Biblia brandingu

Pod koniec stycznia ukaże się druga edycja albumu „Superbrands Polska” – wydawnictwa opisującego najsilniejsze marki na naszym rynku.
/ 02.02.2007 09:34
Wydany zgodnie z międzynarodowymi standardami organizacji Superbrands Ltd. album przedstawia drogę do sukcesu i osiągnięcia na rynku polskim 41 spośród najsilniejszych marek. Każde studium przypadku podzielone jest na cztery główne części: „Oferta i wartości”, „Innowacje i promocje”, „Kontekst rynkowy”, „Osiągnięcia i perspektywy na przyszłość”. Przy każdym opisie marki czytelnicy znajdą także ramkę „To, czego nie wiedziałeś”, zawierającą ciekawe i często zabawne fakty związane z poszczególnymi markami.

Pomysłodawcą programu Superbrands jest światowa organizacja The Superbrands Ltd. z siedzibą w Londynie, działająca od ponad 12 lat w 70 krajach na 4 kontynentach. Wydawane na całym świecie albumy zwane „Bibliami Marketingu”, prezentują najsilniejsze i najbardziej wyraziste marki na danych rynkach lokalnych.
Nadrzędną ideą wszystkich krajowych edycji „Superbrands” jest pokazanie, że silna marka gwarantuje jakość, dostępność i stabilność produktu, a także dba o interesy konsumenta. Marka to również korzyść dla całego kraju – rozwój gospodarczy, za którym stoją inwestycje i nowe miejsca pracy oraz szeroko rozumiany postęp cywilizacyjny, wynikający z badań i nakładów na nowoczesne technologie i ulepszanie produktu. Tym ważniejszy wydaje się więc fakt obecności w albumie „Superbrands Polska” marek lokalnych, które stanowią 50% wszystkich opisanych marek. Są to między innymi: Telekomunikacja Polska, Blikle, Dr Irena Eris, Żywiec. Nie bez znaczenia jest także obecność marek globalnych, takich jak np. Coca-Cola czy Mc Donald’s, które mimo ugruntowanej pozycji wciąż prezentują swoje osiągnięcia w kolejnych wydaniach „Superbrands” na całym świecie – Coca-Cola już w 47, Mc Donald’s – w 34. Przeglądając albumy z różnych krajów możemy więc zobaczyć różnice lub podobieństwa w zarządzaniu tą samą marką na różnych rynkach lokalnych.

„Żyjemy w świecie, w którym marki stały się takimi samymi ikonami kultury masowej jak np. gwiazdy filmowe. Marka budzi emocje, żyje w naszym umyśle, staje się głównym elementem decydującym o wyborze konsumenta. Z kolei budowanie silnych i wyrazistych marek pozwala firmie osiągnąć przewagę konkurencyjną i trwałe przywiązanie klienta. Na całym świecie wyróżnienia Superbrands traktowane są jak drogowskazy pokazujące, które marki odznaczają się wyjątkową siłą, a także wdrażają najbardziej efektywne działania budujące ich tożsamość” – powiedziała Nina Kowalewska-Motlik, Prezes New Communications i organizatorka polskich edycji „Superbrands”.


Tytuł Superbrand pomaga w intensywnym promowaniu marki (np. Żywiec po otrzymaniu tytułu w 2005 roku, został przedstawiony w tegorocznym, brytyjskim wydaniu „Albumu Superbrands UK” jako „Brand to watch”) oraz podkreśleniu jej miejsca na rynku.
Album z roku na rok, staje się pozycją coraz bardziej rozpoznawalną. Jest obszernym źródłem wiedzy dla studentów, dziennikarzy, naukowców, ale przede wszystkim dla tych, którzy chcą być świadomymi konsumentami. Dziś w Wielkiej Brytanii „Superbrands” to książka, która potrzebuje wznowień nawet pierwszej edycji sprzed 12 lat.

W drugiej edycji „Biblii brandingu” zostanie przedstawiona historia rozwoju 41 najsilniejszych marek na polskim rynku: Adidas, Atlas, Auchan, Blikle, Biedronka, Bosch, Coca-Cola, Durex, Dr Irena Eris, Elle, Era Gsm, Era Tak Tak, Finlandia, Google, Harley-Davidson, Heineken, Heyah, HP, Lech, Lays, Mc Donald’s, Motorola, Nokia, Onet, Orlen, Philips, Polityka, Polsat, Przekrój, Plus GSM, Radio Zet, RMF FM, Rutinoscorbin, TP, TVN, TVN 24, TVP, Warta, Winiary, Visa, Żywiec.

Na okładce albumu widnieje reprodukcja obrazu „fin de siecle” Pawła Kowalewskiego – malarza artysty, założyciela i członka legendarnej GRUPPY, najważniejszej formacji artystycznej końca ubiegłego stulecia. Paweł Kowalewski na warszawskiej ASP prowadzi pracownię reklamy. Jest też założycielem i prezesem agencji reklamowej Communication Unlimited.

Przykładowe ciekawostki na temat marek z albumu Superbrand Polska 2006:
Atlas ma na usługach największe stado plastikowych bocianów na świecie – ponad 1,4 tys. sztuk.
Visa: gdyby karty VISA wydane na świecie ułożyć jedną, przy drugiej, opasałyby one glob ponad trzykrotnie
Durex: Prezerwatywa Durex może pomieścić 40l powietrza i udźwignąć ciężar 7 kg.
Najstarszą działającą stacją paliw w Polsce jest obiekt należący do PKN Orlen zlokalizowany w Janowie Podlaskim przy Starym Rynku, uruchomiony najprawdopodobniej jeszcze w latach 20 ubiegłego wieku.

Superbrands to niezależna organizacja, która działa od 12 lat, obecnie już w ponad 70 krajach świata. Jej zadaniem jest promowanie i nagradzanie silnych marek na poszczególnych rynkach. Organizacja rozpowszechnia ideę „brandingu" poprzez wydawanie albumów przedstawiających opis sukcesu (studium przypadku) najmocniejszych na danym rynku brandów. Marki, które znalazły się w „Biblii Brandingu” wyłaniane są w kilku etapach przez Radę Marek. W skład polskiej Rady Marek Superbrands Polska 2006 weszły niezależne autorytety z dziedziny marketingu i reklamy – m.in. Krzysztof Kruszewski, Marek Janicki, Iwona Kossmann, Jarosław Ziębiński, Paweł Kowalewski czy Przemysław Pohrybieniuk. Partnerem Superbrands Polska jest stowarzyszenie ProMarka. Więcej informacji na stronach: www.superbrands.pl

Rozmowa z Niną Kowalewską-Motlik – Prezesem New Communications, organizatorką polskich edycji projektów Superbrands oraz wydawcą albumu „Superbrands Polska 2006”.

- Co to jest marka?
Marka to osobowość produktu, usługi. To żyjąca w naszych umysłach reakcja na widok nazwy/logo, to całkowicie subiektywna i często trudna do uzasadnienia reakcja. Opiera się ona na reputacji, na zaufaniu, że dany produkt spełni nasze oczekiwania i jest jedyną odpowiedzią na nasze potrzeby. Dlatego producenci markowych wyrobów dokładają wszelkich starań, aby ich produkty były jak najlepszej jakości. Marka to nie tylko produkt opatrzony jakimś znaczkiem, ale wiedza, czas i umiejętność słuchania potrzeb i oczekiwań konsumentów i wychodzenie im na przeciw. Marka gwarantuje jakość i bezpieczeństwo produktu, usługi.

- Dlaczego Polki powinny wybierać produkty markowe?
Ponieważ pod silną marką kryje się produkt nowoczesny, bezpieczny, przebadany. Gwarantuje on wysoką i stałą jakość. Mówienie, że produkty markowe są takie same, jak nie markowe, tylko droższe to całkowite nieporozumienie.

- Czym zajmuje się światowa organizacja Superbrands?
Organizacja Superbrands poprzez swoje projekty stara się budować wśród konsumentów świadomość marki, która oznacza dla nich przede wszystkim gwarancję jakości. Superbrands działa od ponad 12 lat w 70 krajach świata, wydając albumy prezentujące najsilniejsze marki na danych rynkach lokalnych. Album „Superbrand Polska”, który właśnie wydaliśmy, jest już drugą polską edycją. Prezentujemy w nim te marki, które są liderami polskiego rynku. Swoją wizją, wiedzą i zaangażowaniem ich twórcy pracują na nasze zaufanie i lojalność. Doceniamy to i opisujemy, aby dać przykład innym.

- Jaką zawartość znajdziemy w albumie?
Obecny album przedstawia 41 najsilniejszych marek na naszym rynku. Ich droga do sukcesu jest nie tylko drogowskazem dla innych producentów, ale też uświadamia konsumentom, dlaczego podczas codziennych zakupów wybierają te, a nie inne produkty.

- Czy w albumie znajdują się również polskie marki?
Oczywiście. Wśród wszystkich przedstawionych przypadków aż 50% stanowią marki polskie. Ta sytuacja daje świadectwo wiedzy i profesjonalizmu naszych przedsiębiorców, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że Polska w porównaniu z Europą Zachodnią i USA jest bardzo młodym rynkiem.

- Czy polskie marki mogą pomóc w budowaniu wizerunku Polski?
Mogą, choć, w tym momencie, niewiele jest polskich marek kojarzonych na rynkach zagranicznych. Budowanie wizerunku to długotrwały proces, dlatego na efekty ekspansji polskich marek, bezpośrednio wspomagające wizerunek Polski, będziemy musieli jeszcze poczekać.

„Superbrands Polska”, album dostępny będzie od końca stycznia w sieci sklepów Empik oraz w księgarni internetowej Merlin.pl. Cena: 89 zł.

Konkurs! Konkurs! Konkurs!

sb.jpgDo rozdania mamy 10 albumów „Superbrands Polska”. Wystarczy odpowiedzieć na pytanie konkursowe:

Od ilu lat działa organizacja Superbrands?

Odpowiedzi przysyłajcie na adres konkurs@polki.pl w dniach od 26 stycznia do 1 lutego. Wyniki zamieścimy 2 lutego. W temacie e-maila należy wpisać hasło: Superbrands.
Nagrodzimy co pięćdziesiątą osobę, która przyśle prawidłową odpowiedź. Pamiętajcie o podaniu danych adresowych.

Prawidłowa odpowiedź brzmi: Organizacja Superbrands działa od 12 lat.
Nagrody otrzymują:
1. Sławomir Ćwiek, Sępólno Krajeńskie
2. Aniela Wichrowska, Szczecin
3. Wioleta Wielądek, Kałuszyn
4. Iwona Smandek, Lubomia
5. Izabela Adamska, Kraków
6. Mariusz Fudała, Maków Mazowiecki
7. Piotr Ambroziak, Warszawa
8. Ewelina Warszawa, Zielona Góra
9. Jolanta Majka, Kraków
10. Tomasz Miłakowski, Lublin

Gratulujemy! Nagrody wyślemy pocztą!