7 rad, jak przetrwać ciążę za biurkiem

Praca przy komputerze wydaje ci się lekka? Nic bardziej mylnego! Kiedy jesteś w ciąży siedzenie przy biurku naprawdę daje się we znaki...

7 rad, jak przetrwać ciążę za biurkiem fot. Fotolia
Praca biurowa wcale nie jest lekka. Długie siedzenie powoduje zastój w naczyniach żylnych, obrzęki, bóle pleców. A stukając przez cały dzień w klawiaturę, przeciążasz wiele mięśni: szyi, nadgarstków, ud, krzyża.

Jak przetrwać ciążę za biurkiem?

1. Przystosuj swoje stanowisko pracy

Żeby mocno nie zginać nóg w pachwinach, poproś o podwyższenie biurka. Potrzebujesz też oparcia dla pleców i nóg. Niewygodne krzesło wymień na nowoczesne: wyprofilowane, z regulacją wysokości i oparciem pod łokcie. Albo przynieś z domu 2 nieduże poduszki – jedną podkładaj pod plecy w okolicy krzyża, na drugiej siadaj. Wyreguluj wysokość fotela tak, byś nogi miała zgięte w kolanach pod kątem prostym, a stopy mogły swobodnie opierać się o podłogę. Zatroszcz się o podnóżek.

2. Używaj przegrody oddzielającej biurka

Nawet nowoczesne urządzenia produkują fale elektromagnetyczne i szumią, co może męczyć. Szczególnie gdy w jednym pokoju jest kilkanaście komputerów! Najlepiej, by monitor kolegi czy koleżanki nie stał tyłem do ciebie. Jeśli nie ma innego wyjścia, oddziel go przegrodą. Swój ustaw tak, by nie odbijało się w nim światło naturalne ani sztuczne.

3. Pilnuj prawidłowej postawy

Złe nawyki mogą doprowadzić do zniekształceń w odcinku szyjnym kręgosłupa. Długie siedzenie nasila bóle krzyża. By odciążyć kręgosłup, opieraj się plecami o oparcie fotela. Nie zakładaj nogi na nogę, ponieważ sprzyja to obrzękom i powstawaniu żylaków. Pożegnaj się ze szpilkami i wąskimi noskami, które utrudniają krążenie.

4 Odprężaj zmęczony pracą wzrok

Przez 8 godzin przy komputerze oczy wykonują nawet 30 tysięcy ruchów, więc często są załzawione i zaczerwienione. Powiększ czcionkę
i siadaj pół metra od monitora. Jego górny brzeg powinien być nieco poniżej poziomu oczu. Staraj się, by pisanie nie zabierało ci więcej niż 4 godziny. Postaw na biurku albo tuż obok kwiatek w doniczce i co jakiś czas na niego zerkaj – zielony kolor działa na wzrok kojąco.

5. Zatroszcz się o nadgarstki

Klawiatura powinna być umieszczona na wysokości łokci. Gdy jest wyżej, bolą mięśnie ramion, które stale unosisz. Najlepszym rozwiązaniem jest używanie szuflady na klawiaturę. Opieraj nadgarstki o blat biurka (nie o kant). Jeśli puchną ci dłonie, kup pod nie żelowe podkładki.

6. Wzmacniaj mięśnie

Potrzebne ci są zwłaszcza ćwiczenia Kegla – przydadzą się podczas porodu, ale też poprawią pracę cewki moczowej. Możesz je ćwiczyć, nie wstając od biurka – kilka razy dziennie napinaj mięśnie krocza oraz pośladki i uda. Rób kółka dłońmi i stopami, unoś proste nogi.

7. Relaksuj się i dotleniaj

Co godzinę rób krótką przerwę – masz w pracy do tego prawo! Przejdź się, przynieś szklankę wody. Nie zapominaj o dziecku. Jeśli podczas ważnego zebrania poczujesz znajome kopnięcie, pogłaszcz czule brzuszek. Wolne chwile wykorzystuj na odprężenie – wyjdź z pokoju, pooddychaj wolno i głęboko. Pamiętaj, że twój organizm potrzebuje teraz więcej tlenu.

Dowiedz się więcej o zdrowiu w ciąży:


na podstawie tekstu autorstwa Agaty Teleżyńskiej/Będę mamą
Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)