„Muzyczny” Kalendarz Lavazza 2010

Najbardziej znana włoska marka kawy - Lavazza - zaprezentowała nową edycję swojego słynnego kalendarza na 2010 rok: The Italian Espresso Experience - Allegro con brio!”, ze zdjęciami brytyjskiego fotografa mody - Milesa Aldridge’a
/ 10.11.2009 08:35
Tym razem wiodącym tematem zdjęciem stała się włoska muzyka — ambasador włoskiego talentu, optymizmu i stylu życia.

W przypadku The Italian Espresso Experience 2010 – Allegro con brio! (szybko i z werwą) - Lavazza zaprezentowała idealne połączenie muzyki i fotografii czyli dwóch rodzajów sztuki odbieranych najbardziej bezpośrednio.

Va‘ Pensiero, Guarda Che Luna, ‘O Sole Mio, Con Te Partirò, Baciami Piccina i Nessun Dorma: sześć ponadczasowych utworów znanych na całym świecie. Przewrotnie pokazanych na kolorowych i surrealistycznych zdjęciach Aldridge'a, którego styl krytycy określają mianem „Futuretrò”. Dzięki jaskrawym kolorom, jego zdjęcia zyskują futurystyczny urok. Z drugiej strony, Aldridge uwielbia przedmioty zaskakujące swym retro-stylem. Jego nowatorski styl z pewnością odciśnie piętno na współczesnej sztuce.
Wybór fotografa potwierdza tradycyjne już zamiłowanie włoskiej firmy do ciągłych innowacji. Lavazza nieustannie stara się znajdować nowe sposoby na odkrywanie relacji między motywem a obrazem.

Zgodnie z decyzją Aldridge’a i Lavazzy, zdjęcia obrazujące piosenki - ikony, powstały w teatralnej atmosferze studia filmowego Cinecittà w Rzymie, gdzie nakręcono jedne z największych filmów w historii kina (m.in. większość dzieł Federico Felliniego). Na potrzeby sesji w kwietniu tego roku, w ciągu tygodnia w studiach Cinecittà wzniesiono dekoracje przedstawiające fikcyjne krajobrazy, na tyle którego, fotograf uwiecznił swoje modelki.

Kontrastujące kolory oraz optymistyczny nastrój zdjęć Aldridge’a w mgnieniu oka przyciągną i uwiodą odbiorców. Tak jak Lavazza i jej espresso, zdjęcia te niosą ze sobą energię, która idealnie pasuje do opowiadanych przez nie historii oraz, w tym przypadku, przez każdą z piosenek.

W osiemnastej edycji kalendarza znalazły się zdjęcia sześciu światowych supermodelek: Bianca Balti, Lydia Hearst, Georgia Frost, Daisy Lowe, Alexandra Tomlinson i Alek Alexeyeva, które wystąpiły w kreacjach między innymi Roberto Cavallii, Dolce & Gabbana i, La Perla.


Dodatkowo Kalendarz Lavazza na rok 2010 wzbogacił muzycznie Antony Hegarty nową interpretacją Nessun Dorma. Sławna aria z Turandot Pucciniego to jedno z dzieł figurujących w kalendarzu autorstwa Aldridge’a. Umiłowanie harmonii i smaku, charakterystyczne dla włoskiej tradycji muzycznej i kawy Lavazza to powody, dla których zwrócono się do jednego z najbardziej utalentowanych wokalistów, aby zinterpretował ten klasyczny utwór. Aby uczcić dziedzictwo narodu, z którego wywodzi się Lavazza, Antony postanowił wykonać tę arię po włosku.

Antony jest również jednym z ulubionych wykonawców Milesa Aldridge’a, który chciał osobiście sfotografować wykonawcę podczas nagrywania Nessun Dorma. „Muzyka Antony’ego jest prawdziwym źródłem inspiracji. Często słucham jej przy pracy. Połączenie poruszającego głosu i mrocznej, nastrojowej muzyki tworzy obcą, fantazyjną atmosferę, podobną do tej, jaką sam staram się wytworzyć w moich zdjęciach” – uważa brytyjski fotograf.

To również nie przypadek w tym roku Lavazza współpracuje z Marco Castoldi’m (alias Morgan), który stał się niejako ambasadorem nowego projektu. Niedawno, ten bardzo popularny we Włoszech wykonawca zaczął odkrywać na nowo włoską muzykę z lat 50. i 60.. Wydał płytę, która odniosła wielki sukces. Jak on sam mówi: „Włoskie piosenki rozsławiły Włochy za granicą i przyczyniły się do eksportu naszej twórczości. Nawet tacy artyści światowej klasy jak Elvis Presley — weźmy na przykład It’s Now Or Never (‘O Sole Mio) — uznali potęgę włoskiej muzyki i przyczynili się do pokazania Włoch i ich muzyki od jak najlepszej strony”.
„Z przyjemnością pracowałem nad tym projektem. W pełni popieram decyzję marki Lavazza, by dzięki piosenkom nadal popularnym na całym świecie, maksymalnie wykorzystać włoską spuściznę muzyczną i aby włoskiej muzyce, na międzynarodowej scenie, zapewnić miejsce na jakie zasługuje” — dodaje Morgan.

Co roku Kalendarz Lavazza przyciąga uwagę rosnącej liczny kolekcjonerów i wielbicieli, którzy z niecierpliwością czekają na moment, w którym będą mogli obejrzeć zdjęcia w prasie i w sieci (pomimo tego, że już miesiąc wcześniej można było zobaczyć wybrane zdjęcia z planu zdjęciowego, które uchyliły nieco rąbka tajemnicy w kwestii idei nowego kalendarza).

Kalendarz Lavazza, który zaczęto wydawać osiemnaście lat temu, często zmieniał style, charatkter i barwy. Wydanie z 2002 roku wraz ze zdjęciami Davida LaChapelle, z nowatorsko zastosowanymi kolorami, przeniosło Kalendarz na nowy poziom artystyczny, na którym dużą rolę odgrywa poszukiwanie i innowacja.

Dzisiaj Kalendarz Lavazza, w tym jego osiemnasta edycja, stał się wielkim wydarzeniem w świecie fotografii artystycznej. Nadal jego głównym tematem jest włoski styl życia oraz ukazywanie różnych aspektów i niuansów kultury, które składają sie na ten niezwykły termin - „włoskość”.



Nessun Dorma w wykonaniu Antony’ego
Całkowicie nowa, oryginalna wersja Antony’ego (Antony and The Johnsons), zarejestrowana specjalnie dla Kalendarza Lavazza na 2010 rok.
               
„Słysząc jego głosu, czuję jakbym słuchał aniołów”. Te wyrazy uznania ze strony Lou Reeda zapewne wystarczą, by zaprezentować Antony’ego. Uważany jest za jednego z najwybitniejszych wykonawców  współczesnej sceny muzycznej, cieszący się uznaniem międzynarodowej krytyki, Antony Hegarty wzbogacił muzycznie Kalendarz Lavazza na rok 2010 nową interpretacją Nessun Dorma. Sławna aria z Turandot  Pucciniego to jedno z dzieł figurujących w tegorocznym kalendarzu autorstwa Milesa Aldridge’a. 

Antony jest jednym z ulubionych wykonawców Milesa Aldridge’a, który osobiście sfotografował wykonawcę podczas nagrania. „Muzyka Antony’ego jest źródłem inspiracji. Często słucham jej przy pracy. Połączenie poruszającego głosu i mrocznej, nastrojowej muzyki tworzy obcą, fantazyjną atmosferę, podobną do tej, jaką sam staram się wytworzyć w moich zdjęciach” – uważa brytyjski fotograf.

Antony’emu towarzyszy Orchestra Roma Sinfonietta, której wykonanie dodaje jeszcze większej wartości artystycznej, przekształcając klasyczny utwór operowy w utwór nowoczesny i zagadkowy.  Od 1983 roku z orkiestrą współpracowali tak sławni muzycy, jak m.in.: Michael Nyman, Quincey Jones, Michael Bolton, Andrea Bocelli, Nicola Piovani, Luis Bacalov, Claudio Baglioni i Renato Zero. Od 12 lat Orchestra Roma Sinfonietta regularnie współpracuje z maestro Ennio Morricone, koncertując w najbardziej prestiżowych salach świata.

Aby uczcić dziedzictwo narodu, z którego wywodzi się Lavazza, Antony postanowił wykonać tę arię po włosku. 

Miles Aldridge
„...Dla mnie ten projekt był częściowo inspirowany filmami Felliniego” — powiedział brytyjski fotograf Miles Aldridge na planie zdjęciowym Kalendarza Lavazza w rzymskim studiu filmowym Cinecittà. „Włoskie arie i piosenki wydały mi się opowieściami o pokonywaniu trudności, słodko-gorzkimi historiami miłosnymi.  Przypomniałem sobie o trudnościach bohaterki La Strady i wielu wątkach ze Słodkiego Życia”. Dla Aldridge’a ważne było, by bohaterki tego cyklu zdjęć były kobietami z krwi i kości. „Nie chciałem po prostu sfotografować sześciu olśniewających piękności. Chciałem pokazać sześć kobiet, z których każda byłaby na swój sposób imponująca”.

Urodzony w Londynie fotograf wymienia włoskiego mistrza jako jedną z „około tysiąca inspiracji”. Dla Aldridge’a zwykłe życie — czy to „parkowanie samochodu w pomalowanym na jaskrawo czerwony kolor garażu w Soho” czy „ujrzenie kobiety w jaskrawozielonym płaszczu przechodzącej przez ulicę” — jest równie inspirujące jak żywy pomarań na obrazach Francisa Bacona, czy też cukierkowa paleta kolorów w „Czarnoksiężniku z Krainy Oz”.

Ta otwartość — zarówno na otaczającą rzeczywistość i na świat sztuki i filmu — zaowocowała radykalnym eklektyzmem. Aldridge uwielbia odblaskowe kolory i nieprzenikalne powierzchnie — skóra, plastik, sztuczne materiały — oraz zawsze obstaje przy tym, by zdjęcie były wykończone „na wysoki połysk”. Jednak postaci na zdjęciach są wprost cudownie retro: blade, uszminkowane, śniące na jawie gospodynie domowe rozwałkowujące jaskrawe ciasto, lub noszące ubrania z lat 40-tych przyjaciółeczki po pierwszy raz odwiedzające Paryż. Styl Aldridge'a można by określić mianem „futuretro”.


Aldridge regularnie współpracuje z włoskim Vogue
, a jego prace pojawiły się w wielu innych czasopismach, takich jak jak The New York Times czy The New Yorker. Jego zdjęcia opowiadają jakąś historię i często przedstawiają zmartwione lub znudzone kobiety — skrycie niezadowolone z życia, lecz zawsze upiornie blade i niesamowicie piękne. Przed rozpoczęciem pracy Aldridge szkicuje kadry. Kilka z takich wysoce ekspresyjnych szkiców znalazło się w książce Pictures for Photographs wydanej w 2009 roku przez Karla Lagerfelda i Gerharda Steidla w wydawnictwie Steidl.

Aldridge wyróżnia się spośród innych fotografów tym, że nadal robi zdjęcia analogowe a nie cyfrowe. Choć jest znany jako mistrz koloru, większość z zadziwiających kolorów i efektów świetlnych generuje w pracowni. Jego podejście do palety barw, rodem z XXI wieku, jest inspirowane raczej tym co stworzył człowiek niż tym co możemy zobaczyć w naturze. I tak na jego zdjęciach zobaczymy jaskrawą żółć, róż gumy do żucia, nieziemską zieleń oraz głęboki niebieski — jednak nie będzie to ani błękit nieba, ani lazur fresków lecz nieprzenikniony błękit uniformów stewardess czy koszulek włoskiej drużyny piłkarskiej. Aldridge inspiruje się też wczesnymi kolorowymi filmami. „Uwielbiam sposób w jaki Technicolor rozkładał obraz na plamy czystego koloru i to, że cienie w nim były lekko niebieskie”.

Prace Aldridge’a są wystawiane w stałych ekspozycjach kilku muzeów, włącznie z nowojorskim International Center of Photography (Międzynarodowe Centrum Fotografii) i londyńską National Portrait Gallery (Narodowa Galeria Portretu). W tym roku Aldridge miał trzy samodzielne wystawy —    w londyńskiej Hamiltons Gallery, nowojorskiej Steven Kasher Gallery i amsterdamskiej Reflex Gallery. Aldridge mieszka z żoną i czworgiem dzieci w Londynie.

Miles Aldridge o kalendarzu Lavazza

Zdjęcia do Kalendarza Lavazza robili najlepsi fotografowie świata. Jaka była pańska reakcja, gdy poproszono pana o zrobienie zdjęć do kalendarza na 2010 rok?
Byłem bardzo podekscytowany, gdy zadzwoniono do mnie z firmy Lavazza. Dobrze znam historię                   i spuściznę Kalendarza i związane z nim działania reklamowe. Byłem podekscytowany i mile połechtany, gdy otrzymałem możliwość pracy nad tym projektem. Historia Kalendarzy rozpoczęła się od zdjęć Newtona, którego uwielbiam, potem przyszła kolej na zdjęcia - Ellen Von Unwerth, Davida La Chapelle, Annie Leibovitz. Cieszę się, że znalazłem się w tak doborowym towarzystwie.

Motywem przewodnim nowego Kalendarza Lavazza jest „włoskość”. Będąc Anglikiem, jak wyobraża sobie pan Włoskość i jak interpretuje pan zdjęcia z tego kalendarza?
Moje wyobrażenie na temat włoskości wzięło się po trosze z galerii sztuki, z obrazów w muzeach, jednak przede wszystkim z filmów: Felliniego, Pasoliniego, Rosselliniego, De Sici, a nawet Scorsese, który jest oczywiście Amerykaninem, ale włoskiego pochodzenia. Dzięki wizji tych reżyserów, koncepcja włoskiego stylu życia stała się spotęgowaną, nadekspresyjną, „dziwaczną” i pełną energii interpretacją życia we współczesnym świecie. Byłem tym urzeczony i zacząłem myśleć nad tym projektem. Piosenki, muzyka, włoskość, mieszanka tych trzech rzeczy, oraz przede wszystkim studio filmowe Cinecittà, gdzie zrobiliśmy zdjęcia. Wspaniale było czuć, że duch Felliniego, jego radość i szaleństwo, od początku miały wpływ na nasze pomysły. Moje zdjęcia są wyrazem tej spotęgowanej rzeczywistości.



Wspomniał pan o muzyce - motywie tegorocznego kalendarza. Wychował się pan w rodzinie artystów: jaki jest pana związek z muzyką i jak pop art i muzyka rockowa wpływały na styl pańskich fotografii?
Mój ojciec był i nadal jest słynnym dyrektorem artystycznym oraz ilustratorem; wprowadził mnie w świat muzyki pop i kultury masowej. Muzycy byli stałymi gośćmi w naszym domu i w jego pracowni w Londynie. Tak więc dorastałem otoczony popowymi, błyszczącymi i bardzo seksownymi obrazami — od okładek płyt po plakaty autorstwa mojego ojca. Myślę, że fakt dorastania w takim środowisku miał ogromny wpływ na sposób w jaki robię zdjęcia. Czerpałem mnóstwo inspiracji z otoczenia, w tym z muzyki. Muzyka bardzo mnie inspiruje. Uważam, że świetnie zrobiono wybierając włoskie piosenki do tego projektu. Jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć, nadały moim przyszłym zdjęciom pewien rytm.

Jak ułożyła się współpraca z marka Lavazza i agencją Armando Testa? Jak współpracowało się panu z ekipą zaangażowaną w projekt?
To było wspaniałe doświadczenie, które dało mi wiele satysfakcji. Jestem pewien, że każdy fotograf chciałby wziąć udział w projekcie, który pozwalałby mu bez skrępowania wyrazić samego siebie i swoje pomysły. Lavazza i agencja Armando Testa byli wspaniali. Wszyscy w Lavazza szanowali moją pracę i bardzo otwarcie mnie wspierali.

Mówił pan, że czerpał inspirację z filmów Felliniego i Antonioniego. Czy praca w studiu Cinecittà była dla pana ekscytująca?

Bardziej niż ekscytująca. Zakochałem się w studiu Cinecittà i wszystkich jej pracownikach w momencie, gdy wszedłem na plan numer 15 i zobaczyłam, że wszystko wygląda zupełnie jak na moich szkicach, które wykonałem w Londynie. Wszystko było idealne. W studiu Cinecittà wszystko je możliwe. Miejsce to ma też oczywiście wyjątkową historię. Byłem poruszony, gdy zobaczyłem posągi, które Fellini pokazał w swoich filmach, oraz gdy spacerowałem wokół planu numer 5, gdzie pracował.
Zapewniam, że duch studia Cinecittà jest nadal żywy, co jest niesamowite. Była to dla mnie ważna lekcja profesjonalizmu i zaangażowania. No i oczywiście wszystko robi się tutaj przywiązując niesamowitą wagę do estetyki, co jest typowe dla kultury włoskiej. Uwielbiam to włoskie, instynktowne wyczucie piękna.

Czy przy wyborze modelek brał pan pod uwagę piękno zewnętrzne? Czego szukał pan w modelkach?

Zawsze szukam twarzy, które są przede wszystkim interesujące, a nie po prostu piękne. Czyste piękno nie wzbudza mojego zainteresowania. Piękno powinno być zaskakujące i enigmatyczne, na wzór Giorgii Frost na ilustracji do Nessun Dorma. Gdy dekoracje były gotowe, Giorgia miała wczuć się w swoją bohaterkę. Giorgia ma tak piękny charakter i tak pięknego ducha, że po prostu zwaliła mnie z nóg swoją energią i reinterpretacją moich sugestii co do bohaterki Nessun Dorma.

Czy mógłbyś powiedzieć o czym traktują te zdjęcia?

Nessun dorma  - mowa w nim o kobiecie, w środku nocy, w mieście pełnym życia i kolorowych świateł. Kobieta ta nie może zasnąć, ponieważ ekscytuje ją życie.
Baciami piccina: pocałunki, mnóstwo pocałunków. Podoba mi się myśl, iż kobieta kocha kawę i filiżanki.  Pora: godziny popołudniowe; kobieta zamyka drzwi sypialni, zbiera wszystkie filiżanki, całuje je i nawiązuje z nimi swego rodzaju romans o charakterze erotycznym. 
Va pensiero – nie chodzi tu ideę latania, ale również o wyobrażeniach rzeczy nierzeczywistych, o „lot wyobraźni” w świat fantazji.  W zdjęciu tym użyłem obrazu pięknych posągów, co idealnie odpowiada mojej estetyce.  Spodobał mi się pomysł: dziewczyna lecąca w stronę posągu mężczyzny.
Guarda che luna – oczywiście pokazuje kobietę w nocy; podoba mi się pomysł jej potajemnego wyjścia nocą do ogrodu, nie może spać, cierpi na bezsenność. Odpoczywa przy niewielkim stawie, wpatrzona w toń. W wodzie widać odbicie jej i księżyca; na powierzchni unoszą się filiżanki. 
Con te partirò – chodzi tu o morze rozdzielające życie i myśl o przygodach na drugim brzegu. Posłużyłem się językiem obrazu, przypominającym Hitchcocka i Felliniego, podkreślając różnicę psychologiczną między prawdziwym życiem i snem. 
O sole mio – w zamierzeniu zdjęcie miało być obrazem czystej radości, kolorowym obrazem, niczym musical hollywoodzki, z odrobiną seksu.
18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
-20% na całą ofertę sklepu
-20% na całą ofertę sklepu
20% rabatu na wszystkie produk... więcej»
Kod rabatowy:szzw20
Zobacz
+
-20% na całą ofertę sklepu
Online

20% rabatu na wszystkie produkty nieprzecenione z wyłączeniem marki HKliving. Oferta dostępna na dutchhouse.pl. Szczegóły na stronie.  

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 389,99 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 311,99 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szzw20
Zobacz
-40% przy zakupach za min. 50 zł
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i o... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
+
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Online

Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i otrzymaj 40% zniżki na produkty nieprzecenione, oznaczone tym kodem na eveline.pl/skorzystaj-z-promocji przy zakupach za min. 50 zł. Oferta ważna tylko na eveline.pl w dniach 18-24.04.2024. Kody rabatowe nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
-20% na całą kolekcję Doctor Nap
-20% na całą kolekcję Doctor Nap
Rabat dotyczy całej kolekcji d... więcej»
Zobacz
+
-20% na całą kolekcję Doctor Nap
Online

Rabat dotyczy całej kolekcji dostępnej na www.doctornap.com i łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
Rabat 30%* i prezent**
Rabat 30%* i prezent**
Rabat 30%* od 299 złotych i pr... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
Rabat 30%* i prezent**
Online
Stacjonarnie

Rabat 30%* od 299 złotych i prezent** od 499 złotych w salonach Estēe Lauder oraz na www.esteelauder.pl. *Wykluczenia: linia AERIN, Luxury Collection, Re-Nutriv, zestawy, nowości, produkty mini i przecenione. Nie łączy się z innymi rabatami. **Oferta ważna do wyczerpania zapasów. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na cały asortyment z... więcej»
Kod rabatowy:szalenstwo20
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online

Rabat 20% na cały asortyment z wyłączeniem kolekcji Sablewska x Gabriella. Oferta dostępna na gabriella.pl. Nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia 30 dni przed obniżką - 16,90 zł. 

Cena po zastosowaniu rabatu - 13,52 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szalenstwo20
Zobacz
Do -30% na wybrane nowości
Do -30% na wybrane nowości
Rabat do -30% na wybrane nowoś... więcej»
Zobacz
+
Do -30% na wybrane nowości
Online
Stacjonarnie

Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.  

Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
REKLAMA