Jak działają suplementy

Dzięki nim włosy i paznokcie mają się wzmocnić, a skóra ujędrnić i wygładzić. Nasi eksperci wyjaśniają wszystkie wątpliwości na temat suplementów.

Aby twoja skóra była jędrna, młoda i gładka, potrzebuje odpowiednich ilości witamin i minerałów. Prawidłowo skomponowana dieta, odpowiednia ilość snu i brak stresu zagwarantują jej piękny wygląd.

Ale nie oszukujmy się! Rzadko która z nas jest w stanie sprostać tym wymaganiom. Zazwyczaj jemy w biegu, żyjemy w stresie, a o długim śnie możemy zapomnieć. Taki tryb życia odbija się na wyglądzie skóry, która staje się przesuszona, traci jędrność i witalność. W takim wypadku warto sięgnąć po urodowe suplementy. Nasi eksperci doradzają, jak stosować je rozsądnie.

– Czy podczas przyjmowania suplementów warto stosować inne specyfiki, np. chroniące wątrobę lub działające przeciwzapalnie?
Nie ma potrzeby stosowania preparatów ochraniających wątrobę, jeśli suplementy stosujesz krótkotrwale – twierdzi Alicja Kalińska, doradca żywieniowy SetPoint. Składniki odżywcze zawarte w suplementach przyjmowane według zapotrzebowania organizmu nie mają szkodliwego działania na wątrobę.

– Która suplementacja jest skuteczniejsza: w tabletkach czy w płynie?
Przyjmuje się, że lepiej przyswajalne niż tabletki są produkty płynne. Dlatego też preparaty w postaci toniku są zwykle dużo droższe od pastylek. Proszki i żele lokują się pośrodku – są lepiej przyswajalne niż tabletki, gorzej niż płyny – wyjaśnia Alicja Kalińska, dietetyczka.

– Czy mogę przyjmować suplementy, jeśli cierpię na cukrzycę?
Zależy to od składu, dawkowania i właściwości suplementu. Osoby cierpiące na choroby przewlekłe stosowanie suplementu powinny skonsultować z lekarzem. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 i omega-6 mogą poprawić wygląd i funkcjonowanie skóry, a także obniżyć ryzyko wystąpienia zmian miażdżycowych, które u cukrzyków nasilają się. Osoby przyjmujące leki powinny uważać na możliwość wystąpienia niekorzystnych interakcji. Suplementacja w takim wypadku może być niebezpieczna, np. żeń-szeń może m.in. wzmagać działanie leków przeciwcukrzycowych, beta-karoten, który chroni skórę przed szkodliwym wpływem słońca, u palaczy zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworu – twierdzi dr Katarzyna Stoś, kierownik Zakładu Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia.

– Kiedy suplementacja jest naprawdę potrzebna? Po jakim czasie zauważę efekty jej stosowania?
Po suplementy z pewnością warto sięgnąć, kiedy pojawiają się niepokojące objawy: nadmierna utrata włosów, przesuszona skóra, uporczywy cellulit. To najprawdopodobniej wynik niedociągnięć żywieniowych i stresującego oraz obciążającego organizm trybu życia. Suplementacja wspomoże walkę o ładną cerę, zdrowe włosy i paznokcie, ale tylko wówczas, gdy preparat będzie przyjmowany systematycznie przez minimum miesiąc. Odpowiednia suplementacja bywa wręcz konieczna do poprawy funkcjonowania skóry chorej (w przypadku łuszczycy, atopii, rybiej łuski itp.). Odpowiednia ilość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, jak omega-3 i omega-6, jest kluczowa dla dobrego jej stanu. W przypadku wszelkiego rodzaju fotodermatoz czy trądzika różowatego wskazana jest kuracja beta-karotenem i to najlepiej już od marca – mówi dermatolog Ivana Stanković.

– Czy suplementy można przedawkować? Czym to grozi?
Można. Szczególnie wówczas, gdy jednocześnie przyjmujemy kilka suplementów różnych firm, nie zwracając uwagi na fakt, że zawierają ten sam składnik. Nie powinniśmy też ignorować wskazówek producenta, chcąc "wzmocnić" lub przyspieszyć efekt. – Szczególnie uważaj na witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, jak A i E, które mają ogromne znaczenie dla wyglądu skóry włosów i paznokci. Spożywane w nadmiarze odkładają się w wątrobie, śledzionie, tkance podskórnej. Przedawkowanie witaminy A może wywołać: ociężałość, osłabienie mięśni, utratę apetytu, owrzodzenie skóry, łysienie, obrzmienie powiek, krwotoki, dysfunkcje serca, nerek i centralnego układu nerwowego. Nadmierna ilość witaminy A jest szczególnie niebezpieczna u kobiet w ciąży, ponieważ może prowadzić do uszkodzeń płodu. Zwiększona podaż witaminy E skutkuje natomiast zmęczeniem, osłabieniem, sennością, bólami głowy, osłabieniem mięśni, podwójnym widzeniem, zaburzeniami jelitowymi. Warto więc czytać etykiety i nie przekraczać zalecanej dziennej dawki – radzi Alicja Kalińska, dietetyczka z SetPoint.

– Czy istotna jest pora przyjmowania suplementów? Przed jedzeniem, po jedzeniu, rano, wieczorem?
Ma to ogromne znaczenie. Jeśli producent nie określił wyraźnie pory przyjmowania suplementu, najbezpieczniej zrobić to podczas posiłku lub bezpośrednio po nim. Zawarte w żywności składniki często ułatwiają wchłanianie i wykorzystanie przez organizm składników aktywnych suplementu – mówi Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia. Obecne w jedzeniu tłuszcze są niezbędne do przyswojenia rozpuszczalnych w nich witamin, np. A czy E. Z kolei tabletka zawierająca np. cynk (ważny pierwiastek dla zdrowia m.in. włosów) połknięta po mlecznym posiłku nie zadziała. Zawarty w mleku wapń może zahamować wchłanianie cynku. Warto też zwracać uwagę na to, czym popijamy suplement – dodaje Alicja Kalińska, dietetyczka z SetPoint. Soki, herbata lub inne smakowe napoje również mogą zmniejszać przyswajanie suplementu. Zdecydowanie najbezpieczniejsza będzie woda.

– Przez jak długi czas można bezpiecznie zażywać suplementy?
Z założenia suplementacja to krótkotrwałe przyjmowanie (najwyżej parę miesięcy) jednego lub większej ilości składników odżywczych w formie np. kapsułek, tabletek, kropli w celu uzupełnienia niedoborów tych składników w diecie. Ma nam pomóc przezwyciężyć dany problem, a nie rozwiązać go za nas. Jeżeli preparat w zalecanym przez producenta okresie przyjmowania nie przyniesie oczekiwanych efektów, warto zastanowić się nad stanem swojego zdrowia i skonsultować się z lekarzem prowadzącym, bo być może błaha sprawa, np. łamliwe paznokcie, ma głębszą, zdrowotną przyczynę – radzi dietetyczka Alicja Kalińska.

– Czy suplementy faktycznie mogą nawilżać skórę od wewnątrz?
Suchość skóry to problem również młodych kobiet. Niestety, kremy nie są w stanie dotrzeć głębiej niż do naskórka. Tymczasem skóra właściwa i tkanka podskórna także potrzebują silnego nawilżenia. Odpowiednie ilości witamin, antyoksydantów i kwasu hialuronowego (jego ilość w skórze zaczyna spadać już po 25. roku życia) zapewniają skórze odpowiedni poziom wody. Warto dostarczać je również doustnie. Suplementy wpływają na poprawę funkcjonowania skóry (lepiej zatrzymuje wodę). Pamiętaj, że są jedynie uzupełnieniem diety i wspomagają pielęgnację, ale nie zastępują jej! – mówi dr Ivana Stanković.

- W jaki sposób działają tabletki na cellulit?
Przede wszystkim skupiają się na poprawie krążenia w naczyniach włosowatych i działaniu drenującym. Znajdziesz w nich różne wyciągi roślinne, np. z nostrzyka, miłorzębu japońskiego czy ogórecznika oraz wapń i zieloną herbatę. Powinnaś zauważyć poprawę jakości skóry i zmniejszenie obrzęków. Jeśli redukcji cellulitu nie wesprzesz odpowiednią dietą, masażami i ćwiczeniami, sam suplement nie pomoże - zaznacza dr Ivana Stankovic, dermatolog.

– Lepiej wybierać suplementy o bardzo bogatym składzie czy te zawierające najwyżej kilka substancji czynnych?
Jeśli suplement zawiera bardzo dużo witamin i mikroelementów, bądź pewna, że część z nich wcale nie zadziała. Wiele składników mineralnych, jak wapń, żelazo, cynk, konkuruje ze sobą w przewodzie pokarmowym. Dlatego lepiej być minimalistką i wybierać te suplementy, które mają mniej substancji czynnych – radzi Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia. Prawdopodobieństwo, że będą działać, jest wówczas dużo większe.

– Czy warto suplementację urodową przyjmować profilaktycznie?
Tak. Szczególnie jeśli jesz nieregularnie i masz stresującą pracę. Taki tryb życia "gwarantuje" niedobory witamin i mikroelementów. Tabletki na włosy zażywane w okresie przesileń, czyli jesienią i zimą, mogą zapobiec zwiększonej utracie włosów. Profilaktyka zalecana jest również w okresie menopauzalnym. Wtedy właśnie na skutek zmian hormonalnych (obniżenia poziomu estrogenów) skóra zaczyna tracić jędrność. Zawarte w suplementach wyciągi z soi działają proestrogennie, spowalniając i łagodząc ten proces – mówi Ivana Stanković. Oprócz suplementacji warto zadbać o zdrowie oraz o odpowiednią ilość snu, prawidłowe odżywianie, ruch na świeżym powietrzu i zredukowanie stresu do minimum.

– Czy mogę przyjmować kilka suplementów jednocześnie, np. na cellulit i na włosy?
Zdecydowanie bezpieczniej jest stosować suplementację pojedynczo. Produkty (szczególnie różnych firm) mogą zawierać ten sam składnik mineralny czy witaminę (każdy w ilościach zaspokajających dzienną normę spożycia) i wówczas przyjmiemy go o wiele za dużo. A zarówno nadmiary, jak i niedobory składników mineralnych czy witamin są bardzo szkodliwe. Dodatkowo wiele składników odżywczych nie działa jednokierunkowo. Na przykład te, które są odpowiedzialne za zdrowy wygląd skóry, bardzo często wpływają również na włosy i paznokcie. Może też się zdarzyć, że składniki zawarte w preparacie np. na cellulit będą blokować działanie suplementacji na włosy i paznokcie. Tak się dzieje, gdy jeden z nich zawiera wapń, a drugi żelazo lub cynk – mówi Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia Nestlé Polska. – Dlaczego? Bo pierwiastki te konkurują ze sobą w przewodzie pokarmowym, utrudniając wzajemne wchłanianie. Rozwiązaniem może być robienie co najmniej dwugodzinnych przerw w ich spożyciu – doradza Agnieszka.
Masaż antycellulitowy - pośladki
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
ulka/11 miesięcy temu
Jesli o mnie chodzi to całkowicie sie z Tobą zgadzam. To jest naprawde doskonały suplement i w takich problemach na pewno w 100% sobie poradzi. U mnie nawet zahamował duże wypadanie włosów.
nickii/3 lata temu
Ja używam suplementy - marki GAL - zauważyłam poprawę paznokci,skóry i włosów. Polecam
Gość/3 lata temu
A ja jestem bardzo zadowolona z działania Collagenu Noble Health. Ja juz po pierwszym miesiącu stosowania widziałam pierwsze efekty w postaci wygładzenia drobnych zmarszczek, na pewno włosy nabrały blasku i paznokcie przestały sie łamac.
POKAŻ KOMENTARZE (6)