POLECAMY

Współdziałanie w biznesie - wykorzystaj efekt skali

Siła grupy bywa zaskakująca.

Współdziałanie w biznesie - wykorzystaj efekt skali fot. Fotolia

Każda firma wymaga wsparcia na każdym etapie działalności. Potrzebuje nowych okazji i szans rozwoju, których trzeba poszukiwać i właściwie wykorzystywać. To niełatwe, a wyzwania biznesu XXI wieku są stale większe. Warto zastanowić nad siłą wynikającą ze współdziałania.

Grupa firm o podobnym  a nie konkurencyjnym zakresie działalności ma znacząco więcej możliwości rozwoju. Zdecydowanie łatwiej jest realizować nawet najbardziej ambitne cele przy zjednoczonym wysiłku i budżecie.

Jak dobierać partnerów?

Na co dzień jestem świadkiem rodzących się kooperacji i ciekawych przypadków łączenia sił. Nie dalej jak wczoraj, podczas spotkania pojawiły się dwa zalążki takich działań - jeden z nich to wsparcie firmy kosmetycznej z jednej i bieliźniarskiej z drugiej strony - proste, logiczne, korzystne!

Partnerzy muszą dobierać się według podstawowego wzoru - tzw. produktów lub usług komplementarnych. Termin ten określa produkty, który uzupełniają się wzajemnie - jak np. kiełbaski, ketchup i węgiel na grilla, itd. Ważne, aby miały podobnie zdefiniowane:
  • zakres działania,
  • klienta docelowego (nie łączymy produktów/usług kierowanych np. do osób o upodobaniach artystycznych z tymi, które zabiegają o klienta "technicznego)
  • cenę - nie zadziała aktywność wykorzystująca siłę wynikającą z oferty ekskluzywnej w połączeniu z produktami masowymi (tanimi)
  • miejsce - najlepiej jeśli kooperację nawiązują firmy/osoby z tego samego regionu, lub np. o takich samych kierunkach dystrybucji (eksport; internet, itd.)

Uniknąć dominacji

Należy pamiętać, że skuteczne połączenie sił wymaga bezwzględnie podobnych proporcji. Nie możesz dopuścić do tego, aby jeden z partnerów wyraźnie dominował nad pozostałymi. Taka nierównowaga zakłóci sens współpracy i da prawdziwe korzyści tylko największemu, wspartemu dodatkowym zapleczem. Partnerstwo jak wynika z nazwy wymaga sprawiedliwego rozłożenia sił i korzyści.

Programy partnerskie (nie tylko) dla małych firm - siła rekomendacji

Zastanów się, z firmami z jakich dziedzin byłoby ci najbardziej "po drodze"? Zacznij poszukiwania możliwie najbliżej -  wśród przyjaciół, znajomych w biznesie, przedsiębiorstw sąsiadujących "przez ścianę". Zaproponuj próbnie współpracę - porozmawiajcie, w jakim zakresie moglibyście się uzupełnić. Przedyskutujcie wspólne akcje promocyjne - dystrybucja wszelkich materiałów reklamowych będzie zdecydowanie tańsza, jeśli koszty rozłożycie na kilka podmiotów.

Rozważ też możliwość uruchomienia programu lojalnościowego, rekomendującego wzajemnie wasze oferty - np. karty dystrybuowane wśród klientów każdego z was, wskazujące gdzie można uzyskać dodatkowe rabaty pokazując wspomnianą kartę i będąc klientem każdej z firm biorących udział we wspólnej akcji - to niezwykle proste, a jednocześnie bardzo skuteczne działanie!
         tekst: Gabriela Antczak
              www.gabrielaantczak.pl

Zobacz też:

Tagi: pracabiznes
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)