Hit! Oto jak poradzić sobie z bezsennością w ciąży!

Im bliżej porodu, tym większe stada baranów możesz policzyć. Zobacz, jak poradzić sobie z bezsennością w ciąży!

fot. Fotolia

Powodów, które spędzają ci sen z oczu, jest pewnie sporo. Na pewno denerwujesz się tym, co ma nastąpić, i nocą różne myśli przychodzą ci do głowy. W dodatku spać nie daje ci też twój zmieniony ciążą organizm. Zobacz, jak z tym wszystkim sobie poradzić.

1. Zrelaksuj się

Z jednej strony nie możesz się doczekać dzidziusia i wyobrażasz sobie, jak to będzie. Z drugiej – rosnący brzuszek zaczyna cię coraz bardziej ograniczać. Jeśli nie nadążasz ze wszystkim zastanów się, z czego możesz zrezygnować, jakie sprawy przekazać, kogo prosić o pomoc. Ulgę przynosi też rozmowa z życzliwą osobą. Umów się z przyjaciółką, może przyda ci się szczera rozmowa z partnerem.

Co ci może pomóc: ciepła (nie za gorąca i nie za długa) kąpiel, słuchanie spokojnej muzyki, masaż stóp, wietrzenie sypialni, ciepłe mleko przed snem (zawiera tryptofan, aminokwas wywołujący senność).

2. Ogranicz wizyty w toalecie

Nocne wędrówki do WC uskutecznia się zwykle na początku i pod koniec ciąży. Ale to nie tylko efekt powiększania się macicy, a pod koniec ciąży obniżania. U przyszłych mam nerki pracują bardziej intensywnie i wyższy jest poziom progesteronu, który pobudza pęcherz moczowy – przez to możesz mieć uczucie, że chcesz do toalety, choć w rzeczywistości pęcherz jest niemal pusty.

Ćwiczenia w pierwszym trymestrze ciąży
Co ci może pomóc: ograniczenie napojów przed snem. Ale uwaga: zbyt mała ilość wody może wywołać uczucie zmęczenia, gorzej też będzie funkcjonował twój organizm!

3. Zadbaj o nogi

Męczą cię nocne kurcze, które wraz z postępem ciąży stają się coraz bardziej bolesne. Do końca nie wiadomo, co je powoduje: niedobory magnezu, potasu albo wapnia w organizmie, gromadzenie się płynów w nogach, a także osłabienie krążenia podczas długiego siedzenia lub stania.

Co ci może pomóc: gdy złapie cię kurcz, wyprostuj nogę w kolanie, unieś ją wyżej i przygnij stopę w stawie skokowym – kurcz ustąpi, choć lekki ból może jeszcze pozostać. Spróbuj wstać i chwilę chodzić boso lub pomasuj bolące miejsce. Powiedz o kurczach lekarzowi – może przepisze ci preparaty z magnezem, potasem czy wapniem. Jedz produkty bogate w te pierwiastki (np. banany, fasolę, pomidory, orzechy, migdały, jogurty i twarożki).

4. Ułóż się wygodnie

Nie wolno ci teraz spać na brzuchu. Nie jest też wskazana pozycja na plecach (może być przyczyną bólów pleców i hemoroidów, przeszkadza w oddychaniu i krążeniu krwi). Układaj się do snu na lewym boku, wtedy krew będzie swobodnie docierać do łożyska i poprawi się praca nerek.

Co ci może pomóc: spanie na lewym boku, z ugiętą prawą nogą. Podłóż pod nią poduszkę, aby była wyżej; na drugiej poduszce możesz ułożyć brzuch. Jeśli śpiąc, odwrócisz się na plecy, nie zaszkodzisz dziecku. Postaraj się tylko szybko wrócić do wcześniejszej pozycji.

napisane na podstawie artykułu zamieszczonego w magazynie Twoje Dziecko
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
Karolina/3 lata temu
Racja! Super,że jestem w ciąży:-)
Agata/3 lata temu
Fajny sezon,teraz najlepszy czas na dziecko!Cieszcie się wszystkie młode mamy!Super:-)
globus /3 lata temu
Taaaak bezsenność. 4 rano i pospane :/
POKAŻ KOMENTARZE (4)