja talia. Jednak już od momentu, kiedy wiesz, że jesteś w ciąży, powinnaś dbać o skórę brzucha, by zapobiec rozstępom. Niestety, przydarzają się one aż 60 proc. (niektóre źródła podają, że nawet 90 proc.) kobiet. Pojawiają się pod wpływem gwałtownego rozciągnięcia naskórka lub też zmian hormonalnych nie tylko na brzuchu, ale też na biodrach i piersiach – w miejscach, które w ciąży powiększają się najbardziej. Najpierw wyglądają jak różowoczerwone kreseczki, ale w ciągu kilku miesięcy po porodzie bledną i stają się prawie niewidoczne.

Nie ma stuprocentowo skutecznego sposobu, aby im zapobiec, ale na pewno warto unikać nadmiernego przyrostu wagi (idealny to 10–12 kilogramów). Skóra powinna być dobrze nawilżona. Aby pozostała elastyczna, smaruj kremem brzuch, a także piersi. Możesz używać specjalnych kosmetyków przeciwko rozstępom (np. Avent, Mustela) albo wypróbować np. masło kakaowe lub olejek migdałowy.

Co ja włożę?
W drugim trymestrze Twój brzuch wyraźnie się zaokrąglił – przestałaś już dopinać spodnie, bielizna stała się niewygodna, a bluzki zbyt opięte. Najwyższy czas, by skompletować garderobę na najbliższe miesiące. Ubrania ciążowe zostały mądrze zaprojektowane. Ich zaletą jest odpowiedni krój, np. bluzki rozszerzają się ku dołowi i mają lekko wydłużony przód, w spodnie wszyte są wstawki bawełniane lub z elastycznego materiału, dzięki regulowanym zapięciom (sprzączki, rzepy) odzież dobrze leży i „rośnie” wraz z przyszłą mamą.
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących


Nie kupuj zbyt wielu ciuchów – kilka mądrze wybranych zapewni Ci dobry wygląd aż do rozwiązania. Ważna jest wygodna bielizna: do wyboru masz majtki zakrywające brzuch lub pod brzuch. Spraw sobie też specjalne rajstopy. To nieprawda, że możesz kupić zwykłe, tylko w większym rozmiarze – brzuch się co prawda zmieści, ale materiał przy kostkach zwinie się w obwarzanki. Ciążowe rajstopy mają klin na brzuchu.

Kupując ubrania, skorzystaj z oferty specjalistycznych sklepików, kolekcji ciążowych dużych sieci (np. KappAhl, H&M) lub sklepów internetowych. Nie ma jednego określonego „stylu ciążowego”. Jeśli dotąd nie nosiłaś kwiecistych ubrań lub np. spodni ogrodniczek, nie musisz tego robić. Podobnie jest z fasonem: nie noś bluzek-namiotów, jeśli lubisz obcisłe. Ale jeżeli dotychczas specjalnie nie eksponowałaś ciała, ciąża to nie najlepszy moment na taką zmianę.

Ciężko, coraz ciężej
Trzeci trymestr to już ostatnia prosta przed rozwiązaniem. Twój brzuch jeszcze się powiększy. Skóra na nim zaczyna być maksymalnie napięta, a to powoduje, że jest sucha i swędzi. Ulgę przyniesie smarowanie kosmetykami silnie nawilżającymi i łagodzącymi podrażnienia (np. z serii Mustela 9 Miesięcy). Pamiętaj też, aby nie kąpać się w gorącej wodzie i długo nie siedzieć w wannie, bo to dodatkowo wysusza. Do kąpieli i pod prysznic używaj delikatnych, nawilżających kosmetyków, np. ze specjalnych linii dla przyszłych mam. Jeśli coś Cię zaniepokoi (np. będzie Cię swędzieć całe ciało), powiedz o tym lekarzowi.

Druga sprawa to odpowiednie ułożenie się do odpoczynku i spania. Zupełnie nie dla Ciebie jest teraz pozycja na brzuchu lub plecach. Najlepiej spać na lewym boku – wtedy nacisk na żyłę główną dolną (po prawej stronie) jest ograniczony i nie blokuje przepływu krwi, a Twoje dziecko dostaje odpowiednią ilość tlenu. Pod ugiętą prawą nogę (tę na górze) podłóż dużą poduszkę, żeby noga była wyżej. Nie denerwuj się, jeśli rano obudzisz się na plecach – na krótką metę nie zaszkodzi to maleństwu. W końcu przyzwyczaisz się do leżenia na boku, a inne pozycje staną się dla Ciebie niewygodne.

A po porodzie...
Brzuch od razu nie wróci do dawnych rozmiarów. Przez jakiś czas – zanim obkurczy się macica, a mięśnie dojdą do formy – wcale nie będzie płaski, pozostaną na nim fałdy rozciągniętej skóry. Ubrania sprzed ciąży muszą więc jeszcze poczekać. Pomoże prawidłowa dieta i ćwiczenia (ale nie od razu po porodzie!). Nie spiesz się – daj sobie chwilę wytchnienia i pozwól swojemu ciału przyzwyczaić się do zmiany.

Kresa czarna znika zwykle w ciągu sześciu miesięcy. Pomału będą też blednąć rozstępy. Jeśli rodziłaś przez cesarskie cięcie, rana powinna zagoić się w ciągu tygodnia, a przez kolejne miesiące blizna będzie stawać się coraz mniej widoczna. Z każdym dniem Twoje ciało będzie odzyskiwać dawne kształty. Wkrótce założysz bikini!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)