Fashion Business Conference - relacja

Podczas konferencji Fashion Business Conference, która odbyła się w dniu 9 grudnia 2010 roku w Warszawie podsumowano dotychczasowe działania w sektorze mody, oraz zaprezentowano nowe trendy i wyzwania, jakie stwarza rynek designu. Fashion Business Conference (FBC) , czyli wydarzenie łączące świat mody i biznesu rozpoczęło się od podsumowania Łódzkiego Fashion Week - największej imprezy modowej w Polsce, która skupiła podczas ostatniej jesiennej edycji 69 projektantów, 300 dziennikarzy, oraz około 2 tysięcy odwiedzających w każdym dniu trwania imprezy.

Fashion Week w Łodzi

Łódzki Fashion Week to nie tylko pokazy (Aleja Projektantów, Offowe pokazy w industrialnych przestrzeniach opuszczonych fabryk, czy showroomy), to również koncerty, wystawy, oraz platforma edukacyjna, czyli cykl szkoleń i seminariów. Jego celem jest konfrontacja polskiego rynku modowego z zagranicznym, pokazy czołówki polskich projektantów, takich jak: Agata Wojtkiewicz, Monika Ptaszek, Łukasz Jemioł, Paprocki&Brzozowski, czy Michał Szulc, oraz zagranicznych, m.in: Miguel Vieira, Natasha Pavluchenko, oraz Thorbjorn Uldam.

Małgorzata Kralkowska zajmująca się PR-em podczas łódzkiego Fashion Week podkreśliła, że głównym celem organizacji FashionPhilosophy FWP jest prezentacja światowej mody w Polsce, promocja projektantów oraz budowa siatki kontaktów biznesowych między uczestnikami wydarzenia.

Polecamy: Relacja z Cracow Fashion Awards 2010

Nieznajomość mody szkodzi

Redaktor Działu Styl Życia Forbes.pl - Ewa Szulc przedstawiła rynek dóbr luksusowych w Polsce, których posiadanie dla wielu osób oznacza prestiż, oraz przynależność do określonej grupy społecznej. Kryzys w 2009 roku spowodował 7-13 % spadek obrotu dobrami luksusowymi, oraz zmienił podejście klientów do zakupów. Zaczęli wybierać marki tradycyjne, konserwatywne, stawiając na ponadczasowość, oraz najwyższą jakość, ekstrawagancja stała się passé. Jednakże w Polsce w ostatnich latach można zaobserwować aż 30 % przyrost ludzi bogatych, a co za tym idzie wzrastający popyt na produkty w wyższej półki-samochody, ubrania, biżuterie, zegarki, czy kosmetyki.

Problem stanowi dostępność tych towarów w naszych rodzimych sklepach. Jedynie 1/3 marek odzieżowych jest dostępna w Polsce, w przypadku biżuterii i zegarków jest to 65 %, dla porównania rynek samochodowy radzi sobie zdecydowanie lepiej: aż 88 % zagranicznych marek jest dostępna dla polskiego klienta.

Prognozy na następne lata nie są jednak zbyt optymistyczne… wielbicielki torebek Louis Vuitton (poniekąd jednej z silniejszych marek na świecie), ubrań od Chanel, miłośniczki słynącej z czerwonej podeszwy butów marki Christian Louboutin, oraz wypromowanych przez serial „Sex and the city” butów od Manolo Blahnika będę musiały „polować” na wybrane okazy w Internecie, lub robić zakupy za granicą.

Dzieje się tak dlatego, że mimo rosnącego apetytu na markową odzież, oraz deklarowany w przyszłości wzrost wydatków na produkty zagraniczne, wiele marek jest nieznanych dla polskiego klienta, co pośrednio ma wpływ na ich powolne wchodzenie na polski rynek.

Czytaj także: Carmine Marfe z wizytą w Polsce

Buty do recyklingu

Agata Stafiej-Bartosik, menedżer w dziale doradztwa biznesowego PricewaterhouseCoopers opisała ciekawy trend, jakim jest zaangażowanie branży odzieżowej w uświadamianie konsumentów skąd pochodzi dany produkt, jak został wyprodukowany, oraz przez kogo. Godną polecenia jest strona www.patagonia.com, gdzie wybierając dany produkt możemy prześledzić cały łańcuch produkcji, co czyni nas, jako konsumentów, bardziej świadomymi.

Ogólnym trendem w ostatnim czasie jest promowanie Eco-designu, oraz Ethical Fasion-trendu, który ma za zadanie poprawę warunków pracy w globalnym przemyśle odzieżowym oraz zwiększanie odpowiedzialności społecznej, co wymaga zaangażowania tak samo konsumentów, jak i designerów.

Popularne marki, między innymi Nike i Levi’s już zaczęły używać organicznej bawełny do produkcji t-shirtów, a słynna firma obuwnicza Thimberland wydała specjalną linię Earthkeepers- buty, które można poddać recyklingowi, czyli po oddaniu zużytej pary, jej części mogą być ponownie użyte.

Tym samym firmy tworząc ekologiczne buty (Thimbarland ma wprowadzić na rynek buty w całości nadające się do powtórnego przetworzenia) wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta. Badanie wykazały, że w Stanach Zjednoczonych kupujący są w stanie zapłacić o 19 % więcej za produkt w pełni ekologiczny. Justyna Dziegieć z MIG Group podkreśliła, że podstawą dotarcia do odpowiedniej grupy odbiorców, oraz sprostanie oczekiwaniom jest dialog i wyczuwanie ciągle zmieniających się potrzeb klienta, tzw. customizacja.

Dodała również, że rynek polski jest wciąż mało odważny i zbyt zamknięty na wiele produktów, które mogą być pokazywanie w showroomach, natomiast w tzw. sieciówkach nie znalazłby odbiorców ze względu na zbyt odważną formę, czy kolor.

Magazyny papierowe, czy Internet?

Kolejny prelegent - dyrektor kreatywny miesięcznika „TakeMe” Dominik Fórmanowicz przekonywał, że magazyny papierowe są wciąż popularne, jednakże ich forma zmierza raczej w stronę popularnych z Japonii „Mooków” (Magazine+ Book),czyli magazynów w formie książek, które są obszerniejsze (mogą dochodzić do 500 stron), jednakże ze względu na piękne zdjęcia i jakość mają wartość kolekcjonerską.

Zakupy on-line

W wykładzie dotyczącym zakupów w Internecie Michał Cortez z Invest PBB omówił zasady prezentowania produktu, tzn. z dużą ilością zdjęć, szczegółowym opisem, rozmiarówką zarówno europejską, jak i amerykańską, oraz w przypadku biżuterii, czy torebek pokazanie produktu w kontekście, czyli na modelce.

Łukasz Rzewuski ze spółki SARE przedstawił kwestie wykorzystania e-mail marketingu w służbie rozwoju branży odzieżowej, który obecnie jest zdominowany przez newslettery-aż 90 % społeczeństwa w 2010 zadeklarowało subskrybowanie newslettera, który jest najskuteczniejszą drogą dojścia do klienta drogą on-line.

Podczas konferencji goście mieli okazje zapoznać się z twórczością Emilia Bilińskiego - fotografa, który współpracował z najważniejszymi gwiazdami branży modowej: Ann Leibowitz, Davidem LaChapelle, czy Peterem Lindbergiem, obecnie po powrocie do Polski rozpoczął współpracę z agencją Makata. Można było również obejrzeć prace Krzysztofa Cieślaka, którego twórczość fascynuje m.in. topowego polskiego projektanta Macieja Zienia (sam jest posiadaczem jednego z obrazów artysty).

Na zakończenie po koncercie rockowego zespołu „Stop-Mi!” mogliśmy podziwiać minimalistyczną, a zarazem opierającą się na zasadzie kontrastu kolekcję na sezon wiosna/lato 2011 stworzona przez młodą projektantkę Olę Kawałko.

Fashion Business Conference, odbyło się w oryginalnej loftowej scenerii MAKATA studios, nadającym całej imprezie wyjątkowego charakteru.

W poszukiwaniu płaszcza idealnego! 6 najmodniejszych modeli na jesień 2016
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)