Dieta w ciąży - miesiąc po miesiącu

Jak powinnaś odżywiać się w ciąży? Podzieliliśmy Twoją dietę na konkretne miesiące i stworzyliśmy kompendium wiedzy o odżywianiu w ciąży! Zobacz, jak powinna wyglądać Twoja dieta w ciąży - miesiąc po miesiącu.

Odżywianie w ciąży powinno być przede wszystkim urozmaicone. W ten sposób dostarczysz swojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Pamiętaj, że jest to bardzo ważne - zwłaszcza dla prawidłowego rozwoju dziecka!

Odżywianie w ciąży - miesiąc 1

W pierwszych tygodniach życia Twoje dziecko rozwija się bardzo intensywnie. Wiele zatem zależy od warunków i substancji odżywczych, które mu dostarczysz. Pamiętaj, że czeka Cię wiele wyrzeczeń!

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Bezwzględnie musisz zrezygnować z :

  • picia alkoholu
  • palenia papierosów
  • nadmiaru słodyczy
  • nadmiaru soli kuchennej
  • wypijania dużej ilości kawy
  • tłuszczów pochodzenia zwierzęcego

Polecamy:  Odżywianie w 1 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 2

Drugi miesiąc ciąży upłynie Ci pod znakiem porannych mdłości. Ale są na to sposoby!

Co jeść, by pokonać poranne mdłości?

W walce z nimi może okazać się pomocny imbir- dodawaj go do wody, herbaty, zupy, sosu. Pamiętaj, że musisz używać świeżego, surowego imbiru, a nie tego sproszkowanego.

Możesz także szukać pomocy w owocach - banan jest źródłem witaminy B6 i powinien załagodzić mdłości. Ponadto łatwo go zabrać wszędzie ze sobą!

Polecamy:  Odżywianie w 2 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 3

W tym okresie płód jest wyjątkowo podatny na czynniki patogenne, które mogą znajdować się w jedzeniu i powodować groźne choroby. Dlatego musisz uważać na to, co jesz.

W trzecim miesiącu ciąży zwróć uwagę, aby Twoja dieta obfitowała w produkty bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Powinnaś zatem jeść dużo ryb (byle nie surowych!) oraz używać oliwy z oliwek.

Polecamy:  Odżywianie w 3 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 4

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że Twoje zapotrzebowanie  energetyczne nieznacznie wzrosło - potrzebujesz teraz około 300 kalorii więcej, niż na początku ciąży. Podstawowym produktem żywnościowym powinny zatem być:

  • kasze
  • makarony
  • płatki zbożowe
  • ciemne pieczywo

Produkty te są źródłem węglowodanów. Poza węglowodanami musisz dostarczyć organizmowi dużo witamin i minerałów oraz białka. Staraj się jeść dużo owoców - to nimi zaspokajaj swój głód pomiędzy posiłkami.

Polecamy:  Odżywianie w 4 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 5

W piątym miesiącu ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń i wynosi ono 1200mg na dobę. Co ciekawe połowa spożywanego wapna powinna pochodzić z przetworów mlecznych.

Dostarczając organizmowi odpowiednią ilość wapna chronisz swoje kości - utrata tego pierwiastka  może przyczynić się do osteoporozy. Dodatkowo wapń obniża ciśnienie u kobiet ciężarnych.

Polecamy:  Odżywianie w 5 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 6

W szóstym miesiącu ciąży warto zbadać krew - może okazać się, że brakuje Ci żelaza! Aby dostarczyć swojemu organizmowi odpowiednie ilości tego pierwiastka powinnaś jeść codziennie natkę pietruszki oraz urozmaicać potrawy kiełkami, szczypiorkiem, rzeżuchą. Rośliny te zawierają witaminę C oraz chlorofil, które pomagają w przyswajaniu żelaza.

Ze swojej diety wyklucz kawę i herbatę. Kofeina i teina utrudniają przyswajanie żelaza. Lepiej zastąp je sokami - najlepiej pomarańczowym i z czarnej porzeczki. Soki te, podobnie do kiełków, zawierają witaminę C przyjazną dla Twojego organizmu!

Polecamy: Odżywianie w 6 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 7

Siódmy miesiąc może okazać się dla przyszłej Mamy bardzo  nieprzyjemny. Dziecko cały czas rośnie, zaczyna mu brakować miejsca, zatem trochę się rozpycha. Podnosi się Twój żołądek do góry powodując zgagę, obciążone są plecy, mogą występować krwotoki z nosa, hemoroidy. Krwotoki z nosa spowodowane są najczęściej brakiem witaminy C!

Polecamy: Odżywianie w 7 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 8

Dziecko cały czas gromadzi zapasy niezbędnych mu substancji. Dlatego przez cały okres ciąży musisz uważać, aby nie dopuścić do niedoborów składników odżywczych w organizmie. Nadal jedz dużo białka (pochodzącego zarówno z mięsa, jak i nabiału), żelaza i magnezu.

Białko znajdziesz w: mięsie, rybach, jajkach, serach, maśle, fasoli, soi, zaś żelazo i magnez w:  płatkach zbożowych, roślinach strączkowych, warzywach, owocach.

Polecamy:  Odżywianie w 8 miesiącu ciąży

Odżywianie w ciąży - miesiąc 9

Dieta w dziewiątym miesiącu ciąży nie różni się od diety z poprzedniego miesiąca. Najważniejsze jednak to to, żebyś miała duży zapas energii na poród.

Dlatego - jeśli zaczynają się skurcze zjedz coś! Coś energetycznego i lekkostrawnego - np.  makaron, ryż z warzywami, z serem... lub drożdżówkę, batonika! Czekoladę oraz wodę zapakuj do torby z którą jedziesz do szpitala. Podczas porodu musisz dużo pić, aby nie odwodnić organizmu!

Zobacz także:  Odżywianie w 9 miesiącu ciąży

Dowiedz się więcej na temat odżywiania w ciąży z naszego forum medycznego.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (17)
mamuśka/2 tygodnie temu
U mnie nie z lenistwa, a raczej ze zwykłej kalkulacji korzyści. tez akurat pregnę brałam, ale tę 250dha, bo jak już maluch jest na świecie potrzeba mu zwłaszcza kwasów dha, które odpowiadają za prawidłowy rozwój mózgu maluszka :)))
Nieidealna/2 tygodnie temu
Ja z tych leniwych osób - nie chce mi się pilnować diety i chodzić z kalendarzem jedzenia w ręku, dlatego preferuję zbilansowane suplementy, ja brałam Pregnaplus i była super :=
karolija/3 tygodnie temu
dziewczyny a ja mam pytanie odnośnie czasu karmienia piersią, czy zażywałyście wtedy jakieś suplementy? Słyszałam, że powinno się uzupełniać dietę o składniki dobre dla rozwoju maluszka. Co same polecacie?
POKAŻ KOMENTARZE (17)