Dieta w czwartym miesiącu ciąży

Twoja dieta w czwartym miesiącu ciąży może ulec zmianie. Dieta w ciąży zmienia się z miesiąca na miesiąc! W czwartym miesiącu ciąży wzrasta zapotrzebowanie energetyczne, zobacz więc, na co zwrócić uwagę w swojej diecie!

Dieta w czwartym miesiącu ciąży

Dieta w czwartym miesiącu ciąży

W tym okresie ciąży nudności zwykle ustępują, dlatego też możesz odczuwać ponowny przypływ energii i znowu rozkoszować się jedzeniem.

W związku z szybkim i intensywnym rozwojem płodu możesz odczuwać głód. Pamiętaj jednak, żeby nie jeść byle czego! Dieta przyszłej mamy musi być bardzo wyważona i starannie przygotowana.

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Polecamy:  Kalendarz ciąży - tygodnie 13 - 16

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że twoje zapotrzebowanie  energetyczne nieznacznie wzrosło - potrzebujesz teraz około 300 kalorii więcej, niż na początku ciąży. Podstawowym produktem żywnościowym powinny zatem być:

  • kasze
  • makarony
  • płatki zbożowe
  • ciemne pieczywo

Produkty te są źródłem węglowodanów. Poza węglowodanami musisz dostarczyć organizmowi dużo witamin(A, D,C,  B12, Foliany), i minerałów( magnez, potas, wapń, żelazo, cynk, jod) oraz białka. Staraj się jeść dużo owoców - to nimi zaspokajaj swój głód pomiędzy posiłkami.

Tylko uważaj - banany, winogrona oraz suszone owoce mają wysoki indeks glikemiczny i tym samym mogą powodować cukrzycę ciążową.

Polecamy: Odżywianie w piątym miesiącu ciąży

Czego absolutnie nie wolno ci jeść w czwartym miesiącu ciąży?

  • Hamburgery, frytki, czipsy - zawierają niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe i powodują tycie.
  • Tonik. Picie toniku może uszkodzić ucho wewnętrzne dziecka, napój ten zawiera dużo chininy. Picie napojów gazowanych zawierających kofeinę, sztuczne barwniki i aromaty jest niewskazane - dwutlenek węgla podrażnia przewód pokarmowy, a fosforany w nich zawarte utrudniają wchłanianie wapna
  • Słodycze. Unikaj słodyczy - choć masz na nie ochotę to pomyśl, że odłożą się one w tkance tłuszczowej, która może pozostać po ciąży!
  • Krwiste, surowe mięso, owoce morza, sushi, surowe jajka (wszystko co  może zawierać surowe jajka - czyli np. majonezy domowej roboty, kogel-mogel) - mogą zawierać niebezpieczne bakterie
  • Dania gotowe, tylko do podgrzania (np. zupy w proszku) - zawierają mnóstwo soli i konserwantów
  • Alkohol - nawet śladowe ilości mogą okazać się niebezpieczne. Lepiej dmuchać na zimne!

Ważne dla twojego maluszka

Pamiętaj, że nadal obowiązuje cię przestrzeganie urozmaiconej diety. Twój maluszek do rozwoju potrzebuje wielu różnych składników odżywczych. W tym okresie do najważniejszych substancji odżywczych należy witamina D( niezbędna do rozwoju kości i zębów malucha) , a także kwasy tłuszczowe z grupy omega – 3, które są niezbędne do rozwoju oczu i mózgu dziecka. Najlepsze źródło tych kwasów to ryby i owoce morza. Rybie mięso to również wyborne źródło jodu. Pamiętaj, że około czternastego tygodnia ciąży zaczyna swoją pracę tarczyca malucha, która wytwarza własne hormony.  Tarczyca do prawidłowej pracy wymaga jodu, a ryby i owoce morza to najlepsze źródło tego pierwiastka. Postaraj się spożywać 140 mcg jodu na dobę i 10 mcg witaminy D. 

Zobacz także:  Co Cię czeka po porodzie?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)