Postaw na nogi

Moda na szorty i koturny to dla nich ogromne wyzwanie. Jak przygotować nogi do lata?

Postaw na nogi fot. Panthermedia
Mówiąc krótko szorty lub mini to długość bardzo wymagająca. Nogi muszą być szczupłe. Ważne jest też, by skóra była gładka, lekko opalona. Do swoich ud zwykle mamy najwięcej zastrzeżeń (nawet najszczuplejsze z nas muszą walczyć z cellulitem). A ich wewnętrzna strona szybko traci jędrność.
Z obserwacji lekarzy wynika, że coraz więcej nastolatek ma cellulit – defekt, który do tej pory był problemem dopiero ok. 20–25. roku życia i pojawiał się zwykle po pierwszej ciąży. Zdaniem dr Izabeli Tilszer z lecznicy Medycyna Estetyczna, może to być efekt stosowania przez coraz młodsze dziewczyny tabletek antykoncepcyjnych. Poza tym sylwetka większości nastolatek zmienia się „globalnie”. Ich biodra i uda stają się szersze, pupa bardziej krągła. Wiele z nich jeszcze podkreśla taką budowę, nosząc obcisłe biodrówki i krótkie topy. Przyczyny tego zjawiska to prawdopodobnie „telewizyjny” tryb życia i fast foodowy sposób odżywiania.

Uda się wyćwiczyć?
Wewnętrzna strona ud „opada” i wiotczeje, bo tych mięśni po prostu rzadko używamy – twierdzi trenerka fitness Barbara Wiśniewska. Proponuje proste ćwiczenia, które w pracy wykonasz nawet pod biurkiem:
1. Usiądź prosto na krześle, nogi zegnij w kolanach pod kątem prostym, pomiędzy uda włóż np. torebkę.
Weź wdech i ściśnij torebkę wewnętrzną stroną ud najmocniej, jak Ci się uda. Wytrzymaj minutę, równomiernie oddychając. Rozluźnij mięśnie.
2. Zostań w tej samej pozycji, złącz tylko nogi. Połóż dłonie po zewnętrznej stronie ud, tuż nad kolanami. Staraj się je dociskać do ciała, jednocześnie próbując odwieść nogi od siebie.
3. Oprzyj się dłońmi o krzesło, wyprostuj prawą (potem lewą) nogę. Napnij mięśnie i wytrzymaj
30 sekund. Gdy naciągniesz stopę, dodatkowo popracuje łydka.

Antycellulitowe cuda
Japonki mogą walczyć z „pomarańczą” za pomocą napoju z wyciągiem z zioła melilotu, które poprawia mikrocyrkulację. To „kulinarne” dzieło firmy Shiseido na razie dostępne jest wyłącznie w Japonii. My możemy korzystać z zalet melilotu w żelu antycellulitowym Body Creator Shiseido (w nowszej formule trwalszy jest grejpfrutowo-przyprawowy zapach, który stymuluje spalanie tłuszczu). Wygodnickim polecamy antycellulitowy krem Tricellux Dr Irena Eris, którego nie trzeba wmasowywać w ciało, tak jak innych produktów tego typu. Nowościami są też apetyczny sorbet antycellulitowy Dax Cosmetics z L-karnityną i kofeiną oraz Cellu-Sculpt Leg Perfector Avonu, który prócz wyszczuplania pokrywa nogi delikatną opalenizną.


 
1. Sorbet antycellulitowy Perfecta Body (Dax Cosmetics, 150 ml: ok. 22 zł).
2. Body Creator (Shiseido, 200 ml: 188 zł).
3. Cellu-Sculpt Leg Perfector (Avon, 200 ml: 29,90 zł).
4. Trójaktywny krem antycellulitowy Tricellux (Dr Irena Eris, 200 ml: 89 zł).

Pokaż kolana
Bermudy to przyjazny fason dla dziewczyn, których uda nie są idealne. Warunek: aby dobrze się czuć w tej długości, ważne są szczupłe, ładne kolana. Tymczasem to po nich właśnie najszybciej widać każdy
dodatkowy kilogram.

Nie tylko waga
Czas pozostawia ślad na kolanach. Skóra wokół nich szybko wiotczeje, łatwo chwycić ją między palce.
U osób ze skłonnością do obrzęków nogi stają się „klockowate”, bez wyraźnego wcięcia na wysokości kolan. W takim wypadku pomocne będą masaże drenujące. Najlepiej wykonywane ręcznie. Dobry drenaż łatwo rozpoznać – zaraz po nim pobiegniesz do łazienki.

Odchudzanie rzuca (się) na kolana
Dwie wiadomości. Najpierw zła: nie da się odchudzić samych kolan. Dobra: ćwicząc, odchudzisz i kolana, i całą resztę. Spalanie tłuszczu to zawsze proces całościowy – twierdzi Barbara Wiśniewska. Zadbaj o trening aerobowy (minimum po godzinie 2–3 razy w tygodniu). Dla rzeźbienia kolan i całej sylwetki świetny jest aeroboxing – wtedy pracują też głębiej położone mięśnie, których używa się bardzo rzadko.

Krem na zmarszczki
...na kolanach! Nowość marki Orlane – emulsja Creme Jambes Nues – opóźnia pojawianie się bruzdek i fałdek w tej właśnie części nóg. Oprócz działania odmładzającego silnie drenuje i pobudza spalanie tkanki tłuszczowej. To zasługa specjalnego kompleksu roślinnego Bio-Energic Vegetal. Możesz też liczyć na wizualne korzyści – emulsja zawiera rozświetlające cząsteczki masy perłowej, które nadają nogom aksamitny połysk. Będą wyglądać jeszcze ładniej, jeśli wcześniej zrobisz im peeling.


 
1. Wygładzający scrub Total Fitness (Yves Saint Laurent, 200 ml: 155 zł).
2. Creme Jambes Nues (Orlane, 200 ml: 290 zł).

Kobiece proporcje

Długość za kolano
Nie potrzebujesz do niej łydek gazeli, ale dobrze, gdy są choć trochę umięśnione. Zdaniem stylistki Marysi Szaj najatrakcyjniejsza jest długość do połowy kolana, która eksponuje uskok pod kolanem. Jest bezpieczna nawet dla szerszych łydek. Zawsze dobrze wygląda z obcasami. Unikaj spódnic za kolano, jeśli jesteś bardzo niska i do tego lubisz nosić płaskie buty a la balerinki. W takiej spódnicy wydasz się przysadzista.

Idealna rzeźba łydek
Elementy rozciągania w stretchingu, jodze czy pilatesie pomagają wyszczuplić te partie ciała. Ale uwaga, osobom z nadmiarem tkanki tłuszczowej to nie pomoże. Trzeba dołożyć trening kardio na średnim poziomie intensywności. Dzięki rozciąganiu zwiększamy możliwości naszych mięśni, wydłużamy je i wy-smuklamy. Najlepsze codzienne ćwiczenia na rzeźbienie łydek: wspinanie się na palce, wchodzenie po schodach, trening na stepie, pływanie (w ogóle świetne dla całej sylwetki).

Rajstopy w spreju
Długość za kolano to popularny wariant do pracy. „Włóż” do niej superlekkie pończochy w... spreju. Preparaty te otulają nogi powłoką o ładnym opalonym odcieniu. W przeciwieństwie do samoopalaczy nie wysuszają skóry i można je... zmyć. Są łatwe w obsłudze – po prostu spryskujesz nimi nogi, a potem wmasowujesz w skórę. Zanim włożysz ubranie, odczekaj kilkanaście minut, aby dobrze wyschły – będą trzymać się skóry przez wiele godzin. Nasza rada: jeśli odcień nowych „pończoch” jest dla Ciebie zbyt intensywny, możesz przed nałożeniem wymieszać je na dłoni z mleczkiem nawilżającym.

 
1. Airbrush Legs (Sally Hansen, 85 g: 56 zł).
2. Air Stocking Premier Silk (Nissin Medico, 120 g: 190 zł).
3. Mleczko wygładzające Nutri Body Silk (Dove, 200 ml: 14 zł).
4. Spray Satin do nóg (Sephora, 75 ml: 39 zł).

Na koturnach
Są supermodne i superwygodne. Bezpieczniejsze od obcasów, w których ważąca 60 kg kobieta wywiera na piętę nacisk 28 razy większy niż ważący 2,6 tony słoń na każdą ze swoich nóg (badania firmy Nike)! Nie noś jednak koturnów, jeśli jesteś niska, masz szczupłe nogi i mieścisz się w rozmiar 36
– będziesz wyglądać jak w butach ortopedycznych.
Dla osób z kilkoma kilogramami więcej najlepsze są wąskie koturny, które wysmuklają nogi.

Prawie bosa
Z estetycznego punktu widzenia proste, płaskie klapki są naprawdę bezpieczne. Ładnie układają się na stopie i każda noga wygląda w nich dobrze. Zdaniem stylistki Marii Szaj królujące już kolejny sezon japonki z zasady działają wysmuklająco dzięki swoim ukośnym paskom. To buty dla wszystkich. Zarówno do spodni, jak i spódnicy. Odsłaniają całe nogi i bardzo eksponują kostki.

 
Sposób na bos(ki)e kostki
Noga w cieniutkich klapeczkach wygląda naprawdę seksownie. Ale kostki to miejsca-pułapki. Uważaj na nie, bo:
- Nierówno chwytają samoopalacz – dlatego zawsze w tym miejscu wykonuj wcześniej mocniejszy peeling.
- Widać na nich opuchnięcia. Medycyna tybetańska zna niezawodną metodę masażu tej partii ciała – uciskaj dość mocno miejsce na wysokości trzech palców nad kostką po obu stronach nogi (wewnątrz i na zewnątrz) około 5 razy po 10 sekund. To znakomicie pobudza krążenie krwi, limfy i wody.
- Mogą być zaczerwienione lub zasinione po męczącym dniu. Pomaga na to odpowiednio dobrany kosmetyk. Polecamy: Soothing Gel For Legs (Guinot, 150 ml: 90 zł – w salonach kosmetycznych), który pobudza mikrocyrkulację i działa chłodząco.


Rozwiązania dla wiązania
Buty z wstążkami, troczkami lub rzemykami zawiązywanymi wokół kostek. Styl hippie, ludowy i glamour w jednym. Wymagający. Najlepszy dla szczupłych, jędrnych łydek. Odpada, jeśli masz problem z zatrzymywaniem wody. Na dolnych partiach nóg widać to najbardziej – Twoje wiązane buty mogą zamienić nogi w „balerony”. Detal: łydki obwiązujemy nieco nad kostką. Wyżej – nie wyglądają dobrze.

Morfodieta
Masz problem z zatrzymywaniem wody? Pomyśl o diecie, która dopasowuje sposób odżywiania do budowy ciała. – Trend „morphonutrition” chętnie wykorzystują lekarze medycyny estetycznej na całym świecie, także w Polsce – mówi Izabela Tilszer z lecznicy Medycyna Estetyczna. Według „żywienia morfologicznego” można wyróżnić trzy typy kobiecej sylwetki: pośladkowy (szczupłe nogi, okrągła pupa, brak talii), „żołnierski” (tzw. bryczesy na biodrach, oponka na brzuchu) oraz typ krążeniowy. Ten ostatni ma dwie odmiany: kapilarną (nabite ciało, ciężkie nogi, cellulit, skłonność do tzw. marmurkowatości skóry, czyli różowo-białych plamek) oraz żylno-limfatyczną (grube nogi, luźna tkanka, cellulit, żylaki i pajączki). Problem obrzmiałych nóg dotyczy zwłaszcza tego ostatniego typu. Pomocna będzie dieta moczopędna. Latem polecamy truskawki, melony, arbuzy, sok ze świeżej pietruszki. Pij jak najwięcej, ogranicz nabiał, który zaburza pracę układu limfatycznego.

 
Uwolnić wodę
Trenerka Barbara Wiśniewska podpowiada, jak zmniejszyć tendencję do zatrzymywania wody:
Rano: Zrób „nożyce” – leżąc, unieś wyprostowane nogi (palce stóp obciągnięte) i przesuwaj je w poziomie, naśladując nożyce. Możesz dołożyć do tego kreślenie kółeczek stopami. Zrób 8 powtórzeń po 16 razy.
W ciągu dnia: Najwygodniejsze będą dla Ciebie 3-cm obcasy i wypijanie 2 litrów wody mineralnej lub zielonej herbaty.
Wieczorem: Dobry efekt da ćwiczenie rodem z jogi – połóż się przy ścianie, dotykając jej pośladkami. Napięte i wyprostowane nogi oprzyj o ścianę, a stopy naciągnij pod kątem prostym do nóg – jak przy pozycji stojącej. Spinaj i rozluźniaj pośladki. Stosuj kosmetyki drenujące, np. Drain Choc (Biotherm, 200 ml: 140 zł).

Nogi odciążone
Wydaje Ci się, że ważą tonę? Łykasz kapsułkę i problem znika. Na cellulit i nadmiar tłuszczyku też jest rozwiązanie w pigułce. Cellasene to klasyka wśród kuracji na pomarańczową skórkę – poprawia drenaż i metabolizm, zawiera przeciwutleniacze. Osobom z „ciężkimi” nogami polecamy kapsułki Waterpill z koncentratem 10 czynnych substancji roślinnych o działaniu drenującym (m.in. z wrzosu, szparagów, czy... ogonków wiśni). A odchudzającym się – pigułki S-Line Vita z L-karnityną oraz drenująco-detoksykującą oranżadkę z octem jabłkowym i aloesem (tabletki musujące w zestawie). Kuracje powinny stanowić uzupełnienie codziennej pielęgnacji i diety – tylko wtedy możesz spodziewać się efektów.

 
1. Drenujące: Waterpill (Laboratoire Physcience, 30 tabletek: 64 zł, tylko w aptekach).
2. Antycellulitowe: Cellasene (Amis – Medica, 40 kapsułek: 180 zł).
3. Wyszczuplające: S-Line Vita (Zdrovit, zestaw – 20 tabletek musujących, 40 kapsułek i płyta VCD z ćwiczeniami: 44 zł, w aptekach).

Anna Kondratowicz, Joanna Winiarska/ Uroda

Konsultacja:
Lekarz medycyny estetycznej Izabela Tilszer, współzałożycielka Fundacji Medycyny Estetycznej.
Barbara Wiśniewska, instruktorka fitness.
Masaż antycellulitowy - pośladki
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/9 lat temu
jestem w szoku ze trzeba tyle sie napracować by pokazać nogi w lato!