5 rad na bóle kręgosłupa w ciąży

Dla niektórych kobiet bóle pleców w ciąży są tak intensywne, że przesłaniają radość oczekiwania na maluszka! Radzimy więc co robić, aby ulżyć swoim plecom.

fot. Fotolia
Ludzki kręgosłup, chociaż jest rusztowaniem niemal doskonałym, stale nadwyrężany i źle traktowany w końcu mówi dość. Powinnaś więc teraz o niego wyjątkowo dbać! Oto najczęstsze problemy przyszłych mam z kręgosłupem i sposoby, jak im skutecznie zaradzić.

1. Nie mogę spać w żadnej pozycji

Powiększający się brzuch czasem bardzo utrudnia spanie. Tobie także może być bardzo ciężko wybrać taką pozycję, w której poczujesz się wygodnie. Staraj się spać na boku. Pod głowę podłóż jasiek. Będzie ci wygodniej, jeśli założysz jedną nogę na drugą lub włożysz między kolana poduszkę. Taka pozycja ułatwia przepływ krwi do łożyska (a więc i dostarczanie dziecku składników odżywczych) oraz wspomaga pracę nerek, co zmniejsza obrzęki kostek, stóp i rąk.

Śpij na twardym materacu. W ostatnich miesiącach ciąży pod rosnący brzuch możesz również podłożyć miękką poduszkę. Jednak w żadnej, nawet najwygodniejszej pozycji nie wytrzymasz ośmiu godzin podczas snu, dlatego staraj się ją zmieniać, ale tak, by było to wygodne zarówno dla ciebie, jak i dla dziecka. Nie śpij na plecach – ciężar macicy spoczywa wówczas na kręgosłupie, jelitach i żyle wrotnej, odpowiedzialnej za odpływ krwi z dolnej części ciała do serca. Może to spowodować bóle pleców, pogorszyć pracę układu pokarmowego lub utrudniać krążenie.

2. Nie da się nawet trochę dłużej postać

Długotrwała pozycja stojąca może powodować ucisk na kręgosłup i nogi, a w konsekwencji – pojawienie się bólu pleców oraz obrzęki. Staraj się stawać prosto, z nogami lekko rozchylonymi, tak aby cały ciężar ciała opierał się na obydwu stopach. Gdy tylko to możliwe, jedną nogę oprzyj na niskim taborecie i lekko ugnij w kolanie – taka pozycja zapobiega nadmiernemu napinaniu mięśni przykręgosłupowych. Gdy musisz podnieść coś ciężkiego, stań w lekkim rozkroku, ugnij kolana i dopiero wtedy spróbuj.

Unikaj długiego stania. Nie stawaj w ten sposób, żeby ciężar ciała opierał się tylko na jednej nodze, bo wyginasz przy tym biodro i za mocno wypychasz kręgosłup do przodu, a to może się stać przyczyną bocznego skrzywienia kręgosłupa oraz bólów pleców. Nie noś ciężkich toreb i paczek w jednym ręku! Lepiej jest rozłożyć zakupy na dwie siatki lub włożyć je do plecaka.

3. Boli wtedy, kiedy siedzę...

Pozycja siedząca bardzo obciąża kręgosłup. Sposób siedzenia jest bardzo ważny, zwłaszcza jeśli na krześle spędzasz długie godziny. Musisz mieć krzesło z dobrym oparciem dla kręgosłupa (powinnaś móc oprzeć całe plecy). Dobrze też, gdy ma stabilne i wygodne poręcze, bo dzięki temu będzie ci łatwiej wstawać. Jeśli krzesło jest dla ciebie za wysokie, opieraj nogi na podnóżku. Siedź wyprostowana, nie pochylaj się. Co godzinę wstań na kilka minut, pospaceruj, zrób ćwiczenia rozluźniające. Siedząc, nie zakładaj nogi na nogę! Może to bowiem spowodować kłopoty z krążeniem krwi, kurcze łydek, a także zbytnie przeciążenie i przegięcie miednicy do przodu, co nasila bóle kręgosłupa.
Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

4. ...a także, gdy zaczynam chodzić

W czasie ciąży spacery są bardzo polecane. Dotleniasz w ten sposób siebie i dziecko, wzmacniasz mięśnie. Spacerując, staraj się oddychać torem przeponowym. Koniecznie noś wygodne buty, najlepiej sportowe. Powinny mieć antypoślizgową podeszwę, być wykonane ze skóry lub z naturalnych materiałów, aby skóra oddychała. Spaceruj codziennie co najmniej przez godzinę. Jeśli nosisz torbę, przewieś ją sobie przez ramię, tak by nie uciskała brzucha. Nie chodź w butach na wysokim obcasie. Zrezygnuj też z wąskich nosków. Pamiętaj, że w okresie ciąży stopa może lekko urosnąć, a często także puchnie. Najlepiej wybierać but o pół numeru większy, niż nosiłaś dotychczas.

5. Zbiór praktycznych rad

Gdy rośnie ci brzuch, środek ciężkości ciała przesuwa się do przodu. Wygięty w dolnej części pleców kręgosłup i napięte mięśnie sprawiają, że odczuwasz ból. Postaraj się więc:
  • Nie przybrać na wadze zbyt mocno – zbędne kilogramy to dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa.
  • Nie nosić butów na wysokich obcasach – powinny być szerokie i mieć najwyżej 5 cm wysokości.
  • Robić przerwę po każdej przesiedzianej godzinie – zbyt długie siedzenie, tak jak długie stanie, jest teraz dla ciebie niewskazane.
  • Spać na twardym materacu – gdy śpisz na miękkim, twój kręgosłup układa się w niefizjologicznej pozycji.
W czasie ciąży musisz wyjątkowo dbać nie tylko o  swoje zdrowie, ale i zdrowie dziecka. Właśnie z tego powodu powinnaś robić kontrolne badania w danych tygodniach ciąży. Jeśli nie wiesz, co w jakim terminie powinnaś uczynić, skorzystaj z naszego cyklu ciąża tydzień po tygodniu. Dzięki niemu dowiesz się, jak rozwija się twoja pociecha oraz nie umknie ci żadna rzecz, której powinnaś dopilnować!
1. Bujak z trawy bananowca, IKEA, ok. 230 zł
2. Piłeczka z kolcami do masażu, Antar, ok. 20 zł
3. Oliwka relaksacyjna do masażu, Ziaja, ok. 18 zł
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)