Piękna opalenizna a zdrowie naszej skóry

Dla wielu z nas opalona skóra to synonim zdrowia i urody.

Dlatego z radością witamy lato, nie mogąc się już doczekać relaksu na zalanej słońcem plaży, orzeźwienia wśród morskich fal i, koniecznie im towarzyszącej, kuszącej opalenizny. Nie można jednak zapomnieć, że powodujące brązowienie skóry promieniowanie UV jest także odpowiedzialne za procesy starzenia naskórka i uszkodzenia materiału genetycznego komórek, wiodące do nowotworów. Dlatego żeby cieszyć się słońcem, a jednocześnie nie narażać na niebezpieczeństwo, koniecznie przestrzegaj kilku zasad:

Stosuj kremy do opalania z filtrem ochronnym.
Minimalna ochrona, określona przez Unię Europejską, to SPF 6. Dostosuj wysokość filtru do typu karnacji, podatności na oparzenia słoneczne, pory dnia i szerokości geograficznej (w górach zagrożenie jest większe!). Warstwa kremu musi być gruba, a pierwsza aplikacja powinna nastąpić dwadzieścia minut przed wyjściem na słońce. Już na plaży nie zapominaj o dosmarowywaniu zwłaszcza jeśli właśnie wróciłaś z kąpieli lub wycierałaś się ręcznikiem.

Używaj akcesoriów ochronnych.
W Polsce między godziną 12 a 15 przebywanie w pełnym słońcu jest niewskazane! Jeśli wypoczywasz w krajach Południa, okres ochronny musisz wydłużyć od 10 do 16. Na plaży leż więc koniecznie pod parasolem, przy basenie chroń się w cieniu.
Ramiona osłoń lekką chustą, biodra przewiąż fantazyjnym pareo. Uroku doda Ci kapelusz z szerokim rondem osłoni nie tylko głowę, ale także wrażliwe okolice szyi i dekoltu. Zatroszcz się o swoje oczy ostre światło wzmaga degenerację komórek siatkówki oraz przyspiesza rozwój zaćmy. Zadbaj więc o okulary przeciwsłoneczne z dobrym filtrem anty-UV, nie daj się skusić promocjom na ulicznym straganie!

Zrezygnuj z solarium.

Jeśli nie chcesz pierwszego dnia na urlopie wyglądać jak córka młynarza, zastosuj kosmetyki brązujące. Solarium w żaden sposób nie zahartuje skóry; wręcz przeciwnie wysuszy ją i odbierze jędrność. Lepszą ochronę przed promieniowaniem zapewni dieta bogata w beta-karoten. Możesz wybrać apteczne suplementy lub z przyjemnością pałaszować marchewkę, brokuły, morele, pomidory i szpinak.

Nie zapominaj rozsądku.
Stosowanie nawet najlepszych kosmetyków ochronnych nie oznacza, że możesz bezkarnie smażyć się na plaży cały dzień. Wybierz czasem spacer po lesie, schroń w zacienionym kawiarnianym ogródku. Pamiętaj, że niemowlęta i małe dzieci w ogóle nie powinny być wystawiane na bezpośrednie działanie słońca!


Jeśli nie zapomnisz o tych kilku prostych zaleceniach, z pewnością wrócisz z urlopu wypoczęta, naładowana energią i pięknie opalona, a męczące zaczerwienienia i poparzenia skóry staną się tylko wyblakłym wspomnieniem.


Dr n. med. Małgorzata Czarniawska-Grzesińska Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris
Czy karboksyterapia daje takie same efekty jak mezoterapia?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)