Wyprzedaże - 5 bezcennych rad

Jak nie dać się nieuczciwym obniżkom i promocjom? Ufaj rozsądkowi, rzadziej emocjom. Porównuj oferty w wielu sklepach. Sprawdzaj cenę zarówno na metce, jak i przy kasie. Co jeszcze warto wiedzieć o swoich prawach i obowiązkach na wyprzedażach?

Wyprzedaże - 5 bezcennych rad

Pora wyprzedaży osiąga swoja pełnię już w grudniu po Świętach Bożego Narodzenia, a potem na początku roku. Także międzysezonami oraz w wakacje. Cyklicznie pojawia się więc szansa na upolowanie atrakcyjnych ofert. Zanim jednak wybierzemy się na łowy, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rynkowe, żeby polując na atrakcyjne okazje, nie wpaść w misternie przygotowane sidła sprzedawców. 

Zobacz: Sukienki z kolekcji Lanvin dla H&M

Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK-U przez ARC Rynek i Opinia wynika, że większość osób kupujących podczas wyprzedaży sezonowych nie wie, jakie prawo chroni konsumentów. Na pytanie: „Czy znasz prawa kupujących na wyprzedażach?”, jedynie 5% ankietowanych odpowiedziało pozytywnie. Niestety aż 43% przyznało, że nie zna zasad rynkowych. Do sklepowego koszyka, oprócz rzeczy kupionych na wyprzedaży, włóżmy więc również wiedzę na temat naszych praw i najczęściej spotykanych grzechów sprzedawców, by sezonowe zakupy nie były rozczarowaniem.

Przeczytaj także: Jak kupić idealne dżinsy?

O czym pamiętać, czyli 5 rad dla konsumentów wybierających się na wyprzedaże

1. Porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Zdarza się, że podwyżki mają charakter iluzoryczny – wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.

2. Pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.

3. Nie zapominajmy o paragonach – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużej sieci handlowej, osiedlowym sklepie czy też na bazarze.

4. Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor).

To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.

5. Jesteś chroniony również na zagranicznych wyprzedażach. Wielu miłośników wyprzedaży skorzysta z sezonowych przecen w trakcie wakacyjnego wypoczynku za granicą. Coraz częstsze są również specjalne wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż.

Wybierając się za granicę warto wcześniej sprawdzić terminy wielkich obniżek. Na przykład we Włoszech wyprzedaże zaczynają się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, odbywają się one w dowolnych terminach.

Jak wybrać sokowirówkę?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/6 lat temu
Pamiętam jak kupiłam płaszcz za prawie 500 pln. Po dwóch tygodniach był już tańszy o prawie połowę. Mało mnie szlag nie trafił ;)
/6 lat temu
Raz widziałam w ofercie przecenioną sukienkę z 74.99 na 79.99. To ci dopiero oferta! Nic, tylko lecieć na zakupy, wszakże rzadko są takie promocje :D
/6 lat temu
poważniejsze sklepy bez problemu wymieniają towary albo zwracaja pieniadze. to tylko korzyść dla nich - wszak dobry klient, to zadwolony klient.