Dieta w pierwszym miesiącu ciąży

Sprawdź, jakie produkty powinnaś wprowadzić do swojej diety w pierwszym miesiącu ciąży. Pamiętaj, że dieta w okresie ciąży będzie wymagać od ciebie wielu poświęceń, ale uwierz - wyjdzie wam to na zdrowie!

Dieta w pierwszym miesiącu ciąży

Dieta w pierwszym miesiącu ciąży

Zaszłaś w ciążę - najwyższa pora na radość i... na zmianę przyzwyczajeń żywieniowych! Bardzo ważne dla rozwoju dziecka jest twoje odżywianie, a im wcześniej zaczniesz dbać o siebie, tym lepiej. Poprawiając swój sposób odżywiania się, zapewnisz sobie i dziecku odpowiednią ilość składników odżywczych i kalorii. Jeżeli sądzisz, że przed ciążą nie dbałaś wystarczająco o formę i zdrowie, porozmawiaj o tym z lekarzem prowadzącym twoją ciążę. Pamiętaj, że poczynienie korzystnych zmian w stylu życia przyniesie korzyść tobie i twojemu nienarodzonemu dziecku, a także pomoże ci w szybkim odzyskaniu sił po porodzie.

Na początku ciąży twoje zapotrzebowanie na energię wzrasta nieznacznie, więc sięgając po jedzenie kieruj się apetytem.

Polecamy: Kalendarz ciąży - tygodnie 1-4

Dieta w pierwszych tygodniach ciąży

W pierwszych tygodniach życia twoje dziecko rozwija się bardzo intensywnie. Wiele zatem zależy od warunków i substancji odżywczych, które mu dostarczysz.

Najważniejszymi zmianami jakie czekają płód jest między innymi kształtowanie się układu nerwowego, a musisz wiedzieć, że ten kształtuje się z cewy nerwowej. Cewa ta ma kształt rynienki, która zamyka się między 16 a 28 dniem życia płodu. Jeśli zamknięcie nie będzie przebiegało prawidłowo, twoje dziecko może mieć różne wady rozwojowe.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym pozytywnie na kształtowanie się układu nerwowego jest kwas foliowy. Niestety, nasz organizm nie potrafi go wytwarzać, zatem musisz czerpać witaminę z zewnątrz. Najlepiej wchłaniany jest oczywiście kwas foliowy pochodzenia naturalnego, ale dobrze dostarczać organizmowi tej substancji także w postaci środków farmakologicznych.

Zobacz na Babyonline.pl: W ciąży nawet śniadanie powinno być ciepłe

W pierwszych 12 tygodniach ciąży powinnaś przyjmować 400 mcg na dobę. W kolejnych tygodniach 300 mcg na dobę.

Gdzie znajduje się kwas foliowy?

Produktami, które zawierają najwięcej folianów są: wątroba wołowa, otręby pszenne, groch, drożdże, wątróbka drobiowa, fasola biała, szpinak, szparagi, wątroba cielęca, brukselka i pomarańcze.

Dodatkowo powinnaś zmienić w swojej diecie ryż biały na brązowy, jeść więcej orzechów laskowych, awokado, kurzych jaj, brokułów, brukselki i kalafiorów.

Kwas foliowy znajdziesz także w owocach i warzywach, takich jak: kiwi, pomidor, śliwka, banan, morela, brzoskwinia, jabłko, truskawki.

Inne produkty, które zawierają nieco mniej kwasu foliowego, to: kurczak, makrela, dżemy, sery dojrzewające, dorsz, kasza jęczmienna, polędwica wieprzowa, polędwica z indyka, sery twarogowe i mleka oraz płatki kukurydziane.

Warto skonsultować z lekarzem co i jak powinnaś spożywać. Pamiętaj jednak, żeby zadbać o dietę bogatą w kwas foliowy oraz witaminy. I najważniejsza zasada: jesz dla dwojga, a nie za dwoje.

Polecamy:  Jak zadbać o ciało w ciąży?

Z czego musisz zrezygnować będąc w ciąży

Bezwzględnie musisz zrezygnować z :

  • picia alkoholu
  • palenia papierosów
  • nadmiaru słodyczy
  • nadmiaru soli kuchennej
  • wypijania dużej ilości kawy
  • tłuszczów pochodzenia zwierzęcego
  • wędzonego lub konserwowanego mięsa i ryb
  • glutaminianu sodu

Picie alkoholu, nawet okazjonalnie i w niewielkiej ilości stanowi zagrożenie dla płodu. Zwiększa ryzyko poronienia, odklejenia łożyska, urodzenia dziecka o bardzo małej wadze, a także z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Podobnie z piciem kawy - może się to przyczynić do poronienia, przedwczesnego pęknięcia błon płodowych, urodzenia noworodka o małej masie, przedwczesnego porodu.

Polecamy: FAS - Konsekwencje picia alkoholu przez kobiety w ciąży

Słodycze z kolei powodują nadwagę - w ciąży bardzo łatwo jest przytyć, natomiast po porodzie może być problem ze zrzuceniem zbędnych kilogramów. Ponadto mogą powodować próchnicę, a na nią narażone są kobiety w ciąży wyjątkowo.

Sól kuchenna sprzyja nadciśnieniu tętniczemu oraz nasila obrzęki - jeśli jeszcze nie masz opuchniętych nóg, to dobry znak. Ale soli lepiej unikaj!

Tłuszcze zwierzęce lepiej zamień na te pochodzenia roślinnego. Są o wiele mniej szkodliwe - między innymi nie powodują otyłości, miażdżycy, choroby wieńcowej.

Zobacz także:  Odżywianie w drugim miesiącu ciąży

Dowiedz się więcej o ciąży z naszego forum medycznego.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/miesiąc temu
Średnio lubię szpinak i brokuły a na zapach, nawet przyrządzonej, wątróbki mam mdłości, a w tym potrawach jest najwięcej kwasu foliowego. Staram się jeść dużo otrębów pszennych, gdzie też jest witamina B9, ale oprócz tego biorę mama dha premiu,, żeby mieć pewność, że biorę wystarczającą ilość kwasu foliowego i innych witamin i minerałów.
/3 lata temu
A ja tam kwas foliowy brałam 3mc przed planowaniem dziecka i wszystko było dobrze. Dziewczyny, spokojniej i nie ma sie az tak bardzo nakręcać ;)
/4 lata temu
Polecam wszystkim blog http://zdroweodzywianiewciazy.pl dużo ciekawych przepisów i rad dla mam :) Pozdrawiam Was serdecznie.
POKAŻ KOMENTARZE (4)