Jak woda wpływa na ludzki organizm?

Możemy ją pić, kąpać się w niej, a nawet w niej ćwiczyć – woda to nieodłączny element życia każdego żywego organizmu. Jak wpływa na nas woda? Kiedy warto brać gorące kąpiele? Jak ćwiczyć w wodzie i komu poleca się taką aktywność?

W jesienne i zimowe dni, gdy pogoda nie sprzyja uprawianiu sportów na świeżym powietrzu, warto udać się na basen. To nie tylko miejsce do dobrej zabawy, ale i znakomite środowisko do poprawy własnej kondycji, sprawności i samopoczucia.

Zdrowotna woda do picia

Woda to jeden z największych skarbów naszej planety. Bez niej nie byłoby życia na ziemi, bez niej nie może się obejść żaden żywy organizm. Woda też na wiele sposobów wpływa na nasze zdrowie.

Zastosowanie lecznicze wody może być bardzo zróżnicowane. Jednym z przykładów są kuracje pitne.

Polegają one na piciu wód leczniczych w ściśle określonych objętościach i limitowanym czasie, zgodnie z zaleceniami lekarskimi. Wody mineralne wykorzystywane są m.in. w schorzeniach układu moczowego, układu pokarmowego, chorobach metabolicznych, cukrzycy i chorobach zawodowych, a nawet przy zatruciach metalami ciężkimi. Pijalnie wód w najsłynniejszych polskich uzdrowiskach, takich jak Krynica, Szczawnica, czy Rabka-Zdrój nie mogą narzekać na brak kuracjuszy.

Kąpiele i ich wpływ na ciało

Równie dobroczynny wpływ mają kąpiele w wodzie. Można je stosować w wielu różnych terapiach na wiele różnych sposobów.

Nawet kąpiel w zwykłej wodzie może mieć lecznicze działanie, wystarczy odpowiednio dobrać temperaturę. Zanurzenie w ciepłej wodzie powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych powierzchownych, poprawia krążenie. To powoduje lepsze odżywienie skóry, co z kolei może przyśpieszać proces gojenia i regeneracji uszkodzonej lub chorej tkanki. Rozszerzenie naczyń krwionośnych można też wykorzystać do skuteczniejszego aplikowania substancji leczniczych – np. różnego rodzaju soli.

Zobacz też: Jak przygotować kąpiel solankową?

Bez obciążeń

Woda to idealne środowisko do różnego rodzaju ćwiczeń. Zanurzony w wodzie człowiek może wykonywać ruchy, których nie mógłby wykonać na powierzchni, np. ze względu na schorzenia stawów czy kręgosłupa.

Ćwiczenia w odciążeniu, czyli wykorzystujące siłę wyporu wody, pozwalają pracować nad siłą mięśni, nie obciążając przy tym stawów.

– Zajęcia tego typu nie są przeznaczone wyłącznie dla osób umiejących pływać. Korzysta się tutaj raczej z pozostałych właściwości wody. W zależności od ustawienia poszczególnych elementów ciała biorących udział w ruchu możemy wykorzystywać na przykład opór wody, jaki będzie ona stawiać podczas wykonywanego ruchu wyjaśnia dr. Anna Famuła prowadząca blog www.leczenie-stawow.pl.

Fizjoterapeuci chętnie sięgają po ćwiczenia w wodzie, korzystając z jej właściwości. Większy opór jaki stawia woda pozwala na efektywniejszą pracę nad kondycją i sprawnością określonych grup mięśni. Zastosowanie różnych akcesoriów – na przykład płetw – zwiększa ten opór, zwiększając tym samym efekt ćwiczeń.

Ćwiczenia w wodzie mają jeszcze jedną zaletę – znikome jest prawdopodobieństwo urazów. Nie ma niebezpiecznych obciążeń kręgosłupa czy stawów, nie ma też ryzyka upadku i kontuzji.

Pływanie jest zdrowe

W najlepszej sytuacji są osoby potrafiące pływać. Pływanie jest formą aktywności przy której pracują niemal wszystkie grupy mięśni, a równocześnie nie ma obciążeń i ryzyka urazów. W trakcie pływania szybciej spala się kalorie, poprawia się też wydajność tlenowa organizmu.

Ale baseny są przeznaczone nie tylko dla tych którzy potrafią pływać. Powstające coraz liczniej aquaparki oferują całą gamę atrakcji służących nie tylko zabawie – na przykład różnego rodzaju masaże, bicze i kurtyny wodne.  Warto więc udać się na basen!

Zobacz też: Jak pomóc zmęczonym nogom?

Źródło: materiały prasowe Euro Forum/mn

Kuchnia Gotujmy: napar z hibiskusa
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)