Jak skutecznie sprzedawać

Jak skutecznie sprzedawać fot. Fotolia
Rady dla pracujących w handlu
Milena Oszczepalińska / 08.09.2014 06:28
Jak skutecznie sprzedawać fot. Fotolia

Pracujesz w sprzedaży i chcesz podnieść swoją skuteczność? Wprowadź w życie poniższe rady, a na pewno osiągniesz zawodowy sukces. Możesz się zdziwić, że twoje dotychczasowe podejście do handlu było całkowicie sprzeczne z technikami skutecznej sprzedaży.


Jak sprawić, żeby klient kupił wszystko, co tylko mu zaoferujesz? Oto nasze wskazówki:

1. Zbuduj z klientem dość bliską relację

Zachowaj wobec klienta wymagany dystans, ale zbliż się na tyle mocno, by zawiązała się między wami pewna więź. Udowodnione jest, że trudniej nam odmówić czegokolwiek komuś, kogo znamy niż obcemu. Wejść w taką relację wcale nie jest łatwo, ale zauważ pewną rzecz. Kiedy akwizytor zaczepia nas na ulicy, od razu go zbywamy, nie wchodząc w szczegóły. Dlaczego? Być może z powodu braku czasu, a być może boimy się, że jeśli on już przedstawi nam ofertę, trudno będzie się nam wycofać.

Rada: Bądź zatem miła, pomocna. Klient może poczuć, że w ramach wdzięczności za poświęcony przez ciebie czas, powinien kupić to, co oferujesz. A o to przecież chodzi!

2. Dowiedz się, jakie potrzeby ma twój klient

Zapytaj klienta wprost, czego potrzebuje. Nie wymyślaj zalet danego produktu zanim nie dowiesz się, o czym marzy twój klient. Rzecz, którą sprzedajesz, musi być dokładnie tą rzeczą, której mu bardzo brakowało. Możesz też mu uświadomić potrzeby, których wcale nie miał dotąd, przynajmniej tak mu się wydawało. Ten drugi sposób jest jednak trudniejszy do wykonania. Klient może pozostać przy swoim dotychczasowym zdaniu, że danej rzeczy nie potrzebuje.

Rada: Pamiętaj zatem o zadawaniu pytań, dzięki którym dowiesz się, czego brakuje twojemu klientowi. Jak już poznasz jego potrzeby, dostosuj promocję produktu w taki sposób, żeby wykazać, że masz najlepszy sposób na zaspokojenie tych konkretnych potrzeb.

3. Pamiętaj o uwypukleniu korzyści, jakie przyniesie klientowi nowy produkt

Kiedy już poznasz potrzeby klienta, możesz zacząć prezentować korzyści produktu stosownie do oczekiwań. Pamiętaj o dwóch słowach kluczowych, jakie pojawiają się na tym etapie transakcji. Pierwsze to korzyść, a drugie to zakup. Klient ma chcieć kupić to, co oferujesz. Nie będzie jednak chciał, jeśli poczuje, że wciskasz mu jakąś tandetną rzecz, a nie coś, co mu się naprawdę przyda.

Rada: Klient kupi twój produkt, jeśli uświadomi sobie i odkryje, że jest to coś, co ułatwi mu życie, pomoże w codziennych czynnościach lub w jakikolwiek inny sposób mu się po prostu przyda. Ty jako sprzedawca musisz mieć rolę pomocnika, który chce zaspokoić pragnienia i potrzeby klienta.


Zobacz też:


4. Nie skupiaj się jedynie na cechach produktu

Owszem, sprzedajesz produkt, ale musisz nieco zmienić myślenie. Pomyśl, że produkt jest tylko jakby rzeczą dodatkową, pretekstem do transakcji. Tak naprawdę sprzedajesz zaspokojenie potrzeby, którą posiada klient i na tym musisz się najbardziej skupić. Buduj więc złożone zdania, w których najpierw potwierdzisz potrzebę klienta, a potem dodasz, że twój produkt w idealny sposób go zaspokaja.

Rada: Naucz się na pamięć stwierdzeń typu: "Ponieważ potrzebuje pan/pani...., proponuję wybrać....., który posiada wymagane cechy".

5. Sprytnie zakończ rozmowę sprzedażową

Nie rezygnuj z rozmowy bez niezbędnego zakończenia. Podsumuj to, co zostało powiedziane i przypomnij najważniejsze i najbliższe klientowi korzyści płynące z zakupu danego produktu. Na koniec zrób wszystko, żeby klient go po prostu kupił. Jak to zrobić? Najprostsze rozwiązania wydają się czasami niedobre. W tym przypadku tak nie jest. Jeśli chcesz, żeby klient kupił twój produkt po prostu zapytaj go, czy jest zdecydowany. Klient może prawdopodobnie nie spodziewa się, że na koniec zapytasz go, ile sztuk potrzebuje lub na który kolor produktu się zdecydował. Mało prawdopodobne jest, że powie wtedy, że nie zdecydował się w ogóle. Raczej możesz być pewna, że klient kupi daną rzecz i transakcja zakończy się twoim sukcesem.

Rada: Przed zakończeniem rozmowy zapytaj klienta o decyzję w sprawie kupna produktu. Nie licz na to, że on sam to zaproponuje. Jeżeli chcesz sprzedać daną rzecz, musisz zapytać klienta, co wybrał. Lepiej daj mu wybór między kilkoma wersjami niż pytaj, czy chce to kupić, bo wtedy zbyt łatwo będzie mu odpowiedzieć "nie".

Zobacz też:

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Rabat 150 zł*
Rabat 150 zł*
Rabat 150 zł *przy zakupach za... więcej»
Kod rabatowy:SZALWIT24
Zobacz
+
Rabat 150 zł*
Online
Stacjonarnie

Rabat 150 zł *przy zakupach za min. 700 zł z kodem SZALWIT24. Zniżka nie dotyczy gotowych zestawów walizek i nie łączy się z innymi akcjami specjalnymi. Oferta dostępna w salonach stacjonarnych i na wittchen.com. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALWIT24
Zobacz
-20% przy zakupach za min. 499 zł
-20% przy zakupach za min. 499 zł
Rabat 20% dla wszystkich klien... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
+
-20% przy zakupach za min. 499 zł
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% dla wszystkich klientów przy zakupach za min. 499 zł. Oferta obowiązuje w sklepach stacjonarnych oraz na www.falconeri.com, nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły w sklepach i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
20% rabatu na kosmetyki Clarena
20% rabatu na kosmetyki Clarena
Rabat na cały asortyment dostę... więcej»
Kod rabatowy:SZALONE20
Zobacz
+
20% rabatu na kosmetyki Clarena
Online
Stacjonarnie

Rabat na cały asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych i na e-clarena.eu. Promocja obowiązuje dla zamówień powyżej 100zł oraz obejmuje produkty nieprzecenione. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALONE20
Zobacz
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Przy zakupie min. 2 produktów,... więcej»
Kod rabatowy:sloggi24
Zobacz
+
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Online
Stacjonarnie

Przy zakupie min. 2 produktów, -50% na drugi tańszy produkt. Rabat obejmuje wybrany asortyment dostępny we wszystkich salonach Triumph, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.sloggi.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:sloggi24
Zobacz
-20% przy zakupach za_min 200 zł
-20% przy zakupach za min 200 zł
Rabat na całą kolekcję, zarówn... więcej»
Kod rabatowy:DIVERSE2024
Zobacz
+
-20% przy zakupach za min 200 zł
Online
Stacjonarnie

Rabat na całą kolekcję, zarówno rzeczy pełnowartościowych jak i przecenionych. Warunkiem skorzystania z promocji jest minimalny paragon o wartości 200 zł oraz okazanie/wpisanie kuponu dostępnego w wersji elektronicznej (online) Szaleństwa Zakupów oraz na stronach www partnerów  Elle; Glamour; Viva.

Akcja nie łączy się z innymi akcjami/promocjami. Oferta i szczegóły dostępne w sklepach stacjonarnych i na diversesystem.com.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:DIVERSE2024
Zobacz
20% rabatu na jeden produkt*
20% rabatu na jeden produkt*
Rabat 20 % na jeden nieprzecen... więcej»
Kod rabatowy:20zakupy
Zobacz
+
20% rabatu na jeden produkt*
Online
Stacjonarnie

Rabat 20 % na jeden nieprzeceniony artykuł dostępny w sklepach stacjonarnych i na VANGRAAF.COM. Z rabatu można skorzystać tylko jeden raz i nie można go łączyć z innymi promocjami. Wypłata w gotówce, zakup karty podarunkowej lub zwrot za dotychczas zakupione artykuły są wykluczone. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:20zakupy
Zobacz
REKLAMA