Co jeść podczas ciąży?

Przyszła mama może jeść w zasadzie wszystko, poza kilkoma wyjątkami. W komponowaniu diety kobiety w ciąży powinny kierować się zdrowym rozsądkiem.

Każda ciąża jest inna. Jedne kobiety już od samego początku oczekiwania na dziecko mają wilczy apetyt, inne – nie potrafią zmusić się do jedzenia. Dla przyszłej mamy ważne jest, aby nie popadała w skrajności. Podczas całej ciąży kobieta powinna przytyć od 10 do 12 kg (chyba, że ma niedowagę, wówczas dopuszcza się przytycie nawet do 18 kg).

Czy w czasie ciąży trzeba jeść za dwoje?

W początkowych miesiącach ciąży organizm kobiety ma zapotrzebowanie nie tyle na dodatkowe kalorie, co na dodatkową dawkę witamin i minerałów. Uzasadnienie wilczego apetytu u ciężarnych jest bardzo proste i ma podłoże psychologiczne – kobieta myśli, że skoro rozwija się w niej drugi człowiek, to musi jeść za dwoje, co wcale nie jest prawdą. Jeśli jednak ciężarna nie potrafi powstrzymać się od podjadania, warto aby sięgała po zdrowe przekąski, np. surowe warzywa, chude mleko, suszone owoce czy wafle ryżowe. Dobrym pomysłem są również przecierane zupy, które są sycące i zdrowe.

Warto wiedzieć: Czy dentysta może rozpoznać ciążę?

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Mam mdłości - jak się zmusić do jedzenia?

Gdy ciężarnej dokuczają mdłości i trudno jej cokolwiek przełknąć, powinna stosować płynną dietę. Schłodzone soki warzywne, jogurty pitne, musy owocowe dla niemowląt – opcji jest wiele. Jeśli przyszła mama nie może jest dużo, powinna zadbać o to, by jej posiłki były wartościowe i kaloryczne. W jej jadłospisie powinny się znaleźć: banany, orzechy, ser żółty, warzywa strączkowe, tłuste ryby morskie.

Jakie jest w czasie ciąży dzienne zapotrzebowanie na kalorie?

W drugim trymestrze ciąży zazwyczaj mijają mdłości. Wzrasta natomiast apetyt i zapotrzebowanie na kalorie. Zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia wynosi ono ok. 3000 kilokalorii. To tylko o 700 kcal mniej niż sprzed czasu ciąży. W tym trymestrze rosnący płód potrzebuje więcej składników odżywczych – głównie białka. W diecie przyszłej mamy nie powinno więc zabraknąć pełnoziarnistego pieczywa, makaronu, brązowego ryżu, mięsa, ryb, przetworów mlecznych i oczywiście owoców i warzyw. Odżywianie ciężarnej powinno więc być uzasadnione od tego, który to tydzień ciąży.

Jakich produktów powinna unikać kobieta w ciąży?

Są jednak produkty, których kobieta w ciąży musi unikać. Zalicza się do nich:

  • surowe lub niedogotowane mięso,
  • sery pleśniowe, typu feta i camembert,
  • owoce morza,
  • kawę, mocną herbatę, colę,
  • surowe jaja,
  • niepasteryzowane mleko.

Zobacz także: Jak wybrać położną?

Ostatni trymestr ciąży – dieta bogata w błonnik

Ostatni trymestr jest najtrudniejszy dla przyszłej mamy. To właśnie wtedy kobieta wyraźnie przybiera na wadze: jej dziecko rośnie, a ciało gromadzi wodę. Sprzyja to wielu dolegliwościom, takim jak zgaga, wzdęcia i zaparcia. W tym okresie warto pamiętać o tym, żeby dieta była bogata w błonnik, który reguluje pracę jelit. Można go znaleźć w świeżych i suszonych owocach, orzechach, otrębach i produktach pełnoziarnistych.

Najdziwniejsze żywieniowe zachcianki przyszłych mam według miesięcznika „Dziecko”:

  • czekolada,
  • kiszone ogórki,
  • kostki lodu,
  • papryczki chilli,
  • lukrecja,
  • tynk,
  • ziemia,
  • pasta do zębów,
  • surowa cebula,
  • grejpfrut,
  • sardynki,
  • chrzan,
  • węgiel,
  • mydło… najlepiej o zapachu cytrynowym.

Polecamy: Po co kobietom mięśnie Kegla?

Źródło: materiał przygotowany na podstawie artykułu z Gazety Wyborczej „Dieta przyszłej mamy”/ apenar

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)