POLECAMY

Brzuszek w upale

Gdy słońce praży, radość z lata szybko zmienia się w pragnienie ucieczki na Antarktydę. Podpowiadamy, jak przetrwać upały w ciąży.

Brzuszek w upale fot. Panthermedia

Chłodna woda na obrzęki

Wiele przyszłych mam skarży się na opuchliznę stóp (często także twarzy lub rąk). Skąd się bierze opuchlizna? W czasie upałów w ciąży wzrasta ilość płynów w organizmie, a do tego pojawiają się problemy z krążeniem krwi, które zakłóca powiększająca się macica. Pod wpływem upału przez ścianki rozszerzonych naczyń krwionośnych przesącza się do tkanek woda, co powoduje powstanie obrzęków. Zwykle na drugi dzień znikają. Jeśli mija doba, a ty nadal czujesz się jak balon, idź do lekarza. Zbada, czy nie podskoczyło ci ciśnienie krwi i zleci analizę moczu.

Jak sobie pomóc?
1. Weź chłodny prysznic. Stopy możesz trzymać w misce z zimną wodą i solą.
2. Posmaruj kremem. Takim z mentolem, który ochłodzi i przyniesie ogromną ulgę.
3. Trzymaj nogi wyżej. Gdy leżysz, ułóż je sobie na poduszkach (to ułatwi odpłynięcie krwi ze stóp). W pracy oprzyj stopy na jakimś podwyższeniu, nie krzyżuj. Zrób też sobie zimny okład z mokrego ręcznika.
4. Zmień buty. Na takie z niskim obcasem – klapki, sandały (np. o numer większe).
5. Dużo pij. Pij wodę (niegazowaną) nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia.
6. Nie używaj soli. Zatrzymuje wodę w organizmie.

Ćwiczenia (i nie tylko) na żylaki

Grożą ci, jeśli ktoś z twojej rodziny cierpi z ich powodu. Mechanizm powstawania żylaków jest prosty – powiększająca się macica uciska żyły miednicy, którymi odpływa krew z nóg. Pod wpływem wyższej temperatury powiększają się żyły, a tym samym… żylaki. Mogą być bolesne.

Jak sobie pomóc?

1. Gimnastykuj stopy. Ćwicz krążenia stopą, przenoszenie ciężaru ciała z palców na pięty, a gdy siedzisz, napinaj łydki – ciągnij piętę w dół, a palce do góry.
2. Unikaj długiego stania i siedzenia. Ulgę przyniesie odpoczynek z uniesionymi nogami.
3. Kup maść. Bolące miejsca smaruj maścią nagietkową lub z wyciągiem z kasztanowca.
4. Nie noś krępujących ubrań. Skarpetki z gumką, spodnie za ciasne w udach… – zabronione!
5. Chroń się przed skwarem. I zawsze szukaj cienia lub przyłóż do karku mokrą chustkę.

Powietrze na zawroty głowy

Pojawiają się, gdy jest ci duszno, np. w przegrzanym sklepie lub autobusie i gdy skarżysz się na zmiany ciśnienia. Mierz je, jeżeli często miewasz mroczki przed oczami i wrażenie, że zaraz zemdlejesz. Niskie? Nie ma większych powodów do alarmu, chociaż powinnaś poinformować o tym ginekologa. Wysokie? Zgłoś się do lekarza, może być groźne dla ciebie i dzidziusia.

Jak sobie pomóc?

1. Otwórz okno. Wyjdź na powietrze, usiądź w cieniu (pochyl głowę jak najniżej).
2. Zmocz twarz. Ale też kark, ramiona.
3. Chroń głowę. By jej nie przegrzać.
4. Zrób masaż. Chłodny prysznic czy masaż gąbką – od stóp do głowy – to powinno zmusić twoją krew do szybszego krążenia.

Ubranie na pocenie się

Teraz bardziej się pocisz, ponieważ… ważysz więcej. Do tego ciąża a upały... Niedobrze, jeśli przyszło ci ostatni trymestr spędzać w okresie letnim.

Jak sobie pomóc?

1. Noś luźne sukienki. Z bawełny lub lnu, przepuszczające powietrze. Będziesz się znacznie mniej pocić, ale też uchronisz się przed grzybicą pochwy – pod wpływem hormonów zmienia się jej pH.
2. Talkuj się pudrem dla dzieci. Szczególnie te miejsca, którym grożą różne otarcia i odparzenia, tzn. w pachwinach oraz pod piersiami.
3. Używaj antyperspirantów. Takie dezodoranty są skuteczne i bezpieczne.
4. Pij wodę. Minimum dwa litry dziennie, bo pocąc się, możesz się odwodnić. A odwodnienie zakłóca pracę nerek, wątroby i krążenie krwi przez łożysko.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)