Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy jest zalecany wszystkich kobietom w ciąży – wie to każda z nas. Działanie kwasu foliowego na malutki, rozwijający się intensywnie płód jest największe w pierwszych dwóch miesiącach ciąży. Ale kwas foliowy najlepiej przyjmować nawet na pół roku przed zajściem w ciążę. Gdzie znaleźć tę niezbędną dla kobiety witaminę?

Czym jest kwas foliowy?

Unikalność kwasu foliowego 

Kwas foliowy bierze udział w wielu procesach metabolicznych, odgrywa ważną rolę w tkankach, w których zachodzą liczne podziały komórkowe (układ krwiotwórczy, nabłonek przewodu pokarmowego, tkanki płodu), reguluje tworzenie i dojrzewanie czerwonych krwinek. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu nerwowego. Dodatkowo pełni ważną rolę w procesie tworzenia serotoniny działającej kojąco oraz uspokajająco i noradrenaliny, która jest odpowiedzialna za energię człowieka. Brak kwasu foliowego może doprowadzić do niedokrwistości, biegunki, a nawet do spowolnienia syntezy DNA i podziału komórek, w tym upośledzenia funkcji układu nerwowego.

Zobacz też: Jakie działanie ma kombucza?

Bogactwo witaminy B9

Kwas foliowy w naturze występuje pod postacią folianów. Znajduje się głównie w zielonych warzywach liściastych, takich jak: kapusta, brukselka, szpinak, kalafior, brokuły, zielony groszek, a także drożdżach, jajach, otrębach pszennych oraz niektórych płatkach śniadaniowych (żywność wzbogacona o kwas foliowy, fortyfikowana).

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Foliany są wrażliwe na obróbkę termiczną: gotowanie, smażenie, czy pieczenie produktów zawierających kwas foliowy, znacznie obniża jego zawartość. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu kwasu foliowego w organizmie wyłącznie przez spożywanie produktów bogatych w tę witaminę jest trudne, a wręcz niemożliwe. Z tego powodu zaleca się uzupełnienie diety poprzez przyjmowanie tej cennej witaminy w tabletkach. – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, prezes Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Polecamy: Jaki wpływ na nasz nastrój ma kwas foliowy?

Kwas foliowy jest witaminą niesyntetyzowaną w organizmie, dlatego w codziennej diecie zwykle spożywamy go w niedostatecznej ilości. Do niedoboru witaminy B9 może dojść nie tylko z powodu nieprawidłowego odżywiania (spożywanie przetwarzanej żywności), ale również przy ciągłym odchudzaniu, paleniu papierosów, nadużywaniu alkoholu czy też stosowaniu pigułek antykoncepcyjnych.

Źródło: informacja prasowa /am

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/4 lata temu
Zgadzam sie z Tobą, zwłaszcza ze tak naprawde juz w momencie kiedy my same planujemy zajśc w ciąze powinnysmy juz przyjmowac kwas foliowy.
/4 lata temu
Najlepiej jeszcze przed planowaną ciążą przyjmowac go w dawce 0,4mg na dobę. Taka dawkę ma Folik, wiec spokojnie wystarczy brac 1 tabletkę dziennie.