Własna firma - zabadaj polski i zagraniczny rynek

Niezależnie od tego, czy stworzyłaś już pomysł na własną firmę, czy dopiero go poszukujesz, jedną z najważniejszych kwestii, od których powinnaś zacząć, jest zbadanie polskiego i zagranicznego rynku. Pod jakim kątem sprawdzać rynek? Na co zwracać uwagę, prowadząc research?
/ 05.03.2014 08:47

wykresy, rynek polski i zagraniczny

fot. Fotolia

Postaram się jasno i zwięźle przybliżyć ci tę kwestię, pokazując kryteria, przez których pryzmat warto przefiltrować rynek.

Polski i zagraniczny rynek

Czy jest rosnący czy malejący? Czy ulega trendom i modom? Jaka jest bariera wejścia na dany rynek? Jak duże jest ryzyko, że ktoś skopiuje twój pomysł? Czy rynek ma tendencje wzrostową? Sprawdź rynek zagraniczny, jakie trendy tam panują? W jakim kierunku rozwija się dana kategoria? 

Jeżeli chcesz produkować ubrania dla małych dzieci, koniecznie sprawdź prognozy przyrostu demograficznego na nadchodzący czas! Może się okazać, że za kilka lat twoja grupa docelowa zmniejszy się tak bardzo, że nie będziesz miała komu sprzedawać.

Polecam użycie odpowiednich narzędzi, które pomogą ci zbadać wielkość rynku wartościowo i ilościowo, oraz zyskać odpowiednią perspektywę, np. narzędzie do badania sprzedaży przez Allegro: http://tradewatch.pl/index.jsf

Konkurencja na rynku

Sprawdź swoją konkurencję! Jak wiele jest firm na rynku, które świadczą usługi podobne do twoich? Gdzie i od kiedy działają? Jaka jest ich strategia? Jakie są ich nakłady na marketing?  W jakich mediach są widoczni? Jeśli widzisz, że konkurencyjna firma jest bardzo aktywna w Internecie i pozycjonuje się na określoną frazę, zorientuj się, jaki jest koszt kliknięcia.

Załóżmy, że chcesz produkować kosmetyki naturalne. Sprawdź, ilu jest graczy? Od kiedy oferują takie kosmetyki? Co dokładnie mają w swojej ofercie? Przez jakie kanały dokonują sprzedaży (Internet, sklepy stacjonarne)? Musisz pamiętać, że skoro konkurenci są na rynku już od jakiegoś czasu, na pewno zdążyli się czegoś nauczyć. Jeżeli sprzedawali przez Internet, a potem otwierali swoje sklepy, może to oznaczać, że przez Internet sprzedaż im nie wystarczała. Być może w tej kategorii potrzebne są doradztwo i edukacja i dlatego wybrali też tradycyjny kanał sprzedaży? Zbierz jak najwięcej informacji!

Zobacz także: Odważ się założyć własną firmę

Przewaga konkurencyjna

Przeanalizuj słabe i mocne strony konkurencji  oraz ceny. Wzoruj się na mocnych stronach konkurencji, ale na słabych zbuduj swoją przewagę i wypełnij lukę – zaoferuj coś, czego jeszcze nie oferowali inni, czym się wyróżnisz. 

Otwierasz restaurację ze zdrowym, domowym  jedzeniem bezglutenowym. Zaoferuj posiłki dostarczane do domu – takie potrawy wymagają czasu i odpowiednich umiejętności kulinarnych, które nie każdy z nas posiada. Zaproponuj serwis dwa razy w tygodniu: dowóz do domu. Dzięki temu klient oszczędzi swój czas. Co więcej, jeśli wykupi abonament, zyskujesz gwarancję stałej liczby zamówień i możesz dokładniej skalkulować koszty dostawy potraw.

Profil klienta

Określ dokładnie profil swojego klienta! Kto jest twoim klientem? Kobiety, mężczyźni, dzieci? W jakim są wieku? Czy znają już produkt? Czy będzie to nowa kategoria? Jeśli tak, przygotuj ankietę, poproś o pozwolenie na przeprowadzenie jej w  zaprzyjaźnionym sklepie. Dzięki temu zrobisz research wśród potencjalnych klientów. Dowiesz się, jaka jest reakcja na produkt i co jeszcze możesz ewentualnie udoskonalić. Możesz też skorzystać z portalu ankietka.pl. Zbierz niezbędne informacje i zastanów się, czy twoje założenia sprawdziły się, czy może należy coś jeszcze dopracować. Notuj pomysły pojawiające się w trakcie gromadzenia informacji.

Kiedy patrzysz jako nowy obserwator i analizujesz to, co  widzisz, możesz dostrzec rzeczy, których starzy wyjadacze już nie widzą. Mają bowiem doświadczenie, ale też związane z nim ograniczenia.  Być może twoje doświadczenie jest mniejsze, masz za to świeże spojrzenie i możesz wpaść na coś unikalnego i wyjątkowego, to jest właśnie twoja przewaga!  Czasem wystarczy tylko spojrzeć na dane zagadnienie z zupełnie innej perspektywy i wymyślić coś, czego dotąd nie było.

Na koniec jeszcze jedna rada: planuj na przyszłość i nie sugeruj się zbyt mocno dniem dzisiejszym! To co dzisiaj się sprzedaje, jutro może nie być atrakcyjne. Dlatego nie ważne co robisz, zastanów się jak będzie to prosperować za 5 czy 20 lat.

Polecamy: Własna firma - plan działania

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Do -30% na wybrane nowości
Do -30% na wybrane nowości
Rabat do -30% na wybrane nowoś... więcej»
Zobacz
+
Do -30% na wybrane nowości
Online
Stacjonarnie

Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.  

Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% na całą kolekcję Doctor Nap
-20% na całą kolekcję Doctor Nap
Rabat dotyczy całej kolekcji d... więcej»
Zobacz
+
-20% na całą kolekcję Doctor Nap
Online

Rabat dotyczy całej kolekcji dostępnej na www.doctornap.com i łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
-20% dodatkowego rabatu na kol... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA2024
Zobacz
+
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
Online
Stacjonarnie

-20% dodatkowego rabatu na kolekcję SS2024. Oferta dostępna w sklepie stacjonarnym i na www.l37.eu. Rabat dotyczy również przecenionych pozycji. Szczegóły dostępne u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA2024
Zobacz
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
Do -40% na najlepsze marki sportowe!
Do -40% na najlepsze marki sportowe!
Rabat do 40% na sprzęt, odzież... więcej»
Kod rabatowy:SPORT
Zobacz
+
Do -40% na najlepsze marki sportowe!
Online
Stacjonarnie

Rabat do 40% na sprzęt, odzież i akcesoria sportowe dostępny w sklepie stacjonarnym i na Sportano.pl. Szczegóły w sklepie i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SPORT
Zobacz
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Moda ORSAY oferuje każdej kobi... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA
Zobacz
+
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Online
Stacjonarnie

Moda ORSAY oferuje każdej kobiecie możliwość poczucia się sobą niezależnie od sytuacji, nastroju czy rozmiaru ubrania. Skorzystaj z dodatkowej 20% zniżki na wszystko w sklepach stacjonarnych i na orsay.pl. Zniżka nie dotyczy bonów podarunkowych. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA
Zobacz
REKLAMA