Jak prawidłowo korzystać z sauny?

Przebywanie w saunie wpływa bardzo korzystnie m.in. na układ sercowo-naczyniowy, mięśniowy i oddechowy. Jak przygotować się do kąpieli parowej? Na co zwracać uwagę podczas pobytu w saunie? Co robić po wyjściu z sauny? Jak schładzać organizm?

fot. Fotolia

Dlaczego warto korzystać z sauny?

Kąpiele cieplne, łaźnie i chaty parowe towarzyszą nam od początków cywilizacji. Już pierwsi ludzie potrafili czerpać z dobrodziejstw naprzemiennych bodźców w postaci ciepła i zimna.

Zgodnie z popularnym poglądem korzystanie z sauny wpływa przede wszystkim na oczyszczenie organizmu, natomiast nie daje efektów spalania tkanki tłuszczowej, jak błędnie uważają niektórzy. Przebywanie w saunie ma szereg korzystnych zalet dla naszego organizmu.

Podczas kąpieli parowej temperatura naszego ciała wzrasta do 38-39°C, a dzięki temu nasilają się procesy termoregulacyjne, wzmaga się pocenie ciała, ciepło oddawane jest przez drogi oddechowe i rozszerzone naczynia skórne. Szacuje się, że ubytek wody waha się wówczas w granicach 800-2000 ml. ­

Sauna wpływa na nas pozytywnie. Warto pamiętać również, że większość zmian ma charakter czynnościowy i już około godziny po zabiegu nasz organizm wraca do normy. Systematyczne korzystanie z zabiegów w saunie wpływa bardzo korzystnie na procesy adaptacyjne, wówczas reakcje organizmu na działanie wysokiej temperatury są słabsze i poprawia się tolerancja na zabieg – mówi Małgorzata Przydacka, manager Studia Odnowy Biologicznej w Manor House SPA Pałac Odrowążów.

Z „Leksykonu masażu i terminów komplementarnych”: warto wiedzieć, że przebywanie w saunie wpływa bardzo korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, zwiększa się objętość wyrzutowa i pojemność minutowa serca, rozszerzają się naczynia krwionośne, zmniejsza się ciśnienie tętnicze, a zwiększa żylne. Wysoka temperatura prowadzi do wzmożonego ukrwienia mięśni szkieletowych, co bezpośrednio przekłada się na wzrost ich wydolności oraz przyspieszenie usuwania z mięsni kwaśnych metabolitów przemiany materii. Skraca się również okres zmęczenia i zwiększa wydolność całego organizmu. Podczas zabiegu zmniejsza się napięcie mięśni gładkich oskrzeli, co wpływa na zmniejszenie oporów oddechowych, zwiększeniu ulega jednocześnie pojemność życiowa i minutowa płuc.

Jak przygotować się do kąpieli parowej?

Aby optymalnie korzystać ze wszystkich dobrodziejstw płynących z kąpieli parowych, należy zaplanować je w cyklu 1-2 tygodniowo.

Dla prawidłowego przebiegu zabiegu kluczowe jest wystrzeganie się spożywania alkoholu oraz ciężkich posiłków, a także powstrzymanie się od forsownych ćwiczeń (zarówno przed jak i po saunie).

Co ważne, do sauny wchodzimy po uprzednim załatwieniu potrzeb fizjologicznych, rozebraniu się do naga i dokładnym umyciu i osuszeniu ciała. Pamiętajmy również, aby ogrzać stopy, a rzeczy typu biżuteria, zegarek czy telefon komórkowy pozostawić w szatni.

Kąpiel w saunie to nie tylko sama faza siedzenia w gorącej parze. Prawidłowo wykonany pełen cykl składa się z 2-3 cykli polegających na fazie nagrzania ciała, schłodzenia, a następnie wypoczynku (są to zasady poprawnego korzystania z sauny zalecane przez Polski Związek Saunowy).

Zobacz też: Dlaczego warto skorzystać z sauny?

W czasie pobytu w saunie

Do sauny zawsze wchodzimy ze swoim ręcznikiem lub płótnem, na którym – w celach higienicznych – będziemy siedzieć lub leżeć. Zaczynamy zawsze od najniższego poziomu, stopniowo przenosząc się na wyższe półki – to pozwoli nam uniknąć szoku termicznego. Należy pamiętać również, aby nogi trzymać na wysokości tułowia, aby całe ciało było poddane oddziaływaniu tej samej temperatury.

Ważnym aspektem pobytu w saunie jest ciche i kulturalne zachowanie oraz odprężenie psychiczne, dlatego zabieg powinniśmy traktować jako swoisty rytuał, przestrzeń do medytacji i wyciszenia wszystkich użytkowników. Wraz z wchodzeniem nowych osób i otwieraniem drzwi wejściowych temperatura i wilgotność w pomieszczeniu będzie spadać, wtedy warto – po uprzednim uzgodnieniu z resztą użytkowników – polać kamienie leżące na piecu wodą z dodatkiem olejków zapachowych.

– Ciekawym doświadczeniem podczas pobytu w saunie może być masowanie i poklepywanie swojego ciała witkami brzozowymi zanurzonymi w zimnej wodzie – mówi Małgorzata Przydacka.

Szykując się do wyjścia pamiętajmy, żeby w pozycji siedzącej odczekać 2-3 minuty, co pozwoli krążeniu wrócić do normy i uniknąć np. omdlenia lub uczucia słabości. Każdy pobyt w saunie powinien zakończyć się schłodzeniem ciała. Tu dobrze sprawdzą się zbiorniki z zimna wodą (sztuczne lub naturalne). W celu obniżenia temperatury ciała można także natrzeć ciało świeżym śniegiem albo – w przypadku osób mocno wrażliwych – zażyć „kąpieli powietrznej” w niskiej temperaturze.

Co ważne, kierunek schładzania ciała powinien zawsze prowadzić od stóp w stronę serca i głowy, nigdy odwrotnie.

W miarę możliwości zalecana jest jeszcze gorąca kąpiel stóp, która pobudzi krążenie w kończynach dolnych.

Dobre zakończenie, czyli co po saunie?

Doskonałym zakończeniem całego rytuału będzie odpoczynek w pozycji leżącej przez kolejne 15-20 minut. Kąpiel parowa – zgodnie z zaleceniami – powinna być ostatnią aktywnością w ciągu dnia, dlatego też, aby jej korzystny wpływ zachować jak najdłużej, po ostatnim wyjściu z sauny nie należy myć ciała mydłem. Do końca wieczoru z pewnością powinniśmy też unikać większego wysiłku fizycznego.

Zobacz też: Sauna przyspiesza odchudzanie - popularny mit

Źródło: materiały prasowe Global Brand/mn

Co sygnalizuje zbyt niski lub zbyt wysoki poziom białych krwinek? [video]
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)