Przejście na ty z szefem

przedstawianie się - podanie ręki fot. Fotolia
Zobacz, co na temat przedstawiania się mówią zasady savoir vivre!
przedstawianie się - podanie ręki fot. Fotolia
Mówienie na "ty" w wielu firmach i korporacjach to standard. O tym, jak się przedstawiać, ile czasu powinno trwać podanie dłoni oraz czym jest zwiędła dłoń zwana też śledziem mówią zasady savoir vivre. Sprawdź, czy wolno zaproponować szefowi mówienie po imieniu

Poznaj zasady savoir-vivre'u w pracy

Kiedy można mówić do współpracowników i szefa na "ty"?

Jeśli już pierwszego dnia zostaniesz poinformowana, że w firmie występuje zasada mówienia do wszystkich po imieniu niezależnie od wieku i zajmowanej funkcji, nie sil się na uprzejmości i absolutnie zrezygnuj z mówienia do kogokolwiek na Pan/Pani. Możesz ich obrazić, sugerując, że są od ciebie dużo starsi.

Zobacz, jak radzić sobie z plotkami w pracy

Jak się zachować, gdy ktoś nas komuś przedstawia?

Pierwszy dzień w pracy to najczęściej moment zawierania nowych znajomości. Zapewne twój bezpośredni przełożony będzie cię oprowadzał po zakamarkach firmy i przedstawiał wszystkim. Warto wtedy zachować się kulturalnie i z klasą, bo jak wiadomo – pierwsze wrażenie ma piorunujące znaczenie. Pamiętaj o podaniu dłoni i wypowiedzeniu kilku serdecznych słów, np. "Miło mi ciebie poznać". Jeśli zostaniesz poproszona o powiedzenie czegoś o sobie, absolutnie nie opowiadaj wszystkiego, co ci ślina na język przyniesie. Wylewny życiorys, zaczynający się od urodziłam się w ... lepiej jest pominąć. Zamiast tego wspomnij o swoim doświadczeniu i funkcji, którą będziesz pełnić.

Sprawdź, czego nie należy robić podczas imprezy firmowej

Jak należy przedstawiać innych?

Jeśli to ty występujesz w roli osoby, która ma przedstawić nowego członka załogi innym pracownikom, pamiętaj o zachowaniu określonego schematu. Zawsze osobie wyżej usytuowanej przedstawiamy kogoś niższego rangą.

Czym jest tzw. śledź?

Mianem śledzie określa się niedbale podaną na przywitanie rękę. "Zwiędła dłoń" i brak konkretnego uścisku mogą świadczyć o słabości, zawstydzeniu lub nawet braku akceptacji dla odbiorcy. Jeśli więc chcesz dobrze wypaść podczas przywitania, zastosuj się do 5 uniwersalnych zasad:
  1. Podczas przywitania dłoni powinnaś mieć wyprostowaną dłoń i podniesiony kciuk.
  2. Powitanie powinno trwać tyle co wypowiedzenie "dzień dobry".
  3. Podaną ręką nie można machać.
  4. Należy patrzeć rozmówcy w oczy.
  5. Uścisk powinien być na tyle mocny, aby nie został odebrany jak "śledź", z drugiej strony pamiętaj, aby nie doprowadzić drugiej osoby do bólu.