Poznaj całą prawdę o tłuszczach, które zjadasz!

Dzięki tłuszczowi organizm wytwarza hormony i broni się przed chorobami. Ale ten niedobry je powoduje... Zobacz, który z nich wybierać!

Zdrowe i niezdrowe tłuszcze - poznaj całą prawdę
fot. Fotolia

Dzięki nim organizm przyswaja witaminy A, D, E i K, wytwarza hormony, buduje komórki, a także broni się przed chorobami. Jednak warto wiedzieć, ile i jakie tłuszcze jeść, by przyniosły korzyści, a nie szkody!

Czy masło jest zdrowe?

Tak! To najbardziej lekkostrawny tłuszcz. Mogą go jeść nawet osoby z kłopotami trawiennymi. W diecie dzieci do 3. roku życia masło jest wręcz konieczne i nie powinno się go zastępować nawet najlepszej jakości margaryną, która jest sztucznie utwardzonym olejem. Rozsądna dzienna porcja masła to łyżka dziennie.

Czy smalec jest szkodliwy?

Codzienny jadłospis obfitujący w tłuszcze zwierzęce, zwłaszcza gdy jest w nim mało warzyw i dużo jasnego pieczywa, ziemniaków lub makaronu, może się przyczynić do powstania miażdżycy, otyłości lub nawet choroby nowotworowej. Natomiast małe porcje, np. jedna kanapka z domowym smalcem 2 razy w tygodniu, nie zrobi nam krzywdy. Osoby otyłe powinny jednak zrezygnować z tego smakołyku.

Co oznacza określenie tłuszcze trans?

To tłuszcze roślinne, które niekorzystnie zmieniły swoje właściwości. Tak dzieje się podczas produkcji niektórych margaryn (zwłaszcza tych w kostkach), ale także podczas przypalenia tłuszczu i kilkakrotnego wykorzystywania tego samego oleju do smażenia. Ponieważ tłuszcze trans podnoszą cholesterol i przyczyniają się do cukrzycy, stosuj z umiarem twarde margaryny, jak najrzadziej sięgaj po gotowe ciastka, frytki, pączki z cukierni i fast food.

Na czym najlepiej smażyć?

Ponieważ smalec i słonina, a także tłuszcz gęsi i kaczy odporne na wysokie temperatury (czyli tłuszcze trans z nich nie powstaną), możesz używać ich do smażenia. Pamiętaj tylko, aby dodawać ich na patelnię jak najmniej, wtedy potrawa nie będzie kaloryczna. Możesz również smażyć na oleju rzepakowym, oliwie z oliwek (ale nie extra vergine, bo traci swoje cenne właściwości), oleju ryżowym, palmowym i kokosowym oraz na maśle klarowanym. Inne oleje i masło nieklarowane zbyt łatwo się przypalają.

Ile tłuszczu powinno być w naszej diecie?

Osobom, które mają prawidłową wagę i wykonują lekką pracę, dietetycy zalecają, aby tłuszcze pokrywały 30–35% ich zapotrzebowania kalorycznego. Czyli, aby dziennie spożywały ok. 60 g tłuszczu ogółem, a więc zwierzęcego i roślinnego. Jeśli masz nadwagę, zredukuj tłuszcz do ok. 30 g. Mniejsza dawka jest niekorzystna, gdyż grozi niedoborem witamin, osłabieniem odporności, zaburzeniami hormonalnymi, a ponadto, jak wskazują badania, szybkim efektem jo-jo i spowolnieniem metabolizmu.

Ile tłuszczu zawierają poszczególne produkty?

Jeśli masz nadwagę, mocno ogranicz ich porcje w codziennym jadłospisie. 1 g tłuszczu to 9 kcal:
  • Masło (łyżka) - 16,5 g
  • Smalec (łyżka) - 19,9 g
  • Olej (łyżka) - 18 g
  • Majonez (łyżka) - 18 g
  • Boczek (100g) - 47,3 g
  • Słonina (100g) - 89 g
  • Pasztet (100g) - 31 g
  • Kiełbasa (100g) - 20 g
  • Śledź w oleju (100g) - 29,5 g
  • Ser żółty (100g) - 13 g
  • Awokado (1 szt.) - 27 g
napisane na podstawie tekstu autorstwa Agnieszki Czechowskiej/Pani Domu

publikacja:
Oceń artykuł 1 głos
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Raport specjalny
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz