Witaminy i mikroelementy niezbędne dla pięknej skóry, włosów i paznokci

Nasz wygląd zewnętrzny, stan skóry, włosów i paznokci zależą w dużej mierze od ilości witamin i soli mineralnych dostarczanych organizmowi. Co powinnyśmy dostarczać organizmowi, żeby wyglądać pięknie?

fot. Fotolia

Niezbędna trójka

Najlepszy wpływ na włosy i skórę mają witaminy A,C i E. Chronią przed uszkadzającym działaniem wolnych rodników.

Witamina A opóźnia tworzenie się zmarszczek, poprawia ukrwienie i napięcie tkanek, przyśpiesza wzrost i podział komórek skóry. Naskórek staje się bardziej odporny i wygląda świeżo. W przypadku niedoboru witaminy A skóra łuszczy się, staje się ziemista i podatna na rogowacenie. Ponieważ gruczoły łojowe i potowe nie pracują prawidłowo, zostaje naruszona naturalna bariera ochronna skóry, a w tych warunkach łatwiej np. o zakażenie bakteryjne skóry.

Zobacz także: Zabiegi ujędrniające w gabinecie kosmetycznym

Witamina C jest konieczna do wytworzenia kolagenu – białka odpowiedzialnego za jędrną, elastyczną tkankę łączną. Jeśli jest jej za mało ścianki delikatnych naczyń krwionośnych stają się przepuszczalne i dochodzi do podskórnych krwawień. Przy gojeniu się ran witamina C wspomaga tworzenie się kolagenu i przyśpiesza tym samym proces odbudowy naskórka.

Rozpuszczalna w tłuszczach witamina E uchodzi za komórkowego policjanta. Zapobiega ona niebezpiecznym reakcjom łańcuchowym. W ten sposób przyczynia się do opóźnienia procesu starzenia. Inną jej rolą jest dbanie o prawidłowe ukrwienie komórek.

Zobacz także: Tabela witamin

Źródła energii dla skóry i włosów

Biotyna zwana witaminą H i należąca do grupy witamin B, wspiera m.in. porost włosów, a jej niedobory mogą wywołać zmiany skórne, takie jak łojotok czy nadmierne złuszczanie.

Kwas foliowy, czyli witamina M (B11) wspomaga wzrost komórek, stymuluje regenerację skóry, wzrost włosów i paznokci. Szczególnie ważne jest zapobieganie niedoborom kwasu foliowego u kobiet w ciąży, co może prowadzić do uszkodzenia płodu. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, np. kwas linolenowy, i omega-6 np. kwas linolowy, kwas gamma-linolenowy) odgrywają ważną rolę w prawidłowej strukturze skóry i jej ładnym wyglądzie. Mają one do wykonania ważne zadanie: regulują ciśnienie krwi, wspierają odżywianie skóry, hamują powstawanie zapaleń i kontrolują poziom cholesterolu. Jeśli wystąpi ich niedobór dochodzi do częstych wyprysków, alergii, egzemy. Najlepszym źródłem kwasów omega są ryby oraz oleje z wiesiołka i ogórecznika lekarskiego.

Masz problemy z trądzikiem, suchą skórą, cellulitem albo kosmetykami do pielęgnacji ciała? Zapytaj eksperta jak im zaradzić. Odpowiedzi na najciekawsze pytania znajdziesz w dziale Porady kosmetologa.

Paznokcie Ombre krok po kroku
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)