POLECAMY

10 trików na zwiększenie efektywności pracy

Sprawdź je i popraw jakość pracy już dziś!

10 trików na zwiększenie efektywności pracy fot. Fotolia

Spędzasz w pracy po kilka lub może nawet kilkanaście godzin dziennie. A ile tak naprawdę robisz? Czy twoja praca jest efektywna? A może marnujesz mnóstwo czasu na niepotrzebne rzeczy, przez co musisz zostawać po godzinach, by nadrabiać zaległości? Przekonaj się, jak pracować efektywnie, czyli zminimalizować czas i zmaksymalizować zyski. Sprawdź!

Jak pracować efektywnie?

Oto nasze porady:

1. Zadbaj o funkcjonalność biurka

Dobrze zorganizowana przestrzeń do pracy jest niezwykle istotna dla efektywności. Zaadaptuj ją tak, by wszelkie niezbędne rzeczy znajdowały się pod ręką i byś nie musiała marnować czasu na ich szukanie.

2. Zacznij dzień od zaplanowania zadań

Podstawowym błędem jest brak planu dnia w pracy. Jeśli nie ustalisz sobie na początku dnia, co masz zrobić, będziesz robiła wszystko chaotycznie. Może się okazać w połowie dnia, że zapomniałaś o jakiejś bardzo ważnej i czasochłonnej rzeczy, a zajmowałaś się sprawami mniej pilnymi i teraz będziesz musiała zostać po godzinach, by zrobić daną rzecz. Zdenerwowanie, pośpiech i stres gwarantowane.

3. Rób wszystko zgodnie z hierarchią

Oprócz tego, że powinnaś mieć listę wszystkich zadań na dany dzień, musisz też ustalić, co jest najpilniejsze - i to zrobić najpierw, a co może poczekać na później. Większość osób jest dużo bardziej wydajna rano, dlatego warto te najtrudniejsze rzeczy zrobić od razu, a później, kiedy zmęczenie będzie coraz większe, robić to, co łatwiejsze i mniej pilne.

4. Unikaj portali społecznościowych i innych bezużytecznych stron

One zwyczajnie zabierają twój czas i nie przynoszą niczego dobrego dla jakości pracy. Najlepiej w ogóle nie włączaj takich stron w internecie, które nie są związane z pracą. W przeciwnym razie nie marudź, że po raz kolejny nie wyrabiasz się z pracą i musisz zostać po godzinach.

Zobacz też:


5. Opróżniaj przestrzeń wokół stanowiska pracy

Nie zagracaj biurka ani szafek znajdujących się blisko niego. Staraj się utrzymywać przestrzeń do pracy w porządku, wówczas łatwiej będzie ci zebrać myśli i skupić się na wykonywanych zadaniach. Chaos wokół biurka powoduje też chaos w głowie. Unikaj tego.

6. Korzystaj z pomocy i rad kolegów

Gdy czegoś nie wiesz, nie bój się spytać kolegów. To dużo lepsze i przede wszystkim szybsze niż szukanie samemu informacji nie wiadomo gdzie i jak długo. Dbaj o swój czas w pracy i zawsze, gdy to możliwe, staraj się załatwiać sprawy szybciej.

7. Załatwiaj różne sprawy "przy okazji"

Idziesz do toalety? Możesz po drodze zajść do biura obok i zostawić tam dokumenty lub iść do kuchni i zrobić sobie kawę. Lepiej załatwiać różne rzeczy przy okazji, niż co chwila wstawać od biurka, by zrobić kolejną rzecz. Każda z nich zajmuje co prawda zaledwie kilka minut, ale jeśli będziesz odchodziła od biurka bardzo często, zbiera się już trochę czasu. Poza tym ciągłe przerwy odrywają cię od zadań i tracisz skupienie.

8. Ustalaj sobie limit czasowy na wykonanie poszczególnych zadań

Kolejna bardzo ważna rzecz, to prognozowanie, ile czasu powinno zająć ci każde poszczególne zadanie. Efektywna praca wymaga podejścia logistycznego. Jeśli ustalisz sobie, że np. na dane zadanie masz maksymalnie 2 godziny, dużo łatwiej będzie ci się zmobilizować, by zmieścić się w wyznaczonym czasie. Jeśli na początku nie ustalisz sobie żadnej granicy czasowej, prawdopodobnie będziesz wykonywała dane zadanie dłużej niż trzeba.

Zobacz też:

9. Wykorzystuj przestoje na mniej pilne sprawy

Jeśli w danym momencie czekasz np. na zaakceptowanie jakieś części projektu albo na wytyczne dotyczące dalszej pracy, nie siedź bezczynnie. Wykonaj zadania, które odkładałaś na później albo takie, które możesz zrobić w wolnej chwili - to jest właśnie wolna chwila. Ostatecznie, jeśli naprawdę nic nie masz do zrobienia, możesz posprzątać biurko lub iść do sklepu obok. Zawsze takie rzeczy rób w wolnych chwilach, a nie zamiast zajmowania się pracą.

10. Nie rozgrzebuj kilku spraw jednocześnie

Wykonuj wszystko sumiennie jedno zadanie po drugim, a nie wszystko naraz. Żeby pracować efektywnie musisz nauczyć się wyeliminować chaos. Jeśli dotąd robiłaś wszystko byle jak, bez planu i pomysłu, a teraz zaczniesz stosować się naszych rad, z pewnością bardzo szybko zobaczysz, o ile efektywniejsza jest twoja praca. Musisz być tylko wytrwała i systematyczna. Trzymamy kciuki!

Zobacz też:

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 lata temu
to teraz już wiem, jak pracować efektywnie! super, zeby tylko jesczze chcialo mi się wdrożyć to w życie... ;p