POLECAMY

6 kroków do własnej firmy

Możesz sama sobie być szefem. Rozwinąć talent, spełnić marzenia i zarabiać, bez obawy, że ktoś zredukuje twój etat. Taki komfort daje ci własna firma. Podpowiadamy, jak załatwić formalności niezbędne do jej założenia.

6 kroków do własnej firmy
Pomysł to połowa sukcesu. Pierwsze pytanie, które powinnaś sobie zadać, planując własny biznes, to: „W co warto zainwestować?”. Spróbuj się zorientować, czego brakuje w twoim otoczeniu, jakie usługi mogą cieszyć się powodzeniem. Jeśli założysz zakład fryzjerski, a w twojej miejscowości już są dwa, masz małe szanse na powodzenie. Ale jeśli np. trudno tam kupić gotowe dania, a ty lubisz gotować – może otworzysz minibar? Gdy już wiesz, co chcesz robić, czas na biznesplan. Zastanów się, gdzie firma będzie miała siedzibę (u ciebie w domu, w wynajętym lokalu), czy będziesz pracować sama, czy zatrudnisz kogoś do pomocy. Pomyśl też nad promocją działalności, oszacuj wydatki i zyski, jakie możesz osiągnąć. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć taki biznesplan, poproś o pomoc doradcę z urzędu pracy lub zajrzyj do Internetu (skorzystaj ze wzorów zamieszczonych np. na www.mambiznes.pl).

Potem czeka cię trochę papierkowej roboty i biegania po urzędach. Nie zrażaj się, bo nie jest to takie straszne. Trzeba tylko wiedzieć, od czego zacząć i krok po kroku podążać do wyznaczonego celu – tak jak pokazuje nasza instrukcja. 

1 - Urząd gminy - wpis do ewidencji

Weź dowód osobisty i idź do wydziału ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy, na terenie której będziesz prowadziła biznes. Tam wypełnisz formularz zgłoszenia do ewidencji. Musisz podać w nim:
  • swoje imię, nazwisko, adres,
  • numer PESEL,
  • nazwę firmy,
  • adres siedziby firmy,
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • rodzaj prowadzonej działalności, zgodnie z PKD – Polską Klasyfikacją Działalności (książkę z tymi symbolami dostaniesz do wglądu w urzędzie gminy).

Uwaga!
Warto zaznaczyć trzy rodzaje planowanej działalności, bo w razie przebranżowienia nie będziesz musiała dokonywać zmian, a każda kosztuje 50 zł).

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji powinnaś dostać w ciągu 2 tygodni. Będzie ci ono potrzebne do uzyskania numerów REGON i NIP (musi je mieć każda firma).

Wniosek o nadanie numeru statystycznego  REGON i zgłoszenie identyfikacyjne (czyli właśnie NIP) możesz złożyć równocześnie z wnioskiem o wpis do ewidencji. Urząd gminy po dokonaniu wpisu, nie później niż w ciągu 3 dni, przekaże twój wniosek o REGON do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mieszkasz a wniosek o NIP – do urzędu skarbowego. By skrócić czas oczekiwania, NIP i REGON możesz załatwić sama – patrz punkt 2 i 5.

Czas: do 14 dni od złożenia wniosku
Koszt: 100 zł


2 - Urząd statystyczny - numer REGON
Wniosek o REGON, czyli numer identyfikacyjny Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, możesz złożyć sama. W ciągu 14 dni od uzyskania wpisu do ewidencji zgłoś się do wojewódzkiego oddziału urzędu statystycznego (możesz też wysłać wniosek pocztą). Weź ze sobą dowód i zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej (zrób kopię – zostawiasz ją w urzędzie, a oryginał pokażesz urzędnikowi). Wypełnisz tam formularz RG-1.

Jeśli złożysz wniosek osobiście, zaświadczenie o rejestracji i numer możesz dostać od ręki.

Czas: maksymalnie do 7 dni
Koszt: bez opłat


3 - Pieczątka
Jest niezbędna, jeśli chcesz założyć konto bankowe czy wystawiać faktury. Na pieczątce musi się znaleźć oznaczenie firmy (może być to po prostu twoje imię i nazwisko lub wymyślona przez ciebie nazwa), dane teleadresowe firmy, także numery REGON i NIP.

Najbliższy punkt zajmujący się robieniem pieczątek znajdziesz w książce telefonicznej lub
w Internecie.

Czas: do 3 dni
Koszt: 30–70 zł



4 - Rachunek w banku
Firmowe konto w banku jest Ci potrzebne, bo musisz rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą przelewów, a nie gotówką. Ta zasada obowiązuje też przy transakcjach, które przekraczają jednorazowo równowartość 15 tys. euro. Rachunek firmowy nie jest wymagany tylko wtedy, gdy będziesz rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą karty podatkowej lub ryczałtem (patrz punkt 5).

Zanim założysz konto, porównaj kilka ofert. Idąc do banku, weź ze sobą zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej (ksero i oryginał), REGON i pieczątkę firmową.

Czas: od ręki
Koszt: zależnie od banku


5 - Urząd skarbowy - NIP i podatki
W urzędzie skarbowym uzyskasz numer NIP dla firmy. Wypełniasz formularz NIP-1 (zgłoszenie działalności gospodarczej osoby fizycznej). Jeśli prowadzisz działalność jednoosobową, twój osobisty NIP jest także NIP-em firmy, ale zgłoszenie i tak musisz wypełnić. Do formularza dołącz kopie zaświadczeń o wpisie do ewidencji i nadania numeru REGON oraz umowy z bankiem o założeniu konta. Jeśli firmę będziesz prowadziła poza własnym mieszkaniem, musisz też przedstawić tytuł prawny do lokalu (np. umowę najmu). Do NIP-1 trzeba dołączyć oświadczenie o formie opodatkowania. Masz do wyboru:
  • Rozliczanie się na zasadach ogólnych. Prowadzisz księgę przychodów i rozchodów, a podatek płacisz od faktycznie uzyskiwanego dochodu. Możesz rozliczać się według stawek 18 i 32 proc. (odliczasz koszty prowadzenia firmy i masz prawo do ulg) lub według stawki liniowej 19 proc. (ale bez przywilejów). O prowadzeniu księgi musisz powiadomić urząd w ciągu 20 dni od rozpoczęcia działalności.
  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość rozliczania się w ten sposób jest ograniczona. Dlatego zapytaj w urzędzie skarbowym, czy ciebie też dotyczy ta forma. O wyborze ryczałtu trzeba powiadomić przed uzyskaniem pierwszego przychodu. Stawki ryczałtu są różne i zależą od rodzaju prowadzonej działalności.
  • Kartę podatkową. To najprostszy sposób rozliczania. Nie wymaga prowadzenia ewidencji podatkowej. Decydując się na „kartę”, wypełniasz PIT-16.

Uwaga! Gdy wybierzesz formę opodatkowania, zdecyduj, czy będziesz płatnikiem VAT-u. Trzeba to zgłosić najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności. Wypełniasz formularz VAT-R lub VAT-6). 

Czas: do 14 dni
Koszt: NIP – 0 zł, VAT – 170 zł


6 - ZUS - Składki na ubezpieczenie
Ponieważ będziesz musiała płacić składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (chorobowe jest dowolne), w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności powinnaś się zgłosić do oddziału ZUS i wypełnić druki:
  • ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek, czyli ciebie;
  • ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej (gdy poza firmą nie uzyskujesz innych dochodów);
  • ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy pracujesz gdzie indziej i masz ubezpieczenie społeczne).
Wysokość składki zależy od deklarowanej kwoty dochodu. Nie może być niższa niż 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Jeśli jednak rozpoczynasz działalność, zapłacisz niższe składki na ubezpieczenie społeczne (ok. 250 zł). Ta ulga obowiązuje przez 2 lata.

Czas: wystarczy zgłoszenie
Koszt: formalności – bez opłat


Alicja Hass / Przyjaciółka
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/9 lat temu
Chciałabym zaznaczyć,że część informacji w artykule jest już nieaktualna. Obecnie nie trzeba osobno załatwiać spraw w Urzędzie gminy i w Urzędzie Statystycznym tylko załatwia sie w gminie. W większych miasta natomiast prawie wszystkie te sprawy poza bankiem i pieczątka załatwia sie w jednym miejscu.