Jak wspierać maturzystę?

Twój maturzysta panikuje przed egzaminem dojrzałości? Sprawdź, jak pomóc dziecku opanować stres.

fot. Fotolia

Przede wszystkim postaraj się sama nie panikować. Pamiętaj, twój niepokój ("Oj, żebyś tylko dobrze zdał!") będzie udzielał się dziecku, co tylko spotęguje jego zdenerwowanie. Młodzi ludzie o wiele lepiej radzą sobie z napięciem, gdy czują, że rodzice ufają ich umiejętnościom, a ewentualny gorszy wynik na sprawdzianie nie załamie ich. Co jeszcze może dodać skrzydeł stremowanemu maturzyście?

Miła atmosfera w domu

Nawet jeśli dziecko cały materiał ma świetnie opanowany, przed egzaminem może stać się drażliwe, dąsać się z byle powodu czy w kółko powtarzać, że nic nie umie. Zdobądź się wtedy na cierpliwość i tolerancję.
  • Córka rozpacza, bo nie nadąża z powtarzaniem materiału?  Zamiast prawić kazania ("A nie mówiłam...") wspieraj zestresowaną pociechę ("Dasz radę, trzeba być dobrej myśli").
  • Syn ma bałagan w pokoju, bo przerabia testy z matematyki? Okaż zrozumienie i nie rób wymówek. Zadbaj też, by w mieszkaniu panował spokój - np. ścisz telewizor, by dziecko mogło się skupić, gdy ślęczy nad książkami.

Efektywna nauka

Pomóż uczniowi dobrze rozłożyć siły podczas przyswajania wiedzy. Uczy się w nocy lub bez chwili przerwy? To złe metody. Lepiej niech maturzysta dobrze się wysypia, a po 2-3 godzinach intensywnej pracy funduje sobie pół godziny relaksu (np. przejażdżkę na rowerze). Ale to nie wszystko!
  • Zaraz po języku polskim niech dziecko nie powtarza innego przedmiotu humanistycznego, ale zabierze się za matematykę. Wtedy uniknie monotonii i lepiej przyswoi materiał.
  • Dobrze, by w swoich notatkach uczeń w jakiś sposób wyróżniał słowa kluczowe – np. pogrubiał je, podkreślał, numerował czy pisał innym kolorem. Wtedy na egzaminie może skojarzyć pytania z odznaczonymi przez siebie zagadnieniami i łatwiej znajdzie właściwe odpowiedzi.

Odprężony umysł

W przeddzień egzaminu stres zwykle jest największy. By go złagodzić, najlepiej zaproponuj dziecku, by odłożyło wszystkie książki i nie myślało już o nauce. Niech wybierze się na spacer, wyskoczy na basen czy obejrzy lekki film w telewizji.
  • Koniecznie ostrzeż maturzystę przed zażywaniem leków uspokajających oraz tzw. wspomagaczy (np. amfetaminy). Te pierwsze obniżają sprawność umysłu, drugie zaś – oprócz tego, że sprzyjają uzależnieniu – zamiast pomóc, mogą wręcz utrudnić sensowne myślenie. Dla ukojenia nerwów pociecha może wypić odprężającą herbatkę z melisy.

Dobry plan na ważny poranek

Ważne, by przed wyjściem na egzamin dziecko zjadło lekkie, ale pożywne śniadanie. Dobrze też, by wstało na tyle wcześnie, aby przed wyjściem z domu zdążyło jeszcze wziąć ciepły prysznic. Ciepła woda poprawia krążenie i obniża napięcie mięśni, więc taka kąpiel poprawi samopoczucie maturzysty.
  • By opanować emocje, syn czy córka może stanąć przy otwartym oknie, zamknąć oczy i głęboko oddychać, licząc: do pięciu - wdech i - znów do pięciu - wydech. To ćwiczenie skutecznie zneutralizuje negatywne skutki stresu.

Autorka jest dziennikarką dwutygodników "Przyjaciółka" i "Pani Domu".

Więcej o wychowywaniu dzieci:

Jak pomóc piersiom wrócić do formy po ciąży i karmieniu piersią?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)