10 najbardziej szkodliwych przyzwyczajeń w ciąży

Choć nikt nie lubi drastycznych zmian, właśnie teraz musisz zastanowić się nad swoimi przyzwyczajeniami. Z tych zrezygnuj!

10 najbardziej szkodliwych przyzwyczajeń w ciąży fot. Fotolia

1. Nie pal papierosów

I nie pozwalaj, by w twojej obecności ktoś zapalił. Szkodliwe składniki dymu tytoniowego przedostają się przez łożysko do krwi dziecka. Palenie może stać się przyczyną przedwczesnego porodu, urodzenia dziecka z uszkodzeniem mózgu lub z tzw. zespołem ponikotynowym.

2. Nie pij alkoholu

Nie istnieje bezpieczna dawka alkoholu dla dziecka. Każda jego ilość przenika przez łożysko i dostaje się do krwi płodu. Alkohol niszczy (nieodwracalnie!) mózg, który dopiero zaczyna się rozwijać. Najwięcej szkód powoduje w pierwszym trymestrze, kiedy tworzą się tkanki i narządy, jednak potem też może spowodować zaburzenia rozwoju dziecka, zahamowanie wzrostu.

3. Unikaj mocnej kawy i czarnej herbaty

Jedna mała czarna nic złego nie zrobi, jednak wypijanie kilku kaw i mocnych herbat dziennie może spowodować podniesienie ciśnienia krwi, problemy z zasypianiem czy kołatanie serca. Kawa i herbata utrudniają też wchłanianie żelaza, co może przyczyniać się do anemii.

4. Nie prześwietlaj się promieniami RTG

Szczególnie niebezpieczny jest wpływ promieni na organizm między 2. a 10. tygodniem ciąży. Jeśli musisz wykonać prześwietlenie, pamiętaj o założeniu ołowianego fartucha.

5. Nie bierz na własną rękę leków

Także tych, które zwykle przyjmowałaś – nie wszystkie są bezpieczne w ciąży. Ostrożność jest konieczna zwłaszcza w pierwszym trymestrze. Jeśli jesteś przeziębiona, wypróbuj naturalne środki. Jeśli nie pomagają, poradź się lekarza.

6. O wszelkie suplementy i witaminy pytaj lekarza

Ich nadmiar może być niekorzystny dla dziecka. W pierwszym trymestrze powinnaś dodatkowo przyjmować jedynie kwas foliowy (ok. 400 mg dziennie, dawkę ustal z lekarzem). Na temat przyjmowania innych witamin i preparatów porozmawiaj z ginekologiem.

7. Zadbaj o dietę

Jedz regularnie, najlepiej 5 niewielkich posiłków z produktów jak najmniej przetworzonych: kaszy, płatków, warzyw, owoców, nabiału, mięsa. Pamiętaj o rybach, bogatych w jod i ważne dla mózgu kwasy tłuszczowe omega-3. Nie jedz surowego mięsa, serów pleśniowych. Unikaj produktów zawierających konserwanty, słodyczy, fast foodów.

8. Unikaj stresów

Przewlekły stres podnosi poziom hormonów, które powodują skurcze macicy oraz zwężają naczynia krwionośne, co zmniejsza ilość krwi przepływającej przez łożysko. Znajdź czas na książkę, spacer, odpoczynek, obejrzenie filmu.

9. Pożegnaj się z solarium

Zmiany hormonalne w ciąży powodują uwrażliwienie skóry na promienie UV. W efekcie pobytu w solarium mogą pojawić się przebarwienia. Jeszcze bardziej przed solarium przestrzegają onkolodzy: ich zdaniem może ono nawet w większym stopniu niż słońce przyczyniać się do powstawania nowotworów skóry.

10. Gorące kąpiele zastąp prysznicem

Przesiadywanie w ciepłej wodzie może podwyższyć temperaturę twojego ciała, a co za tym idzie – spowodować skurcze macicy. Zamiast gorącej kąpieli lepiej wziąć chłodniejszy prysznic.

Dowiedz się więcej o ciąży:


na podstawie tekstu Katarzyny Pinkosz/Mamo to ja
Ćwiczenia w pierwszym trymestrze ciąży
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)