Co jeść w ciąży, by dziecko było mądre

Najnowsze badania naukowe potwierdzają: pewne produkty mają niezwykły wpływ na rozwój mózgu malucha w łonie mamy!

fot. Panthermedia
Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda przedstawili niedawno swój raport. Dowodzi on tego, o czym już od dłuższego czasu mówili specjaliści. Otóż okazało się, że kobiety, które w ciąży jadły dużo ryb, urodziły dzieci z wyższym wskaźnikiem inteligencji, mające lepszą pamięć i zdolność koncentracji niż te, które ograniczały ryby do 300-400 g tygodniowo.

Dlaczego? Chodzi przede wszystkim o zawarte w rybach dobroczynne dla mózgu nienasycone kwasy tłuszczowe. Dla ciebie to bardzo ważne odkrycie!

Dlaczego dieta jest taka istotna?

Każdy z pięciu posiłków, jakie jesz w ciągu dnia, pięciokrotnie zwiększa szanse na to, że urodzisz maleństwo zdrowe i mądre. Przestrzeganie zbilansowanej diety podwyższa prawdopodobieństwo urodzenia dziecka w terminie i z dobrą masą urodzeniową. Dzięki temu w przyszłości maluch będzie mniej chorował. Dobry jadłospis może też ograniczyć ryzyko występowania wad wrodzonych. I, jak dowiedziono w Harvardzie, podwyższyć IQ malca!

O jakich składnikach trzeba pamiętać?

Dla prawidłowego rozwoju dziecka najważniejsze jest tak naprawdę to, aby niczego mu nie brakowało. Białka i węglowodany, witaminy i minerały – wszystkie są niezbędne. Ale istnieje też grupa składników, które szczególnie przyczyniają się do rozwoju mózgu nienarodzonego dziecka. To niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwłaszcza kwas tłuszczowy z rodziny omega-3 (dekozaheksaenowy – DHA). Zyskuje on ostatnio coraz większą sławę, nie tylko jako antidotum na zbyt wysokie ciśnienie tętnicze i choroby serca, ale również jako główny budulec mózgu i siatkówki oka maluszka.

Gdzie szukać kwasów omega-3?

W rybach (stąd wnioski z Harvardu). Dobre są: łosoś, śledź, sardynki, krewetki, tuńczyk w sosie własnym. Unikaj ryb surowych (sushi), mięsa rekina, miecznika, makreli – zawierają dużo związków szkodliwej rtęci.


W których innych produktach są dobre tłuszcze?

W jajkach wzbogaconych w kwasy omega-3 (tę informację wyczytasz na opakowaniu). Mniejsze ilości znajdziesz też w oleju lnianym, mięsie kurczaka, tuńczyku, krewetkach i wątróbce (ale uwaga: wątróbka zawiera dużo witaminy A, a jej przedawkowanie może być dla dziecka szkodliwe).

Czy o odporność też można zadbać?

Tak – dostarczając sobie i dziecku jak najwięcej odpowiednich aminokwasów. Najlepsze znajdziesz w białkach jaj kur grzebiących, czyli nie hodowanych w klatkach. Jajka ze sklepu powinny mieć oznaczenie (stempel na skorupce) z pierwszą cyfrą 0 lub 1. Albo kupuj jaja wiejskie od zaprzyjaźnionej gospodyni. Zawierają one najwięcej aminokwasów (alaminy i glicyny) budujących ciała odpornościowe malucha.

Co jeszcze pomaga zatroszczyć się o zdrowie dziecka?

Duże znaczenie mają minerały: cynk, magnez i selen. Wzmacniają odporność tkanek na uszkodzenia, stymulują układ odpornościowy do obrony przed substancjami toksycznymi. Magnez znajdziesz w pestkach słonecznika i dyni, ciemnym pieczywie, groszku, kaszy gryczanej, szpinaku. Źródłem cynku są: chude mięso, ryby, kasze, ciemny ryż, chleb pełnoziarnisty. Dużo selenu jest w jajkach i pełnoziarnistym pieczywie.

Jakie warzywa i owoce są ważne?

Szczególnie liczą się te, które zawierają antyoksydanty. Są to substancje zapobiegające powstawaniu w organizmie szkodliwych produktów przemiany materii, czyli tzw. wolnych rodników. Najwięcej antyoksydantów znajdziesz w żółtych owocach (brzoskwinie, morele, melony, jabłka) oraz zielonych warzywach (sałata, kapusta, seler, brokuły).

Tabletki z witaminami

Na pewno nie raz zastanawiałaś się, czy są konieczne. Teoretycznie zdrowa kobieta w ciąży mogłaby w codziennej diecie dostarczyć sobie i dziecku wszystkich niezbędnych składników. Teoretycznie, bo w praktyce musiałaby nigdy nie jeść w biegu, zawsze czuć się dobrze (i nie wymiotować), mieć dostęp do ekologicznego pożywienia, przygotowywać dania na parze itp. Preparat witaminowy ułatwia sprawę. Ale to tylko dodatek do dobrze zbilansowanej, mądrej diety. Decyzję o przyjmowaniu preparatu witaminowego zawsze podejmuj z lekarzem.
Sprawdź! Przegląd bielizny dla kobiet w ciąży i karmiących
SKOMENTUJ (7)
KOMENTARZE (7)
Aska/2 lata temu
A mi powiedziala lekarz zeby uwazac z rybami bo jest strasznie zanieczyszczenie moza rtecia... nawet ze sledziami, makrela, tunczyk powinno sie jesc bb rzadko, jest w sieci artykul medyczny NowoZelandzkiego uniwersytetu ktory zaleca zmiejsznie ilosci ryb w ciazy wlasnie ze wzgledu na zanieczyszczenie... I badz to madry
ona/2 lata temu
za jajkami do zaprzyjaźnionej gospodyni? Co za bzdury. Większość mam pracuje zawodowo, wpada na zakupy do tesco i kupuje to co jest tam dostępne. Kto ma czas jeździć po bazarkach i wybierać warzywa i owoce. Chyba tylko takie co nie pracują i mogą sobie cały dzień czytać takie artykuły i jeździć po ekologiczne jedzenie...a prawda niestety jest taka że to co jest dostępne teraz nawet i na bazarkach jest chemiczne, pryskane itd. Nawet zwykły chleb, we wszystkim są dodatki i jakby ktoś chciał tak zdrowo jeść to musiałby sam wypiekać chleb, hodować kurki, sadzić marchewke we wlasnym ogródku a jabłka zbierać z włąsnego drzewa
migdal/3 lata temu
Klosia a ja kupilam parownik za 150 a nie za 2000 i tez swietne brokulki wycwychodza
POKAŻ KOMENTARZE (7)