Jak sobie radzić ze zmęczeniem podczas jazdy?

Każdy kierowca choć raz doświadczył uczucia znużenia i senności podczas jazdy. Badania wykazują, że zmęczeni kierowcy mogą być równie niebezpieczni, jak ci jeżdżący po wypiciu alkoholu. Dowiedz się, jak nie dopuścić do zaśnięcia za kierownicą.

Co wywołuje zmęczenie u kierowców?

• Nieprawidłowa pozycja ciała w czasie jazdy;
• Długotrwałe obciążenie wzroku kierowcy;
• Długotrwałe obciążenie słuchu kierowcy;
• Zbyt długie lub zbyt częste jazdy;
• Nieprawidłowe warunki wewnątrz samochodu, np. zbyt wysoka temperatura;
• Jazda w nocy;
• Monotonna jazda, np. na autostradzie;
• Obciążenie umysłu związane z koniecznością ciągłego skupienia.

Jak nie dopuścić do zmęczenia w czasie jazdy?

• Dobrze wyśpij się i wypocznij przed podróżą. Jeśli musisz załatwić jeszcze jakieś sprawy dotyczące wyjazdu (np. pakowanie walizki), pomyśl o tym dzień wcześniej.
• Jeśli to możliwe, nie planuj podróży w nocy. Lepiej rozpocząć jazdę wcześnie rano i dojechać do celu jeszcze przed zmierzchem, niż podróżować po zachodzie słońca.
• Przed rozpoczęciem podróży sprawdź ustawienie fotela i zagłówka. Nieprawidłowa pozycja podczas jazdy może przyczynić się do bólu pleców, kończyn i ogólnego zmęczenia.
• Rób przerwy podczas jazdy. Jeśli to możliwe, co jakiś czas zatrzymaj się i wyjdź na świeże powietrze. Możesz także wykonać kilka ćwiczeń rozluźniających.
• Pamiętaj o posiłkach. Przed jazdą zjedz lekkie śniadanie, a podczas podróży rób przerwy na regularne posiłki. Nie zapomnij także o zabraniu butelki wody mineralnej.
• Jeśli podróżujesz z kimś, kto umie prowadzić, zmieniajcie się co pewien czas. Podczas długiej podróży lepiej robić częste zmiany, np. co 3 godziny.
• Zadbaj o optymalną temperaturę w samochodzie. Zarówno zbyt ciepłe i zbyt zimne powietrze może być przyczyną senności.
• Uważaj na leki, które przyjmujesz. Niektóre preparaty, nawet te dostępne bez recepty, mogą powodować senność.

Zobacz też: Zdrowie w podróży

Co robić, kiedy podczas jazdy poczuje się zmęczenie?

• Zatrzymaj się i zrób sobie przerwę. Możesz wykonać kilka ćwiczeń, aby dotlenić organizm.
• Jeśli jesteś bardzo zmęczony, zdrzemnij się przez chwilę. Drzemka nie może być jednak zbyt długa (powinna trwać 10 – 15 minut), aby uniknąć efektu rozespania.
• Ustaw klimatyzację na niską temperaturę lub uchyl okno. Jeśli odczuwasz senność, chłodne powietrze orzeźwi cię i pobudzi.
• Jeśli podróżuje z tobą inny kierowca, poproś go o zmianę.
• Niektórym kierowcom pomagają napoje pobudzające, np. kawa, Red Bull. Nie można ich jednak używać zbyt często, gdyż powodują uzależnienie.
• Na wielu stacjach benzynowych dostępne są cukierki pobudzające przeznaczone specjalnie dla kierowców. Według producentów, mogą one zapobiegać zmęczeniu nawet do 12 godzin.

Zobacz też: Niezbędnik podróżnika

Jak powstają okulary?
SKOMENTUJ (4)
KOMENTARZE (4)
~Weronika/2 lata temu
ja czasem robię przerwy w jeździe, jak już jest tak krytycznie. ale zazwyczaj krople pomagają. trzeba chwilkę zaczekać po aplikacji, a potem bez problemu można jechać dalej i suchość oczu nie sprawia problemu. moje ulubione kropelki to ocutears. super się u mnie sprawdzają
~Marek/2 lata temu
ja również stosuję ten lutax amd plus. z kręgosłupem nie mam aż takich problemów, może to dzięki temu, że jestem dość wysportowany, ale z oczami dużo gorzej. dlatego stosuję ten suplement. mogę go śmiało polecić :)
~Edytka/2 lata temu
moją zmorą podczas jazdy są oczy. jakoś zmęczenie ciała (ból pleców itp) nie przeszkadzają mi aż tak, ale jeśli chodzi o oczy, wydaje mi się, że jest to niebezpieczne, łatwo wtedy o wypadek. zawsze przed dłuższą trasą tak mniej więcej tydzień wcześniej zaczynam stosować tabletki lutax amd plus. chronią wzrok, niwelują zmęczenie. no i rzeczywiście działa to, sprawdza się, a ja już się nie stresuję za kółkiem :)
POKAŻ KOMENTARZE (4)