Polki.pl
kom. (26)

Nadmiar witamin może szkodzić

Leczenie samemu, zwłaszcza przy pomocy witamin w ostatnich latach stało się codziennością. Ale nie wolno zapominać, że autoterapia może w sobie zawierać wiele niebezpieczeństw. Według specjalistów do spraw żywienia, niekontrolowane przez fachowców spożycie witamin może doprowadzić do przedawkowania, co nieraz może skutkować nawet tragedią!

Witamina A rozpuszcza się w tłuszczu więc nie wydzieli się z moczem. Niepotrzebna ilość magazynuje się w organizmie i może być trująca dla człowieka, jeżeli przedawkowanie osiągnie 10-20-krotność. Proponowana dzienna ilość tej witaminy nie przekracza ok. jednego mg.

Nadmiar witamin może szkodzić

Beta-caroten (Jest to wariant witaminy A.) Dzienna dawka 2,4 mg, natomiast przy zwiększeniu tej ilości do organizmu może spowodować żółknięcie skóry.

Witamina B6. Jeśli podwyższamy dzienną dawkę nad 1,8 mg, może nastąpić "awaria" w funkcjach systemu nerwowego.

Witamina C Ilość zalecana nie przekracza 75 mg dziennie. Przedawkowanie może spowodować biegunkę i sprzyja stworzeniu się kamienia nerkowego.

Witamina D Dozwolona dzienna dawka nie większa niż 5 mikrogram (uwaga: nie mg!) W przypadku przedawkowania podwyższa się poziom wapnia we krwi i może nastąpić deformacja kości.

Witamina E Dzienne zapotrzebowanie maksymalnie 5 mg. W następstwie przedawkowania występują bóle mięśni oraz zaburzenia w systemie trawienia.

Kwas nikotynowy. Też należy do witamin. 50-krotne przedawkowanie obciąża krążenie krwi, występuje zaczerwienienie skóry, co jest wysoce niewskazane.

Gdy spożywamy preparaty witaminowe, niezbędna jest kalkulacja dziennych dawek nie tylko witamin w tabletkach i tym podobnych produktach „fabrycznych” ale również witamin zawartych w... naszych naturalnych produktach. A o nich zdajemy się zapominać, faszerując organizm pigułkami „na wszystko”.

Oto przegląd naturalnych witamin
Witamina A
Masło, marchewka, szpinak, wątroba

Witamina B6

Wątroba, drożdże, mięsa, otręby i kiełki pszenne

Witamina C
Pomarańcze, brukselka, kalafior, pietruszka, owoce, zieleniny, wątróbka, nerki

Witamina D
Śledzie, żółtko jaja, sardynki

Witamina E
Kiełki pszeniczne, orzechy, soja, chmiel, sałata

mwmedia



Oceń 4,50 / 2
Redakcja poleca

Podobne w temacie Żyj zdrowo

Skomentuj Nadmiar witamin może szkodzić

Gość We-Dwoje.pl
Komentujesz jako dsfdsfds  /  Wyloguj sięZarejestruj się  /  Zaloguj się

Podobne do Nadmiar witamin może szkodzić

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl