Max Factor - wielki mistrz makijażu

Słowa „the make-up of make-up artists” mówią same za siebie. Max Factor to synonim makijażu polecanego przez profesjonalitów. To firma o długiej tradycji. Jej twórcą jest Maksymilian Faktorowicz – prawdziwy pionier w dziedzinie kosmetyków kolorowych.
/ 01.01.2011 13:30

Słowa „the make-up of make-up artists” mówią same za siebie. Max Factor to synonim makijażu polecanego przez profesjonalitów. To firma o długiej tradycji. Jej twórcą jest Maksymilian Faktorowicz – prawdziwy pionier w dziedzinie kosmetyków kolorowych.

Maksymilian Faktorowicz urodził się w Łodzi w latach siedemdziesiątych XIX wieku. Wywodził się z biednej, wielodzietnej rodziny. Pracował od ośmego roku życia. Najpierw jako pomocnik dentysty, później jako prawa ręka jednego z łódzkich perukarzy. W wieku osiemnastu lat rozpoczął czteroletnią służbę w armii rosyjskiej. Po jej odbyciu założył sklep na przedmieściach Moskwy. W swojej niewielkiej drogerii wytwarzał kremy, perfumy, róże i peruki. Zwrócił na siebie uwagę carskiego dworu. Wszystko za sprawą pewnej trupy teatralnej, która zanim wystąpiła przed rodziną carską, nabyła u niego kosmetyki do charakteryzacji. W ten oto sposób Maksymilian z dnia na dzień został mianowany nadwornym eskpertem w dziedzinie kosmetologii przy cesarskiej Operze Wielkiej oraz na dworze cara Aleksandra Mikołajewicza Romanowa. Po dziewięciu latach pracy dla carskiego dworu udał się do Stanów Zjednoczonych. W trakcie procedur imigracyjnych skrócono jego imię z Maksymiliana na Maxa, jak również zmieniono pisownię jego nazwiska z Faktor na Factor. I tak oto narodził się słynny Max Factor.

Max Factor podbój Stanów Zjednoczonych rozpoczął od wystawy w St. Louis. Osiągnął duży sukces, lecz nie cieszył się z zysków, ponieważ jego partner wystawienniczy ukradł wszystkie pieniądze, jak również produkty, z którymi Max przyjechał do Stanów. Nie mając funduszy na otwarcie drogerii, rozpoczął pracę jako fryzjer. Wkrótce potem wyjechał do Kalifornii. Po przybyciu do Los Angeles otworzył sklep z perukami, a dwa miesiące później założył firmę Max Factor & Company, tym samym rozpoczynając proces zapełniania damskiej kosmetyczki kolorowymi kosmetykami. Można powiedzieć, że idealnie wstrzelił się w potrzeby rodzącego się wówczas przemysłu filmowego. Miał świadomość, że barwoczułość emulsji filmowej (czarno-białej i kolorowej) jest nieco odmienna od barwoczułości oka ludzkiego, że naturalny wygląd twarzy aktorek i aktorów można uzyskać poprzez dokładne dobranie kosmetyków, że makijaż musi współgrać z naturalnymi odcieniami skóry, oczu i włosów. Teoria ta nosiła nazwę „Color Harmony”.

W 1914 roku Max Factor dokonał prawdziwego przełomu tworząc pierwszy w historii podkład w kremie, który nie zastygał na twarzy, lecz wtapiał się w skórę. Jako pierwszy do produkcji peruk zaczął używać prawdziwych włosów (wcześniej korzystano z wełny albo słomy), wymyślił także m.in. szminkę do ust, sztuczne rzęsy (na potrzeby wielkiej gwiazdy kina niemego Phyllis Haver) oraz podkład z prasowanego pudru. Dosyć szybko podbił Hollywood. Jego stałymi klientami były największe gwiazdy fabryki snów: Jean Harlow, Bette Davis, Marlena Dietrich, Judy Garland, Rita Haywort, Ginger Rogers, Claudette Colbert, John Wayhne, Charlie Chaplin, Buster Keaton oraz Frank Sinatra.

Max Factor nie tylko wynalazł wiele produktów kosmetycznych, był także ojcem wielu technik charakteryzacji (za charakteryzację otrzymał nawet Oscara) i makijażu, które kontynuowane są do dziś. Najsłynniejszymi makijażami, które stworzył w okresie rozkwitu Hollywood były:

  • Rosebud Lipc – delikatnie zaróżowione, dziewczęce usta
  • Łuk Amora (Cupids Bow) – charakterystyczne dla lat dwudziestych ściągniete usta
  • Łuk Myśliwego (Hunters Bow) – kształ ust Joan Crawford słynny w latach trzydziestych

W 1927 roku jego firma rozpoczęła działalność marketingową na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Trzy lata później jego kosmetyki eksportowane były do 80 krajów. W 1938 roku Max Factor zmarł na skutek wypadku samochodowego. Obowiązki ojca przejął syn Francis, który z przyczyn marketingowych zmienił imię na Max. Za jego kadencji wymyślono pierwsze wodoodporne tusze do rzęs, w tym bezbarwną mascarę, szminki w sztyfcie, jak również szminki do kamuflażu dla amerykańskich żołnierzy. W 1991 roku firmę Max Factor przejęła firma Procter & Gamble. Dzięki współpracy ze światowej sławy makijażystką Pat McGrath, marka ta zaczęła być kojarzona przede wszystkim ze światem mody.

Fot. cosmetic-business.com, pzrservices.typepad.com,moreismorebeautyblog.com

Redakcja poleca

REKLAMA