Których witamin najbardziej potrzebuje ciężarna?

Ciąża to dla ciała kobiety okres rewolucyjny – dużej zmianie ulega bowiem zapotrzebowanie na określone składniki diety. Utrzymywanie właściwego poziomu witamin i makroelementów jest kluczowe dla zmniejszenia ryzyka wystąpienia komplikacji podczas ciąży oraz porodu. O których z nich i dlaczego szczególnie warto pamiętać?

/ 9 miesięcy temu

Po pierwsze – kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) jest niezwykle ważnym związkiem w życiu kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Niedobór tej witaminy w okresie poprzedzającym ciążę, ale i w pierwszych jej tygodniach, sprzyja powstawaniu różnych wad cewy nerwowej (zawiązki układu nerwowego) płodu. W przypadku kobiety, długofalowy niedobór kwasu foliowego może powodować rozwój chorób układu krążenia (choroba wieńcowa, miażdżyca, nadciśnienie, anemia) lub problemy neurologiczne takie jak: bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią, stany niepokoju, lęki czy nawet depresję.

Dlatego też warto rozważyć suplementację kwasu foliowego zarówno przed zajściem w ciążę, jak i w jej trakcie. Zazwyczaj jest to dawka 0,4 mg przez co najmniej 1 miesiąc przed planowaną ciążą i 0,4 mg do 12. tygodnia ciąży. Często, gdy organizm nieprawidłowo przyswaja kwas foliowy, należy stosować odpowiedni jego zamiennik. Ponadto uzupełnienie tej suplementacji powinna stanowić witamina B6 i, co szczególnie ważne w przypadku wegetarianek, witamina B12. Wspomagają one metabolizm kwasu foliowego.

Po drugie – inne witaminy

Oprócz kwasu foliowego należy pamiętać o witaminach A, E i D3. Witamina A odpowiada za jakość naszego wzroku, a także rozwój kości, zębów i paznokci.

Zalecana dzienna dawka witaminy A wynosi ok. 1 mg, a jej niedobory występują bardzo rzadko. Bardziej niebezpieczny jest nadmiar witaminy A. Przedawkowanie może skutkować poważnymi wadami wrodzonymi dziecka. Z tego powodu warto postawić na bezpieczniejszy beta-karoten.

Witamina E zapobiega utlenianiu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Chroni także przed miażdżycą oraz chorobami nowotworowymi.

Kobiety w ciąży powinny utrzymywać dzienną dawkę witaminy E na poziomie 13-15 mg.

Niedobór witaminy D jest przyczyną wielu schorzeń: zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej (krzywica, osteoporoza), chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego) oraz chorób autoimmunologicznych (stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów). U kobiet w ciąży niedobór witaminy D może wiązać się z wystąpieniem m.in. stanu przedrzucawkowego, bakteryjnych zakażeń pochwy lub osteoporozy. Prowadzi również do znacznego wzrostu (bo aż o 45 razy) ryzyka wystąpienia cukrzycy ciężarnych.

Skutki takiej cukrzycy są bardzo poważne: może to być przedwczesny poród, różne wady rozwojowe, niedotlenienie dziecka lub nawet jego wewnątrzmaciczny zgon. Cukrzyca ciążowa mija wraz z porodem, ale u dużej liczby pacjentek w następnych 5-10 latach ujawniają się stany przedcukrzycowe lub cukrzyca typu 2.

Stężenie witaminy D wpływa również na stan zdrowia dziecka po urodzeniu – jej niedobór sprzyja niskiej masie urodzeniowej i obniżonemu poziomowi wapnia. W późniejszym okresie życia może prowadzić m.in. do krzywicy i astmy.

Aby temu zapobiec, bezwzględnie stosuj suplementację witaminy D. Wskazana dawka to 1500-2000IU na dobę przynajmniej od początku II trymestru ciąży. Utrzymuj takie dawkowanie aż do końca okresu karmienia piersią. Pamiętaj, że nawet gdy nie jesteś w ciąży, to wskazana jest dla Ciebie suplementacja witaminą D przez cały rok w dawce 800-2000IU na dobę. Suplementację możesz zastąpić codzienną, 15-minutową ekspozycją twarzy, przedramion i nóg na światło słoneczne między godziną 10 a 15. Pokrywa to ponad 90% zapotrzebowania na tę witaminę. Jeśli stosujesz kremy z filtrami, wówczas synteza witaminy D jest znacznie ograniczona, nawet o 90%.

Zobacz też: Przeziębienie w ciąży – jak je leczyć?

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Po trzecie – makroelementy

Trzecim elementem „ciążowej układanki” są makroelementy. Kobiety spodziewające się dziecka powinny zadbać o takie elementy diety jak: żelazo, magnez, wapń czy jod. Przede wszystkim dlatego, że w czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu na te składniki wzrasta nawet dwukrotnie. Ponadto ich niedobór może przynieść negatywne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka w każdym wieku.

Przykładowo skład mineralny kości 9-letniego dziecka zależy od odpowiedniej podaży kwasu foliowego, magnezu i potasu w czasie ciąży.


Każda z nas jest inna

Kobiety w ciąży powinny stosować się do kilku podanych powyżej uniwersalnych zasad. Jednak do dokładnego określenia ich indywidualnych potrzeb warto rozważyć nieinwazyjne badania genetyczne.

Dzięki nim dowiemy się m.in. w jaki sposób nasz organizm najlepiej przyswaja niezbędny w okresie ciąży kwas foliowy, które składniki powinny pojawić się w naszej diecie czy jak uregulować gospodarkę fosforanowo-wapniową, szczególnie istotną dla rozwoju układu kostnego dziecka. Z takim kompendium wiedzy o swoim organizmie i jego predyspozycjach kobieta w ciąży z łatwością wybierze odpowiednie witaminy i ułoży dietę nie tylko smaczną, ale też zdrową dla siebie i malucha, który niedługo pojawi się na świecie – tłumaczy dr inż. Tomasz Czernecki, ekspert Vitagenum.

Zobacz też: Co robić, gdy blizna poporodowa zaczyna boleć?

Materiał przygotowany dla Zdrowie.wieszjak przez ekspertów Vitagenum.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
Amanda/3 miesiące temu
Pewnie, że każda z nas jest inna i nie zawsze potrzebuje tego samego zestawu witamin. Zalecane witaminy przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne to kwas foliowy, jod, dha na początku ciąży - a czy coś innego, to powinien decydować lekarz po odpowiednich badaniach. W związku z tym ja biorę póki co ten zestaw Foklik Mama i czekam teraz na wniki badań z krwi, gdzie miałam wyznaczone poziomy witamin.