Towar kupiony przez internet - jak zareklamować -prawa konsumenta

zakupy przez internet fot. Fotolia
Podpowiadamy, jak zareklamować lub zwrócić towar zamówiony on-line. Zobacz, jakie prawa przysługują konsumentowi.
zakupy przez internet fot. Fotolia
Reklamacja to żądanie zwrotu zakupionego towaru przez klienta, skierowane do sprzedającego. Reklamacja oznacza pisemną prośbę o wymianę towaru lub zwrot pieniędzy za produkt, który zepsuł się z przyczyn niezależnych od kupującego.
 
Coraz częściej korzystamy z możliwości robienia zakupów on-line. Są dużo wygodniejsze, mniej stresujące i co najważniejsze, traci się na nich mniej czasu. Problem pojawia się, gdy dostarczony przez kuriera produkt nie przypomina tego, który zamówiliśmy przez internet. Sprawdź, co zrobić z wadliwym towarem oraz jakie prawa ci przysługują.

Jak zareklamować towar bez telefonu? 

Produkt inny niż na zdjęciu

Niestety nie ma konkretnych przepisów prawnych, które jasno określają, jak właściciel danego produktu powinien pokazywać go na zdjęciu. Stąd występuje wiele niejasności, w przypadku, gdy dostarczony towar rażąco odbiega od fotografii zamieszczonej online. Grafiki reklamowe są często dużo bardziej atrakcyjne, niż to, jak w rzeczywistości wygląda dany towar. Takie sytuacje mają miejsce najczęściej w przypadku ubrań i butów. Producent zawsze przecież może powiedzieć, że zamieszczone na jego stronie zdjęcie produktu było kiepskiej jakości i nie odzwierciedlało jego faktycznego wyglądu albo że sukienka na modelce wygląda lepiej niż na tobie.

Jak reklamować wadliwy towar? 

Jak zareklamować produkt kupiony on-line?

Niezależnie od tego, czy kupujesz produkt w sklepie stacjonarnym, czy on-line, masz prawo do reklamacji, a producent musi taką reklamację przyjąć. Przysługuje ci okres 2 lat na złożenie reklamacji w przypadku uszkodzonego towaru. Aby złożyć reklamację musisz:
  1. Sprawdzić, czy jesteś konsumentem. Brzmi irracjonalnie, ale ma to sens, w sytuacji, gdy kupujesz towar na firmę (jako osoba prawna). Jeśli kupiłeś towar jako osoba fizyczna, masz prawo do złożenia reklamacji.
  2. Złożyć pismo reklamacyjne z twoim czytelnym podpisem. W dokumencie koniecznie podaj powód składania reklamacji (np. obcas odkleił się po 3 dniach od dostarczenia przesyłki, przy czym buty były użytkowane w sposób zgodny z ich przeznaczeniem). Napisz, jaka forma rekompensaty cię satysfakcjonuje, a więc wyraźnie zaznacz, czy żądasz zwrotu pieniędzy, czy prosisz o wymianę towaru na nowy.
  3. Skierować pisemną reklamację do sprzedającego (mailowo albo pocztą tradycyjną).
Co więcej, przysługuje ci 14 dni na zwrot towaru bez podawania przyczyny. Wystarczy, że w ciągu 2 tygodni odeślesz towar sprzedającemu, a ten musi zwrócić ci zapłacone pieniądze.