POLECAMY

Płatność bez użycia gotówki

Internet, karty, a od niedawna telefon sprawiły, że płatności gotówką powoli odchodzą do lamusa.

Płatność bez użycia gotówki fot. Fotolia

Popularność płatności bezgotówkowych przy wszelkich transakcjach nie maleje. Większość z nas posługuje się kartami płatniczymi – z informacji NBP wynika, że w IV kwartale 2015 r. przy ich użyciu przeprowadzono 707 mln transakcji bezgotówkowych na łączną kwotę 51 mld zł.

Coraz częściej też używamy do płacenia smartfonów – 37 proc. internautów deklaruje używanie telefonu przy robieniu zakupów (badanie mShopper 2.0 przygotowane przez Allegro wspólnie
z Mobile Institute i z Izbą Gospodarki Elektronicznej).

Konto on-line

Możesz je założyć w każdym banku. W niektórych jest to możliwe przez internet, w innych trzeba pójść do oddziału i podpisać umowę. Otrzymasz wtedy unikalny numer klienta oraz hasło potrzebne do pierwszego logowania (zmienisz je potem na własne, którym będziesz się posługiwać).

Dostaniesz też hasła jednorazowe do potwierdzania operacji finansowych. Mogą być w formie papierowej (karta kodów), przysyłane SMS-em na twój numer telefonu lub generowane przez token.
Prowadzenie rachunku i dokonywanie przelewów jest zwykle bardzo tanie. Upewnij się jednak czy tak jest w tym banku. O wielu przelewach nawet nie musisz pamiętać, jeśli ustawisz zlecenia stałych płatności.

To jest ważne!

  • Jeżeli chcesz skorzystać z konta on-line, rób to najlepiej z domowego, odpowiednio zabezpieczonego komputera. Nie korzystaj z komputerów ogólnodostępnych, np. w kafejkach internetowych czy pracy.
  • Nie dokonuj płatności w punktach publicznego dostępu do internetu tzw. hot spotach (są instalowane w hotelach, restauracjach, na dworcach).
  • Logując się na stronie banku, upewnij się, że jest zabezpieczona – w oknie adresu musi być skrót https. Sprawdź, czy certyfikat bezpieczeństwa jest ważny – kliknij na rysunek zamkniętej kłódki (jest na górnej belce, obok okienka z adresem strony). Zawsze po dokonaniu transakcji wyloguj się.

Karty zbliżeniowe

Posługując się kartą płatniczą, zapłacimy za zakupy (także te w internetowym sklepie) i wypłacimy pieniądze nawet bez bankomatu (gotówkę, zwykle do 200 zł, można pobrać w supermarkecie przy okazji dokonywania płatności za zakupy).

Coraz częściej używamy płatności zbliżeniowych. Taka karta ma wbudowaną antenę do komunikacji bezprzewodowej. Aby zapłacić, wystarczy zbliżyć kartę do czytnika. Przy transakcji o wartości do 50 zł nie jest wymagana autoryzacja kodem PIN.

Zdecydowana większość kart zbliżeniowych to karty debetowe, połączone z twoim rachunkiem oszczędnościowo-rozliczeniowym, ale w ten sposób możesz płacić także kartą kredytową albo przedpłaconą.

To jest ważne!

  • Gdy stracisz kartę, jak najszybciej zadzwoń na tzw. pogotowie kartowe Związku Banków Polskich – nr +48 828 828 828. Numer jest dostępny z każdego miejsca na świecie z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Infolinia działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu w języku polskim i angielskim. Płacisz za połączenie zgodnie z cennikiem twojego operatora.

Warto wiedzieć. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty zbliżeniowej odpowiadasz za transakcje nią wykonane do chwili zgłoszenia utraty karty w banku do wysokości 50 euro.

Telefon w roli karty

Jeśli masz nowoczesny telefon z dostępem do internetu i chcesz dokonywać nim płatności, wystarczy, że ściągniesz bezpłatną aplikację swojego banku. Płatności dokonasz z każdego miejsca przez 24 godziny na dobę.

Większość aplikacji działa na telefonach z systemem Android, iOS, Windows Phone. Podajesz swój numer telefonu i ustalasz kod PIN. Aktywujesz usługę w telefonie lub logując się do internetowego oddziału banku. Wybrany PIN będzie ci służył do płatności mobilnych.

Komórką możesz:

  • płacić w sklepie O ile twój bank udostępnia taką usługę swoim klientom. Wówczas musisz uruchomić aplikację i uprzedzić sprzedawcę, że chcesz skorzystać z tej formy płatności. Telefon automatycznie poda jednorazowy kod złożony z 6 cyfr, który jest ważny 2 minuty. Wpisujesz go do terminala, tak jak PIN, gdy płacisz kartą.
  • płacić w internecie Najpierw trzeba sprawdzić (wybierając sposób zapłaty), czy sprzedawca akceptuje płatności mobilne. Wybierasz tę opcje i uruchamiasz aplikację w telefonie. Wyświetli się kod, który wpisujesz w formularzu zapłaty. Transakcję potwierdzasz w telefonie.
  • wypłacać gotówkę Uruchom aplikację. Wybierz w bankomacie opcję (wypłata bez karty), podaj kwotę. Odczytaj w telefonie jednorazowy kod autoryzacyjny i wpisz go w bankomacie. Potwierdź transakcję w telefonie.
  •  dokonywać przelewów Niektóre aplikacje umożliwiają przelanie pieniędzy na wskazany numer telefonu.
  • opłacać rachunki Aplikacja musi posiadać funkcję „skanuj i płać”. Sfotografuj kod QR (kwadrat czarno-biały) na rachunku, a następnie zrób polecenie przelewu.

To jest ważne!

  • Ustaw limity płatności, np. płacisz tylko do 20 zł za drobne zakupy.
  • Gdy telefon zaginie, jak najszybciej zablokuj możliwość dokonywania przelewów. Zadzwoń na infolinię banku albo idź do najbliższego oddziału i zgłoś utratę telefonu. Możesz też sama zalogować się na swoje konto w banku i dezaktywować pobraną aplikację.

Bezpieczeństwo zależy od nas

Szymon Woźniak
Starszy specjalista Wydziału Nadzoru
Departamentu Systemu Płatniczego NBP

Czy należy bać się płatności bezgotówkowych?

Nie, o ile dbamy o ich bezpieczeństwo. I to nie tylko my, klienci. Jest to również obowiązek instytucji finansowych, które powinny chronić nasze instrumenty płatnicze (karty, bankowość internetowa, płatności mobilne) przed niepożądanym działaniem osób trzecich.

To one zasadniczo ponoszą odpowiedzialność za płatność bezgotówkową, na którą nie wyraziliśmy zgody (tzw. nieautoryzowana transakcja). Klient odpowiada wówczas, gdy działał umyślnie albo rażąco naruszył zasady bezpieczeństwa (wtedy ponosi pełną odpowiedzialność), albo gdy jego instrument płatniczy (karta, telefon) został zgubiony lub skradziony (odpowiada do wartości 150 euro).

Co zrobić, aby nie dać się oszukać?

Przede wszystkim nie ujawniajmy nikomu haseł do bankowości, kart itp. Korzystajmy z programów antywirusowych – komputerowych i na telefony – jeżeli te urządzenia wykorzystujemy do płatności. Jeżeli mamy aplikacje płatnicze na telefonie, zabezpieczmy dostęp hasłem. Nie zostawiajmy instrumentów płatniczych, zwłaszcza kart, w miejscu dostępnym dla innych osób. Zwracajmy uwagę na podejrzane maile, które próbują wymusić nasze dane, w tym hasła dostępu. Nie otwierajmy załączników z takiej wiadomości ani nie klikajmy na załączone linki. Najlepiej wówczas skontaktować się z bankiem.

Tekst: Alicja Hass

Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej
www.nbportal.pl
www.NBP.pl

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)