Co jeść w czasie ciąży

Już na początku ciąży warto jest przyjrzeć się swojej diecie. Pamiętaj - jedz zdrowo, a nie za dwoje.

Co jeść w czasie ciąży fot. Panthermedia
Już na początku ciąży warto jest przyjrzeć się swojej diecie. Pamiętaj - jedz zdrowo, a nie za dwoje.

Aby ciąża dobrze się rozwijała, a twoje samopoczucie było dobre, powinnaś jeść pięciu do sześciu małych posiłków dziennie. Oto składniki odżywcze, na których zapotrzebowanie w czasie ciąży wzrasta:

BIAŁKO

Tworzy komórki dziecka i jest odpowiedzialne za prawidłowy wzrost płodu. Znajdziesz je w: przetworach mlecznych, chudym mięsie, rybach, jajach, warzywach strączkowych, tofu, pełnoziarnistych kaszach, chlebach, makaronach. Pamiętaj, że wyróżniamy białko pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, dlatego staraj się dostarczać jego oba rodzaje maleństwu.

WAPŃ

Buduje kości płodu. Jeśli dziecko otrzymuje go za mało, czerpie wapń z organizmu mamy, co osłabia jej zęby i kości. Wypijaj dziennie 3- 4 szklanki mleka lub fermentowanych napojów mlecznych (jogurtu, kefiru) - wtedy ochronisz siebie, a i kości dziecka będą silniejsze.

WITAMINA D

Jest ważna w procesie przyswajania wapnia. Znajdziesz ją w migdałach, warzywach liściastych (takich jak szpinak, szczaw), soczewicy, łososiu, sardynkach, suszonych morelach.

ŻELAZO

Zapewnia prawidłowe powstawanie krwi dziecka, a jednocześnie wzmacnia twoją. Jeśli dieta mamy nie jest dostatecznie bogata w żelazo, grozi jej anemia. Żelazo znajdziesz w: chudym czerwonym mięsie, żółtku jajka, orzechach, płatkach owsianych, fasoli, zielonych warzywach (szpinaku, brokułach, brukselce), kaszach. Jeśli jesteś wegetarianką, przyjmuj więcej witaminy C, która pomaga w przyswajaniu żelaza.

WITAMINA C

Bierze udział w budowie białka, od którego zależy prawidłowy rozwój tkanek dziecka. Poza tym podnosi waszą odporność. Organizm jej nie magazynuje, więc powinna się znaleźć w codziennej diecie. Witaminy C szukaj w: owocach cytrusowych, czerwonej papryce, pomidorach, natce pietruszki, truskawkach, szparagach oraz czarnych porzeczkach.

CYNK

Wpływa na stan skóry, włosów, paznokci mamy i dziecka. Cynk znajdziesz w: kiełkach pszenicy, cieciorce, pestkach słonecznika, chudym mięsie.

KWAS FOLIOWY

Niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, zwłaszcza w pierwszych kilku tygodniach ciąży. Dostarczanie organizmowi kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych chorób. Szukaj go w: szpinaku, brokułach, burakach, bananach, orzechach, kiełkach zbóż, razowym oraz białym pieczywie, ziemniakach, płatkach owsianych, tłustych rybach, a nawet w soku pomarańczowym.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
Folik to warto przyjmować aż do 12 tygodnia ciąży. Sam szpinak i brokuły nie dostarczą nam takiej ilości kwasu foliowego aby zapobiec wadom cewy nerwowej.