Co smakuje twojej skórze

Czy istnieje magiczny eliksir, który sprawi, że nasza cera odzyska blask i zachowa młodość? Tak, to potrafią witaminy i minerały!

Nasza uroda w dużej mierze zależy od tego, co jemy. Niedobory witamin i mikroelementów wpływają niekorzystnie nie tylko na nasze zdrowie, ale także na stan skóry, włosów, paznokci. Sprawdź zatem, czy dostarczasz organizmowi niezbędnych składników. Może powinnaś zmienić dietę, sięgnąć po suplementy w tabletkach, kremy z witaminami?

1. Czy prowadzisz stresujący tryb życia?
A) Nie, wcale. Bardzo trudno wyprowadzić mnie z równowagi.
B) W niektórych sytuacjach ponoszą mnie nerwy.
C) Niestety, często jestem rozdrażniona, łatwo wybucham.

2. Byłaś ostatnio na diecie odchudzającej?
A) Nie, bo wyjątkowo nie cierpię uczucia głodu.
B) Dwa, trzy razy w roku muszę przejść na dietę, bo nie zmieściłabym się w spodnie.
C) Zawsze jestem na diecie.

3. Miewasz problemy z cerą?
A) Na szczęście nie, jestem dumna z mojej cery.
B) Niestety, stres i pośpiech źle odbijają się na mojej skórze.
C) Moje problemy z cerą nigdy się nie kończą.

4. Czy zdarza ci się narzekać na bóle brzucha?
A) Nigdy.
B) Od czasu do czasu miewam bóle brzucha.
C) Niestrawność, wzdęcia, zaparcia – te dolegliwości są u mnie na porządku dziennym.

5. Ile razy w ciągu dnia sięgasz po warzywa i owoce?
A) Rano, w ciągu dnia i wieczorem – uwielbiam je.
B) Zdarza mi się zjeść jabłko lub banana.
C) Owoce, zielenina? Nie jadam. To dobre dla królików.

6. Jakie menu wybierasz najchętniej?
A) Przepadam za rybami, owocami morza.
B) Uwielbiam spaghetti z sosami, lasagne, pierożki.
C) Frytki, hamburgery, kotlety, steki – te potrawy mi smakują.

7. Wolisz piwo czy wino?
A) Rzadko sięgam po alkohol. Raz w tygodniu piję kieliszek wina do obiadu.
B) Czasami wypijam kilka kieliszków wina czy szampana.
C) Lubię mocne drinki i piwo.

Rozwiązanie
Teraz policz, których odpowiedzi miałaś najwięcej: A, B czy C.
A. Gratulacje! Jeśli nadal będziesz się tak zdrowo odżywiać, twoja skóra będzie długo gładka i zdrowa. Jednak mimo zdrowej diety może ci brakować kwasu foliowego (dobrym źródłem tej witaminy jest wątróbka, szpinak, buraki, pełnoziarniste produkty). Jeśli planujesz ciążę, kwas foliowy powinnaś przyjmować regularnie także w tabletkach.

B. Nie musisz wprowadzać radykalnych zmian w swojej diecie.
Pamiętaj jedynie o ważnej dla naszych kości i zębów witaminie D (tran, ryby morskie), zadbaj też o witaminę E, która chroni organizm przed starzeniem się, zapobiega przebarwieniom i wysuszaniu naskórka. Szukaj jej w olejach, ziarnach zbóż, orzechach, migdałach, brokułach.

C. Pewnie trudno będzie cię namówić na zdrowe odżywianie i porzucenie złych nawyków.
Wspomagaj więc swój organizm preparatami w tabletkach. Zapewnią długą młodość twojej cerze oraz zapobiegną skutkom stresu. Wybierz preparaty z witaminami A, C, E, magnezem, antyutleniaczami, m.in. likopenem (znajduje się w pomidorach), izoflawonami sojowymi.

Wolne rodniki - co to takiego
Wolne rodniki to atomy lub cząsteczki tlenu pozbawione jednego lub kilku elektronów. By odzyskać te elektrony, zabierają je komórkom, uszkadzając je w ten sposób (a dokładniej utleniając). Uszkodzone komórki skóry szybciej się starzeją. Bronią przeciw nim są antyoksydanty, zawarte w żywności.

Witaminy w słoikach
Witamina A
Jest niezbędna do utrzymania prawidłowego stanu nabłonka skóry. Retinol, pochodna witaminy A, decyduje o tym, czy skóra jest elastyczna, złuszcza i odnawia naskórek.
- Krem przeciwzmarszczkowy z witaminą A, Anti-Aging, Lirene, 16,80 zł












Kwas foliowy
Potrzebujemy go do naprawy i regeneracji DNA komórek niszczonych m.in. przez promienie ultrafioletowe. Stymuluje także wzrost nowych, zdrowych komórek skóry.
- Krem na dzień z kwasem foliowym, DNAge, Nivea, 45 zł













Witamina E
W duecie z witaminą C jest niepokonana. Witamina E przekształca wolne rodniki w obojętne substancje, ale sama podczas tego procesu traci aktywność. Odzyskuje ją dzięki witaminie C.
- Odżywczy olejek w kapsułkach, z witaminą E, Oriflame, 89 zł















Witamina C
To silny przeciwutleniacz. Zapobiega niszczeniu włókien kolagenowych, wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, zapobiega ich pękaniu, rozjaśnia cerę.
- Krem pod oczy z witaminą C, Redermic, La Roche-Posay, 69 zł



















Wapń
Działa antyalergicznie i kojąco. Uzupełnia zawartość minerałów w komórkach skóry. Przeznaczony dla osób po 60. roku życia – wzmacnia odporność i zapobiega kruchości skóry.
- Krem AGE RE-PERFECT PRO-CALCIUM na noc, L’Oréal Paris, 60 zł











Magnez
Jest niezbędny do prawidłowej regeneracji skóry. Ułatwia przyswajanie przez organizm wapnia, witaminy C, potasu, fosforu. Dodaje komórkom energii, stymuluje ich odnowę.
- Krem nawilżający i regenerujący z magnezem, Garnier, 18 zł








Twoja dieta piękności
Same kosmetyki bez odpowiedniej diety na niewiele się zdadzą. Nasza skóra może wchłonąć razem z kremem ograniczoną ilość witamin, resztę musimy dostarczyć, jedząc odpowiednie produkty. Często odżywiamy się za tłusto, w naszym menu jest za wiele węglowodanów przetworzonych, ubogich w mikroelementy. To wszystko sprawia, że skóra staje się szara, wiotka, zmęczona. Dieta bogata w witaminy i składniki mineralne pomaga odzyskać ładną, zdrową cerę, a także przyspiesza przemianę materii. Czasem bywa i tak, że odżywiamy się zdrowo, a mimo to brakuje nam witamin. Dlaczego? Głównym zabójcą witamin jest alkohol (szczególnie szybko niszczy witaminy B i E). Drugi na liście jest tytoń. Wypalając papierosa, niszczysz 25 mg witaminy C. Kolejne miejsca na liście niszczycieli zajmują stres i nadmiar leków (m.in. antybiotyków, środków przeciwbólowych, uspokajających), regularne przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych. Równie szkodliwe są diety odchudzające.

Suplementy witaminowe
W sytuacjach kryzysowych (przemęczenie wiosenne, rekonwalescencja po chorobie, przewlekły stres) można sięgnąć po suplementy witaminowe. Trzeba jednak pamiętać, że nie zastąpią one zdrowej diety, snu, ruchu. Poza tym trudno się spodziewać natychmiastowych rezultatów. Czasem efekt widoczny jest dopiero po trzech miesiącach. Przed zakupem preparatu warto poradzić się lekarza, bo witaminy przyjmowane w za dużych dawkach mogą zaszkodzić.
Np. A, D, E, K są magazynowane w tłuszczach i gdy jest ich zbyt dużo, zakłócają funkcjonowanie wątroby.

1. Capivit A+E Forte, 8 zł
2. H-Pantoten z witaminami, 24 zł
3. Skrzyp Max, 17 zł
4. Revalid, 20 zł
5. Merz Spezial Dragees, 50 zł
6. Maxivit, 23 zł

Przykładowy jadłospis
Od dziś w każdym posiłku witaminy:
I śniadanie
Muesli z rodzynkami, jabłko lub banan
II śniadanie
Szklanka soku z marchwi, orzechy
Obiad
Zupa z soczewicy, grillowana ryba, sałata
Podwieczorek
Sałatka owocowa
Kolacja
Omlet ze szpinakiem

1. Sok z czarnej porzeczki, Toma, 2 zł
2. Świeży sok z pomarańczy, Cymes, 3 zł

Jak gwiazdy dbają o zdrowie i urodę
- Drew Barymore jest wegetarianką. Dietę opiera na rybach i owocach morza, zielonych warzywach (szpinak, brokuły). Kiedy się odchudza, rezygnuje z cukru, makaronu, pieczywa.
- Gwyneth Paltrow jest zwolenniczką diety makrobiotycznej, która zaleca produkty naturalne, niekonserwowane (nieoczyszczone ziarna zbóż, warzywa, strączkowe).

Aleksandra Jaworska/ Przyjaciółka
Tą lampą zajrzysz w głąb skóry!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)