Zniżki, reklamacje, zwroty - jak sobie z nimi poradzić?

Sklepy odzieżowe oferują sporo usług związanych z naszymi zakupami. Pomimo, że polskie prawo nie nakłada na właścicieli konieczności zwrotów w większości sklepów istnieje taka możliwość. Reklamacja jest nam zagwarantowana ustawowo, zaś o uzyskaniu indywidualnych zniżek wiemy niewiele. Jak nie zostać zaskoczonym przy kasie?

Zniżki, reklamacje, zwroty - jak sobie z nimi poradzić?

Reklamacje

Zazwyczaj wiążą się ze żmudną procedurą i czekaniem. Bonusem jest to, że w Polsce reklamować można nieomal wszystko. Statystyki wskazują jednak, że nie bardzo wiemy co z tym fantem zrobić. Często utożsamiamy reklamację z gwarancją, którą zapewnia producent. Podstawą do złożenia reklamacji jest niezgodność produktu z umową lub co ważne nienależyte wykonanie umowy.

Reklamacji nie podlegają uszkodzenia wynikające z niewłaściwego użytkowania oraz wady jawne, o których wiedzieliśmy i byliśmy poinformowani w trakcie zakupu. Reklamacja w sklepie odzieżowym sprowadza się do wymiany, naprawy towaru lub zwrotu pieniędzy, albo obniżenia wartości produktu, wszystko na dogodnych dla klienta warunkach. Jest to zazwyczaj propozycja zwrotu połowy kosztów i zachowanie przez klienta wadliwej rzeczy bądź całkowity zwrot gotówki oddanie odzieży do utylizacji.

Raz kupiłam buty w jednej ze znanych obuwniczych sieciówek. W tych butach nie dało się zrobić kroku, ponieważ były tak niewygodne i niewyprofilowane, albo niedopasowane do mojej stopy. Założyłam je raz i myślałam, ze umrę. Chciałam je zareklamować. Sklep nie przyjął zwrotu, ponieważ moje subiektywne odczucia, czy indywidualne niedopasowanie do stopy nie może być powodem reklamacji. Ponadto fleki trzeba by było wymienić.

PR-owo sklep jednak zadziałał słabo. Koszt wymiany takiej pary byłby dla nich niewielki, a ja chwaliłabym ten sklep pod niebiosa, a tak nie kupiłam u nich już nigdy więcej ani jednej pary. Skoro te były niedopasowane i nie dało się w nich zrobić kroku, to i inne modele sa ryzykowne. Poza tym obsługa nie przejmuje się moimi sugestiami, a powinna.

Zobacz także: Jak poprawnie napisać reklamację?

Zwroty

Jeśli kupujemy jakąś rzecz sklep daje nam możliwość jej zwrotu bądź zamiany. W zależności od wewnętrznych ustaleń okres ten może wynosić od 7 do 30 dni. Zwrotu możemy dokonywać w każdym sklepie danej sieci.

Pamiętajmy, że zwracana przez nas rzecz musi mieć metki i nie może posiadać żadnych śladów użytkowania. Płacąc kartą dostajemy zwrot na konto bankowe, co może potrwać od kilku do kilkunastu dni.

Jeżeli zwracana rzecz nie jest jedyną na paragonie nie zostawiajmy go sprzedawcy, poprośmy o wydrukowanie duplikatu. W przypadku rzeczy zakupionych przez Internet istnieje możliwość ich odesłania bez podania konkretnej przyczyny w ciągu 10 dni od daty zakupu.

Bardzo dziwi mnie fakt, że niektóre ekspedientki mimo, że sklep ogłasza, iż można zwrócić towar w określonym terminie bez podania przyczyny, "kręcą nosem" i są bardzo niezadowolone, kiedy mam metkę, ale jest ona oderwana od ubrania. Na moje pytanie, że przecież z tego co wiem na pewno mają takie urządzenie, które w 3 sekundy przymocowuje taką metkę do ubrania, nic nie odpowiadają i przyjmują, obrażone, łaskawie towar z powrotem. Nie chce im się tego robić?

Zniżki

Nie wszyscy wiedzą, że zniżkę na daną rzecz można uzyskać nie tylko podczas sezonowych wyprzedaży. Jeżeli zauważymy, że rzecz, która nas interesuje jest ubrudzona bądź ma jakieś inne wady, warto zapytać sprzedawcę o możliwość uzyskania specjalnego rabatu. Najczęściej możemy liczyć na 15-20% zniżki, w skrajnych przypadkach (kiedy jest to ostatnia rzecz) nawet do 30%.

Musimy liczyć się jednak z tym, że zakupionej w taki sposób rzeczy nie możemy reklamować ani zwrócić!

Polecamy: Wyprzedaże-5 bezcennych rad

Jak wybrać sokowirówkę?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)