Wady i zalety opalania

Słońce, ubóstwiane i przeklinane, wyczekiwane i malowane w mediach jako największy zdrowia i urody. Jak to naprawdę jest z tym opalaniem?

Słońce, ubóstwiane i przeklinane, wyczekiwane i malowane w mediach jako największy zdrowia i urody. Jak to naprawdę jest z tym opalaniem?

Czytaj też: Mity dotyczące opalania

Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich czasach jesteśmy nastawiani zdecydowanie antysłonecznie i trudno się dziwić - liczba zachorowań na raka skóry gwałtownie rośnie i to zwłaszcza wśród ludzi młodych. Gdy dodać do tego osłabienie warstwy ozonowej i ogólne ocieplenie klimatu, które wystawiają nas na znacznie większe promieniowanie, to nic tylko chować się w cień.

Wady i zalety opalania

Fot. Fotolia

Wady opalania:

  • Nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne powoduje zmiany skórne mogące przekształcać się w nowotworowe; w tym także złośliwe. Rak skóry da się co prawda wyleczyć przy wczesnym wykryciu, ale jest to terapia trudna i wyniszczająca. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że ponad 65 tys. ludzi umiera corocznie na świecie z powodu melanomy.
  • Promieniowanie słoneczne powoduje również nierasowe, trwałe zmiany w skórze: przebarwienia, znamiona, poparzenia, bielactwo.
  • Promieniowanie UVA odpowiedzialne jest za przedwczesne starzenie - zmarszczki, utratę elastyczności skóry. Dwudziestolatka opalająca się regularnie może mieć skórę 10 lat starszą!

To wszystko fakty, nie do zaprzeczenia i alarmujące, a jednak… Opalanie ma też swoje zalety i chociaż zawsze wymaga umiaru, rozwagi w dawkowaniu, a nade wszystko ochrony przeciwsłonecznej w postaci filtrów UVA i UVB, to korzyści są niebagatelne…

Zalety opalania:

Helioterapia znana jest od wieków i nie bez powodu. Bo ciepło i światło słoneczne dają ludzkości tak naprawdę życie, a dla nas na co dzień dużo pożytków zdrowotnych i psychologicznych.

  • Witamina D - słońce to najlepsze źródło witaminy D, której w pokarmie nie znajdziemy, zaś suplementy są znacznie gorzej przyswajalne i mogą być przedawkowane ze szkodami dla ciała. Słoneczna witamina D nigdy się przedawkowuje a jej główna rola polega na utrzymywaniu prawidłowej struktury kośćca oraz wzmacnianiu systemu odpornościowego. Opalanie więc pomaga dzieciom rozwinąć prawidłowy szkielet zaś dorosłych chroni przed osteoporozą.
  • Ekspozycja na słońce działa też jako naturalna ochrona skóry - opalenizna to sposób jak ciało chroni się przed poparzeniami i naukowcy uważają, że choć niezbyt silna to ochrona, to jest ona jakościowa lepsza niż wszystkie filtry.
  • Prewencja raka - to brzmi jak paradoks, ale faktycznie więcej ekspozycji na słońce to mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi, jelita i jajników. Zależność tą widać głównie porównując liczbę nowotworów w krajach północy i południa.
  • Zapobieganie depresji - słońce daje nam dobre samopoczucie i radość życia. Jego brak, zwłaszcza zimą oraz w krajach północnych skutkuje poważnymi depresjami, które mogą pociągać za sobą szereg schorzeń psychosomatycznych a nawet samobójstw.
  • Łagodniejszy PMS - jasne światło przynosi wspaniałe efekty w minimalizowaniu dolegliwości przedmiesiączkowych, zwłaszcza zmian nastroju, irytacji i bólu.
  • Zdrowy sen - przebywając dużo na świetle dziennym synchronizujemy nasz wewnętrzny cykl z porami dnia i znacznie łatwiej i lepiej śpimy w nocy.
  • Ulga łuszczycy - fototerapia światłem słonecznym lub sztucznym jest zalecaną przez lekarzy metodą na łagodzenie objawów łuszczycowego zapalenia stawów.
  • Działanie przeciwgrzybiczne - terapia światłem UV w połączeniu z lekami przeciwgrzybicznymi przynosi znacznie bardziej spektakularne skutki niż same medykamenty. Dotyczy to zwłaszcza schorzeń skóry i paznokci.
  • Samozadowolenie… no bo czyż człowiek nie czuje się od razu lepiej i pewniej, gdy w lustrze widzi opaloną twarz? Opalenizna od lat jest synonimem atrakcyjności i pomaga ukryć niedoskonałości skóry oraz karnacji.

Zobacz także: jak się bezpiecznie opalać?

O czym świadczą białe plamki na paznokciach?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/4 miesiące temu
przy opalaniu warto pomyśleć o tym aby nie uszkodzić sobie skóry. na to pomocny jest preparat Sunea Skin. Chroni skórę, a przy tym przyśpiesza efekt opalania. Regularne stosowanie wydłuża efekt opalenizny na wiele tygodni..
/rok temu
Ja uwielbiam słońce w maju i do połowy czerwca - wtedy "pozwalam" się opalić :) Jednak od połowy czerwca przez całe wakacje słońce jest zbyt mocne i wtedy ukrywam się w cieniu.
/rok temu
Maj i czerwiec to świetna pora, żeby przyzwyczaić skórę do opalania. A jeśli masz problem z oparzeniami w sezonie letnim podpowiem Ci swój sposób na nie. Mocno nawilżona skóra, beta karoten, opalanie aktywne i wysokie filtry. Odkąd stosuje SPF 20 i beta Solar mogę cały dzień przebywać na słońcu bez oparzeń, skóra szybko nabiera brązowej barwy i opalenizna długo się trzyma. Może i Tobie ten sposób pomoże. A słońca warto unikać jedynie od 11-13. Pozdr