„Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć”

Zarządzanie emocjami fot. Wydawnictwo Naukowe PWN
Czy emocje, którymi zarządzamy w sferze publicznej, przekładają się na naszą sferę prywatną? Jakie są różnice w zarządzaniu emocjami między kobietami a mężczyznami?
/ 07.04.2009 11:47
Zarządzanie emocjami fot. Wydawnictwo Naukowe PWN

Epoka kapitalizmu, w której żyjemy, stawia przed nami coraz to nowe wymagania społeczne i emocjonalne. Jednym z nich jest zdefiniowana i pasjonująco opisana przez Hochschild praca emocjonalna, wykonywana – a z całą pewnością wymagana – na różnych stanowiskach związanych z usługami. Mimo iż obiektem badań tej amerykańskiej socjolożki było środowisko stewardes i windykatorów, tak naprawdę mówi ona o wszystkich, którzy w swojej pracy muszą w instrumentalny sposób wykorzystywać bądź tłumić własne emocje.

Czy emocje, którymi zarządzamy w sferze publicznej, przekładają się na naszą sferę prywatną? Jakie są różnice w zarządzaniu emocjami między kobietami a mężczyznami? To pytania, która stawia Hochschild, kreśląc nowe zobowiązania związane z pracą w tzw. trzecim sektorze.

Fragment książki
„Praca emocjonalna ma potencjalnie pozytywny charakter. Żaden klient nie chce mieć do czynienia z opryskliwą kelnerką, aroganckim urzędnikiem bankowym czy stewardesą, która unika kontaktu wzrokowego, uniemożliwiając zwrócenie się do niej z jakąkolwiek prośbą. Uchybienia w grzeczności u tych, którym za tę grzeczność się płaci, to realne i częste zjawisko. Dzięki nim przekonujemy się, jak kruche są podstawy kulturalnego współżycia z innymi. Musimy sobie ponownie zadać pytanie, z czego usnuta jest tkanka społeczeństwa i jakie wymagania stoją przed tymi, którzy mają dbać o jej piękno. Przypadki opieszałości i zarzucenia pracy emocjonalnej doprowadzają nas do podstawowych pytań. Czym jest praca emocjonalna? Co robimy, kiedy kierujemy swoimi emocjami? Czym tak naprawdę są emocje? Jakie są koszty i zyski z kierowania emocjami w życiu prywatnym i zawodowym?”

O autorce
Arlie Russell Hochschild (ur. 1940) – profesor socjologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Autorka i redaktorka wielu prac, w których w iście Goffmanowskim stylu analizuje przemiany związane z rodziną i pracą, m.in. The Second Shift. Working Parents and the Revolution at Home, The Time Blind. When Work Becomes Home and Home Becomes Work, Global Woman: Nannies, Maids and Sex Workers in the New Economy, Commercialization of Intimate Life. Notes for Home and Work.

"Zarządzanie emocjami" to jedna z najbardziej znanych prac Hochschild, pierwsza tłumaczona na język polski, nagrodzona Charles Cooley Award w 1983 roku przez Amerykańskie Towarzystwo Socjologiczne.

„Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć”, Arlie Russell Hochschild, Tłumaczenie: Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2009


Redakcja poleca

REKLAMA