Smart Shopping – czyli Polak na mądrych zakupach

Polacy dobrze sytuowani i wykształceni wiedzą jak oszczędzać na zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków. To wnioski płynące z najnowszych badań przeprowadzonych przez ośrodek badawczy Pentor Research International. Sprytne zakupy, tzw. „Smart Shopping”, czyli umiejętność korzystania z okazji na zakup dobrej jakości produktów w okazyjnych cenach zapoczątkowano w Stanach Zjednoczonych.
/ 11.10.2007 06:39
Polacy dobrze sytuowani i wykształceni wiedzą jak oszczędzać na zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków. To wnioski płynące z najnowszych badań przeprowadzonych przez ośrodek badawczy Pentor Research International. Sprytne zakupy, tzw. „Smart Shopping”, czyli umiejętność korzystania z okazji na zakup dobrej jakości produktów w okazyjnych cenach zapoczątkowano w Stanach Zjednoczonych.

“Smart Shopping” czyli idea tzw. „sprytnych zakupów” znana jest od lat na całym świecie. W Polsce, już czterech na dziesięciu Polaków stosuje wybrane sposoby na oszczędzanie podczas zakupów.
Wbrew pozorom, w wyścigu o najtańsze i jednocześnie wysokiej jakości produkty wygrywają bardziej zamożni i wykształceni Polacy. Osoby mniej wykształcone mają problemy z analizą i porównaniem dostępnych na rynku ofert przez co zwykle wybierają produkty tanie, ale niższej jakości lub rezygnują z zakupów.

Najsprytniejszymi osobami robiącymi zakupy najwyższej jakości produktów w najniższej cenie okazują się kobiety do czterdziestego roku życia. W chwili przeprowadzania badania 19 proc. mężczyzn i 26 proc. kobiet miało na sobie rzeczy kupione okazyjnie.

Do najsprytniejszych konsumentów należą mieszkańcy województwa mazowieckiego (głównie Warszawa), śląskiego (Sosnowiec i Katowice) oraz pomorskiego (Trójmiasto, głównie Gdańsk). To miejsca, w których istnieją najlepsze oferty dla tzw. „Smart Shopperów”. Duży wpływ na propagowanie idei sprytnych zakupów miało powstanie w tych regionach Polski centrów wyprzedażowych – tzw. outletów, które od momentu powstania odwiedził już co trzeci Polak.

- Jak widać w Polsce można kupować tanio, nie oszczędzając jednocześnie na jakości. To przecież jest dopiero prawdziwa oszczędność! Kupując niedrogo produkty nietrwałe, musimy wymieniać je częściej, więc oszczędzamy tylko pozornie. Wyniki badania Pentoru pokazują, że na kształtowanie się świadomości i zwyczajów zakupowych Polaków duży wpływ mają funkcjonujące od kilku lat w Polsce centra outletowe. To one są esencją „Smart Shoppingu” – udostępniają dobrej jakości asortyment po cenach niższych od 30% - 70% od tych samych produktów w innych sklepach - mówi Katarzyna Czapran, marketing manager Fashion House Outlet Centre.

Z badania wynika, iż osoby posiadające wyższe niż przeciętne dochody, są bardziej nastawione na poszukiwanie oszczędności przy zakupach odzieży i obuwia. Dobrze zarabiający stanowią jednocześnie najszerszą grupę klientów odwiedzających centra outletowe. Zdecydowanie rzadziej niż to się zdarza ogółowi Polaków stosują oni strategię ograniczania zakupów, częściej natomiast korzystają z okazji, promocji, rabatów.

Badanie przeprowadzone zostało w czerwcu 2007 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie (1015 osób) i próbie klientów outletów Fashion House w Warszawie, Sosnowcu i Gdańsku.

Krzysztof Łęcki, socjolog:
Po okresie socjalistycznej „gospodarki niedoboru”, w której zakupiony towar bywał formą lokaty kapitału, pojawił się, wraz z wolnym rynkiem, prawdziwy szał zakupów. Każdy kto miał pieniądze kupował, a jak pieniędzy nie miał, to brał kredyt. Nie kupowali tylko ci, którzy nie mieli ani pieniędzy, ani zdolności kredytowych. Jak kupowali ci, którzy kupowali? Często na ślepo bez znajomości rzeczy. Zdarzało się, że nie tylko kupowali drogo, ale nawet wysoka cena, paradoksalnie, ich cieszyła. Kryła się wszak za nią sugestia, że widocznie marka jest z wysokiej półki, a towar – wysokiej jakości. No i że nie tylko towar, ale i – a nawet przede wszystkim – jego wysoka cena podniosą status społeczny nabywcy. Zjawisko to znane jest w społeczeństwach prymitywnych i pewnej części klas uprzywilejowanych, a określane jest jako „ostentacyjna konsumpcja”. Wyniki badań Pentora („Polacy dobrze sytuowani i wykształceni wiedzą jak oszczędzać na zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków”) wskazują nie tylko na zwiększoną dawkę racjonalizmu w podejmowaniu decyzji konsumenckich, ale także na krzepnięcie w Polsce zachowań charakterystycznych dla klasy średniej.
18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Do -70% na wybraną ofertę
Do -70% na wybraną ofertę
Rabat do 70% na wybraną ofertę... więcej»
Kod rabatowy:SZZ2024
Zobacz
+
Do -70% na wybraną ofertę
Online

Rabat do 70% na wybraną ofertę bielizny i dodatków dostępną na intymna.pl. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 149,99 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 89,99 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZZ2024
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Odbierz rabat -20% na naszyjni... więcej»
Kod rabatowy:SZ20
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online
Stacjonarnie

Odbierz rabat -20% na naszyjniki złote oraz -20% na bransoletki srebrne. Rabat nie łączy się z innymi. Oferta i szczegóły promocji dostępne w salonach stacjonarnych i na jubilerschubert.pl.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZ20
Zobacz
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Przy zakupie min. 2 produktów,... więcej»
Kod rabatowy:sloggi24
Zobacz
+
Rabat przy zakupie min. 2 produktów
Online
Stacjonarnie

Przy zakupie min. 2 produktów, -50% na drugi tańszy produkt. Rabat obejmuje wybrany asortyment dostępny we wszystkich salonach Triumph, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.sloggi.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:sloggi24
Zobacz
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
25% na wszystkie produkty
25% na wszystkie produkty
Aż 25% zniżki na wszystkie pro... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY25
Zobacz
+
25% na wszystkie produkty
Online

Aż 25% zniżki na wszystkie produkty kosmetyczne cenionej marki RevitaLash oferującą m.in. najlepszą na rynku odżywkę do rzęs. Oferta i szczegóły dostępne na revitalash.pl. 

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY25
Zobacz
Do -30% na wybrane nowości
Do -30% na wybrane nowości
Rabat do -30% na wybrane nowoś... więcej»
Zobacz
+
Do -30% na wybrane nowości
Online
Stacjonarnie

Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.  

Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
REKLAMA